HTML: Flera formulär på samma sida?

Permalänk

HTML: Flera formulär på samma sida?

Unk!

Jag vill på ett ställe ha ett inloggningsformulär, och på ett annat ställe ha ett annat formulär som tillhör huvudsidan (ett bli medlem-formulär faktiskt) så att säga.

Detta betyder att jag har två submit-knappar, men hur kan jag ange vilka fält som ska skickas med vilken knapp, och var de skall skickas?

Permalänk

Du har ju två forms, eller hur...?

Varje form har en egen adress, innehåller egena kontroller och har en egen submit knapp... förstår inte var problemet ligger...?

Typ:

<form name="frmLogin" method="post" action="login.asp"> <input type="text" name="txtLoginName"> ... <input type="submit" name="cmdSubmitLogin" value="Login..."> </form> <form name="frmRegister" method="post" action="register.asp"> ... <input type="submit" name="cmdSubmitRegister" value="Register..."> </form>

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Glöm inte sluttaggen -> </form>

Permalänk

Problemet ligger i att för att få validerad kod måste <form> respektive </form> ligga utanför tabeller osv. Mina två formulär befinner sig inuti två olika celler och det blir därför knepigt att ange två olika <form> respektive </form> eftersom jag måste skriva dem utanför tabelltaggarna.

Ungefär:

<form action="puff.php" method="post"> <table> <tr> <td> <input type="text" name="text" id="text1"> <input type="submit" value="Skicka!"> </td> </tr> <tr> <td> <input type="text" name="text2" id="text2"> <input type="submit="value"Skicka!"> </td> </tr> </table> </form>

Men nu vet ju inte webbläsaren vilka fält den skall skicka med vilken submit-knapp. Tilläggas bör att jag endast söker validerade lösningar.

Permalänk
Medlem

Kan det inte lösas med typ

<input type="button" value="Skicka" onClick="form2.submit();">

?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Två formulär... Två tabeller, kanske. Ger fördelen att den ena tabellen renderas innan den andra hunnit byggas upp i renderingsmotorn. Om det är som du säger, ett inloggningsformulär och ett "bli-medlem-formulär så bör du definitivt dela upp det i två formulär och lösa designen på någon annat sätt om du nu inte vill dela upp det i två tabeller. Lösningen med JavaScript kommer ju bara att funka med läsare som har en scriptmotor och har denna påslagen. Med tanke på att 12% av alla som surfar inte har JavaScript och/eller har detta avslaget så är denna lösning inte att rekommendera.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bananguru
Problemet ligger i att för att få validerad kod måste <form> respektive </form> ligga utanför tabeller osv. Mina två formulär befinner sig inuti två olika celler och det blir därför knepigt att ange två olika <form> respektive </form> eftersom jag måste skriva dem utanför tabelltaggarna.

Ungefär:

...

Men nu vet ju inte webbläsaren vilka fält den skall skicka med vilken submit-knapp. Tilläggas bör att jag endast söker validerade lösningar.

Detta funkar väl:

<form action="puff.php" method="post"> <table> <tr> <td> <input type="text" name="text" id="text1"> <input type="submit" value="Skicka!"> </td> </tr> </table> </form> <form> <table> <tr> <td> <input type="text" name="text2" id="text2"> <input type="submit="value"Skicka!"> </td> </tr> </table> </form>

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

För att få det ännu mer "riktigt", eftersom du verkar vilja det, så använd <div>-taggar och du har validerad kod för många år framåt.
Vill du annars använda tabeller så kolla på Rauters förslag.

Visa signatur

Eller inte.