Permalänk
Medlem

Telia vs BBB ADSL/VDSL? Er input tack!

Jag funderar på att byta uppkoppling då jag vill ha högre upload så jag kan lägga upp egen spelserver tex. och kunna tanka mer.

Just nu har jag telia 8/1 (som för övrigt är UTMÄRKT i fråga om ping och stabilitet. Pingar kring 10 till bra CS-servrar tex, nästan i klass med BBB-fiberlinor). Det enda jag saknar är högre uploadhastighet som sagt.

Så nu är frågan, skall man köra vidare på telia och välja deras VDSL (deras ADSL är ju bäst i Sthlm iaf), lr skall man byta till BBB. Fördelen med att byta till BBB är ju då att man även får bra hastigheter till BBBs fasta fibernät, om än man får sämre responstider i övrigt. Dock så verkar de nu ha tagit bort sin 10/9 VDSL-tjänst, men den kanske ändå går att beställa? Lr skall jag beställa telias VDSL istället, det är frågan?

Vad har ni för erfarenheter själva? Svara gärna ni som har BBB lr telia VDSL och säg vad ni tycker om uppkopplingen och vilken landsdel ni bor.

Telia har oförtjänt dåligt rykte som bredbandsleverantör i fråga om kvalite, däremot så har de sämre marknadsföring än vissa andra leverantörer.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Zalman CNPS7000B-AlCu, ASUS K8N-E Deluxe, Corsair Value PC3200 2x512MB, Gainward GT6600 GLH.

Permalänk

[qupte]Telia har oförtjänt dåligt rykte som bredbandsleverantör i fråga om kvalite[/quote]
Jag tycker snarare att Telia har ett ganska bra rykte vad gäller kvalitet. Hade jag fått välja mellan BBB VDSL och Telia VDSL hade jag valt Telia med tanke på peering mot övriga världen och stabilitet. Detta utan att ta hänsyn till varken avstånd eller kostnad.

Bor själv i GBG och där finns ännu inte Telia VDSL :/

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk

Telia har väl också slutat med vdsl för tillfället?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Telia har väl också slutat med vdsl för tillfället?

Helt korrekt. Telia VDSL är säljstoppat.

Permalänk
Medlem

VDSL verkar sannerligen ha varit en fluga som försvann fort

ADSL2+ åt folket

Permalänk
Medlem

Arrrgh

Betyder att man får vänta och se vad som händer framöver alltså...

Men vad hände med er som hann ansluta er till VDSL-tjänsten? Hur fungerar era uppkopplingar i fråga om ping/stabilitet/bandbredd.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Zalman CNPS7000B-AlCu, ASUS K8N-E Deluxe, Corsair Value PC3200 2x512MB, Gainward GT6600 GLH.

Permalänk
Medlem

förhoppningsvis precis lika bra

fast ADSL2+ kan levereras över större räckvidd och billigare för leverantören

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luhh
Arrrgh

Betyder att man får vänta och se vad som händer framöver alltså...

Men vad hände med er som hann ansluta er till VDSL-tjänsten? Hur fungerar era uppkopplingar i fråga om ping/stabilitet/bandbredd.

Har funkat utmärkt i 3,5 månader. 1 ms/Stabilt/~95% TCP värde.
BBB tycker väl det är ett smart drag att få ner fildelningen kanske :/
Nu när alla nya som beställer får den risiga 1 Mbit uploaden.

Hehe, skitkul att få 24 Mbit download när du nästan aldrig kan använda den till fullo i ett svep, och svårare lär det ju bli nu när alla snart sitter på 1 Mbit upload, tjohoo.

När VDSL kom så blickade jag framåt mot ett mäktigt bandbredds-Sverige, såg framåt mot snabbare tjänster som tex VDSL+ mm.
Nu har den drömmen gått i kras ganska ordentligt
Självklart är det bra att dem börjat med ADSL2+ men måste dem lägga ner planerna med VDSL.