Ursprungligen inskrivet av SE Ravenlord
Ok...jag som har tankar på att köpa detta kortet när det kommer börjar ju nu undra vad jag bör skaffa för nätaggregat då, för att det ska funka bra?
Går det att få ett ca 450W aggregat som är ok för ca 600 kr? Känner inte för att lägga över 1000 kr på detta också nu när jag ska byta allt annat samtidigt...blir så löjligt dyrt.
Edit: kan ett sånt här Ciheftec aggregat på 420W räcka till tro? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112007&s=sc
Det borde väl hålla hyffsat hög kvalitè?
Om det är så att vad jag ska ha i datorn i övrig spelar in så lutar det åt ett Asus moderkort med I865PE chippet samt Dual DDR, dubbla 256MB PC3200 minne i en sån dual DDR konfig, och en Prescott 2,8 GHz processor med 1 MB cache och 800 MHz FSB.
Så vad tror ni...vad bör jag ha för effekt för att gå säker, skulle det Chieftec aggregatet klara jobbet?
Du kan få ett hyffsat 450w för några hundralappar.
Ha i åtanke att skit-Prescott suger ström som en tok. Sen beror det ju på vad du mer har i burken, själv har jag två Raptors, två Caviar SE, två optiska enheter, ett ljudkort med extern enhet, TV-kort, USB-kort, nätverkskort samt några extra fläktar och en cold cathode mm.
Jag har inte mätt hur mycket hela rasket drar (nforce2 400 ultra, athlon xp 3200+, 768 MB PC3200 och NV40 + allt ovan) men jag har ju en känsla av att datorn inte mått så bra om jag bytt ut mitt 480w högkvalitetsagg mot nått skräpigt 350w eller så.
Angående att två molexkontakter skulle vara ett marknadsöfringstrick så får de som påstår det nog ta och sova några timmar till och tänka över det igen. De extra strömkraven är inget annat än negativa och så mycket fattar folk.
Det är ju knappast som om Volvo lanserar en ny bil och skryter med att den drar 7 liter milen bara för att folk ska tänka "wow drar den 7 liter så måste den ju vara jättekraftfull".
Från den andra sidan. :)