Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat slackware men nu när jag testade woody utgåvan av debian så har jag nu bestämt mig för den disten.

Mvh dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

det var woody jag testade...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ja, openbsd har ports. Det är nästan exakt som freebsd's. En sak som är lite jobbig dock är att man inte kan köra pkg_add -r <paket>, och hämta från nätet, finns ingen "Hämta från nätet automatiskt och installera"-växel, utan man får tanka hem filen själv. Som tur är finns det ett script på http://www.unix.se som löser det hela och "låtsas" att man kör med -r

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Ja, openbsd har ports. Det är nästan exakt som freebsd's. En sak som är lite jobbig dock är att man inte kan köra pkg_add -r <paket>, och hämta från nätet, finns ingen "Hämta från nätet automatiskt och installera"-växel, utan man får tanka hem filen själv. Som tur är finns det ett script på http://www.unix.se som löser det hela och "låtsas" att man kör med -r

Det finns visst så den tankar hem filen automatiskt, dock inte genom pkg_add, utan du går inte i mappen du drog in ports i och sedan cd:ar dig in i rätt kategori och sedan till programmet och gör en make install så drar den hem programmet, kompilerar och installerar

Permalänk
Medlem

Exakt, du kompilerar och installerar, det gör inte pkg_add. :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt, du kompilerar och installerar, det gör inte pkg_add. :]

pkg_add -r drar ju hem och installerar. Så det är ingen super viktig skillnad vi snackar om.

Permalänk
Medlem

Det blir ju en liiiten tidsskillnad att dra ner binärerna mot att kompilera själv, särskilt på en så långsam dator som hans server...

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Hedersmedlem

den kommer snart att uppdateras till 500mhz, ska bara fixa ett skal till den först...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Sidde: cd /usr/ports/*; make install clean tankar hem, packar upp, KOMPILERAR och installerar vilket tar betydligt mycket längre tid än pkg_add's sätt, plocka hem en .tgz, packa upp och lägg på rätt ställe(eller hur den nu gör, aldrig kollat upp det) utan att kompilera det för just ditt system. Därför är det smidigt med en "-r"-växel i openbsd oxo.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

hmm, kommer antagligen bli FreeBSD, men jag funderar på att testa dem och välja sen...

edit: finns det IRC server, DC hubbar osv till FreeBSD? eller kan man köra linux produkterna med den där emulatorn eller vad det som finns till det?

edit2: vilken version är rekommenderad att köra? 4.9 eller 5.2?

edit3: eller är det 5.1 som är senaste?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Citat:

Production Release: 4.9
New Technology Release: 5.2.1

Det borde besvara dina frågor.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Det borde besvara dina frågor.

ah, bra... men vilket tycker ni jag ska välja? 4.9 eller?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Sidde: cd /usr/ports/*; make install clean tankar hem, packar upp, KOMPILERAR och installerar vilket tar betydligt mycket längre tid än pkg_add's sätt, plocka hem en .tgz, packa upp och lägg på rätt ställe(eller hur den nu gör, aldrig kollat upp det) utan att kompilera det för just ditt system. Därför är det smidigt med en "-r"-växel i openbsd oxo.

ähh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
[B]hmm, kommer antagligen bli FreeBSD, men jag funderar på att testa dem och välja sen...

edit: finns det IRC server, DC hubbar osv till FreeBSD? eller kan man köra linux produkterna med den där emulatorn eller vad det som finns till det?

[/B]
Ja det finns, om inte annat kan freebsd köra linuxbinärer så det är inga problem.

Citat:

[B]
edit2: vilken version är rekommenderad att köra? 4.9 eller 5.2?

[/B]
4.9 om du inte har någon hårdvara som bara finns i 5.x eller liknande..

Citat:

edit3: eller är det 5.1 som är senaste?

nej, 5.2.1 är senaste

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Hedersmedlem

ok, det enda som jag kan komma på med min burk men det antar jag ska finnas med i FreeBSD är ett Adaptec scsi kort, det fanns med i scsi.i kärnan i slackware iaf...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Citat:

ok, det enda som jag kan komma på med min burk men det antar jag ska finnas med i FreeBSD är ett Adaptec scsi kort, det fanns med i scsi.i kärnan i slackware iaf...

Om det inte är något riktigt unikt kort så bör det fungera direkt med FreeBSD.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

ok, en sista fråga bara: när man laddar ner ISO filerna så är det tre stycken:

4.9-i386-disc1.iso
4.9-i386-disc2.iso
4.9-i386-mini.iso

vad är det för några ISO filer?

mini, är det typ installera endast nödvändiga komponenter och sen får man tankar ner och installerar resten själv eller?

vilka av dessa ska jag bränna för att klara hela installationen?

Visa signatur

Vim

Permalänk

Mini är FreeBSD, inget mer. Disc1 Är FreeBSD, plus paket.

Take your pick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Solaris är helt klart ett alternativ nu när det blivit gratis.

Visa signatur

We only give the sweetest look, and we only steal from the greatest books

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorling
Solaris är helt klart ett alternativ nu när det blivit gratis.

Enligt det lilla jag läst så är tydligen Solaris väldigt slött på x86. Självklart har jag ingen som helst fakta som backar upp mitt påstående.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Mini är FreeBSD, inget mer. Disc1 Är FreeBSD, plus paket.

Take your pick.

och disc2 är ännu mer paket? eller?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Därför är det smidigt med en "-r"-växel i openbsd oxo.

# export PKG_PATH=ftp://ftp.openbsd.org/pub/OpenBSD/3.4/packages/i386/
# pkg_add irssi-0.8.9

Drar hem dependencies. Du måste dock veta versionsnumret.

Eller så gör du som jag gjorde: http://legonet.org/~griffin/openbsd/installpkg.html
Det kräver dock ett ports-träd.

Permalänk
Citat:

och disc2 är ännu mer paket? eller?

Nej, Disc2 kan beskrivas som en live cd...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

m0REc: Ta inte 4.9! 5.x är mycket snabbare.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
m0REc: Ta inte 4.9! 5.x är mycket snabbare.

är det säkert? hur mycket snabbare? är det lika stabilt? och säkert? finns det mindre säkerhetshål än i 4.9?

tänk på att servern bara ligger på 166mhz hittils, ska uppdatera till 500mhz så fort jag får tag i ett chassie...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

griff: Det där kanske kan vara något.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

är det säkert? hur mycket snabbare? är det lika stabilt? och säkert? finns det mindre säkerhetshål än i 4.9?

Även om 5.x är "snabbare" (om man nu ska generalisera ordet snabbhet) så är det knappast något som du vill köra på en produktionsserver om du aldrig testat FreeBSD förut. Dessutom, vad menar du med "mindre säkerhetshål än i 4.9". Har du fått för dig att det finns många kända sådana i 4.9? Då tycker jag att du ska läsa igenom security advisories lite nogrannare...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

nja, jag tänkte eftersom att 4.9 räknas som stable fortfarande så tänkte jag att det nog fanns mer buggar och därmed säkerhetshål i 5.2 men jag kanske tänkte lite galet där...

en "produktionsserver" vet jag inte, jag kör egen webserver mest som kul grej samt att testa på FreeBSD lite grann, sitter dock och funderar på om jag ska ta bort linux från min WS och slänga in FreeBSD och testa lite nu...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

jag kommer inte använda STABLE-grenen tills den har devfs, det är då det som får mig att använda 5.x

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Hedersmedlem

aja, jag struntar i FreeBSD, provat det nu men jag fastnade inte för det, vid första anblicken var det fett skönt men jag återgår till Slackware, där känner jag mig hemma...

Visa signatur

Vim