Permalänk

Canon a310

Jag är i digitalkameratagen och ska lägga mej i prisklassen under 2000 kr gärna närmare 1500. Jag behöver inte optisk zoom och helst omkring 3 MP. Canons nya a310 är väldigt lockande, nån som vet mer om den eller kanske rent av har en själv. Annars är jag öppen för andra märken också. Compact Flash är ett krav.

EDIT: nån som vet ifall det finns undervattenshus till denna också?

Permalänk
Medlem

Lite synd att du har CF-kort som ett krav. Det begränsar tyvärr utbudet en hel del i den prisklassen. Annars hade Minolta E323 kunnat var något.
Om du inte hade haft 3Mpix som ett krav hade det funnits ett antal fina 2Mpix-kameror i den prisklassen. Coolpix 2100 och Powershot A60, för att ta två exempel.
Har du verkligen behöv av 3Mpix?

Men nåja. Jag har inte kollat in A310 så noga ännu. Föregångaren A300 tar helt okej bilder. En aning oskarpa ute i hörnen, något som som även A310 verkar ha, men inte så mycket att det normalt gör något. Tar bra bilder för priset iaf.
Jag tror inte det finns något undervattenshus till varesig A300 eller A310. Det finns däremot till A60.

Vidare så skulle jag nog rekommendera optisk zoom även om du inte tror dig ha användning för det. Det ÄR faktiskt väldigt praktiskt ibland. Vid porträttfoto vill man ju helst inte ha vidvinkel tex.
Om du ändå väljer att skippa zoomen och kan leva utan undervattenshus så är nog A310 ett helt okej köp.

Permalänk

Jo jag är lite sur på att det ska finnas så många standarder. Grejen är det att vi redan har en Powershot G3 i familjen och med den ett par minneskort så jag slipper köpa minneskort ifall den kan köra CF. A60 var helt klart en intressant kamera, 3 MP kanske inte behövs ändå. Väldigt bra att det finns undervattenshus till den också då jag är väldigt intresserad av dykning. Hur pass bra fotokvalite få man ifall man skriver ut bilder från den på 10x15 papper från nån fotofirma?

Permalänk

Har en a300 (samma som a310 fast utan print/share-knapp). Det blir grymt fina bilder med den, fast såhär i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en kamera med optisk zoom. Annars är det en mycket bra kamera.

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk
Medlem

10x15cm kräver inte inte mer än 1028x768 (0.8Mpix) för att man ska få "fotokvalitet". Utskrifter upp till A5 är inga problem med en 3Mpix kamera.
Så ska du inte skriva ut i mer än 10x15cm så funkar en A60 alldeles utmärkt.

Vill du ha 3Mpix finns ju A70:n åxå, fast den kostar ju lite dryg 2000kr.

Permalänk

Tack för alla synpunkter, har nu beställt en A60 för drygt 1700 kr från megapart.