Permalänk
Inaktiv

ProXyon

Jag skrev ett inlägg till Mikerrer tidigare i den här tråden:
det finns preskriptionstider för fakturor till privatpersoner!
Detta gäller förstås för en faktura som ej är betald - om du har kvitto på betalningen blir det ju lätt att överbevisa den som kommer med ett krav på dig!

Jag har snokat lite på nätet och preskriptionstiden för en faktura från ett företag till en privatperson verkar vara tre år. De kan alltså inte kräva betalning för en faktura som är daterad för mer än tre år sedan.

Kolla t.ex. här:
http://www.linkoping.se/Information...agor/fallor.htm
eller här:
http://www.activeinkasso.se/docs/fragor_borgenar.html
eller här:
http://www.segerinkasso.com/fragor_svar.html#6

Ta så fort som möjligt kontakt med din lokala konsumentvägledare (finns i många kommuner) och om det inte finns någon sådan - ta kontakt med Konsumentverket istället ( www.kov.se ).

Det kanske är läge att kontakta Sverker & C:o i Umeå? De skulle nog gilla att få en sådan här godbit att ta hand om?

Ser fram emot att få veta hur det gick för dig! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ansvariga personer:

Stefan Svelch
Tel. 018-512752
Kantorsg. 56, 754 24 UPPSALA

Carl Hallberg
Tel. 018-525403
Karlsrog. 11A, 752 38 UPPSALA

Dessa personer ska enligt detas hemsida vara ansvariga. Är lite osäker på Carl Hallberg men säker på Stefan Svelch såvidare de inte använt sig av andra privatpersoners namn.
Men visst kan det vara värt att kolla upp.

Betala ALDRIG i förskott utan enbart på postförskott även om det handalar om varor ni hittat på blocket etc.

/Martin

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med en konsumentvägledare nu och berättade min historia. Eftersom jag har fått en kravbrev på danska (Intrum Justitia i danmark) så trodde hon att de var skyldiga att skriva på svenska för att kravet skulle gälla. Hon skulle kolla upp saken och dessutom trodde hon inte att Intrum Justitia fanns i danmark?

Återkommer i ärendet

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProXyon
Har varit i kontakt med en konsumentvägledare nu och berättade min historia. Eftersom jag har fått en kravbrev på danska (Intrum Justitia i danmark) så trodde hon att de var skyldiga att skriva på svenska för att kravet skulle gälla. Hon skulle kolla upp saken och dessutom trodde hon inte att Intrum Justitia fanns i danmark?

Återkommer i ärendet

Visst finns de i Danmark, finns i 21 länder för övrigt.
http://www.intrum.com/
http://www.intrum.dk/

Permalänk
Inaktiv

Nu har ca 600 000 läsare kunnat få reda på lite om hur Whynoi behandlar sina kunder via en av Sveriges största morgontidningar.

På konsumentsidan i Göteborgs-Posten fanns i onsdags (GP 28/4, del 2, sid 45) en artikel om hur Whynoi behandlar sina kunder.

Överskrift och ingress i artikeln:

"Största möjliga tystnad från företaget Whynoi

Företaget Whynoi säljer utrustning som ska göra datorn tyst. Det gäller också själva företaget. Total tystnad råder mot kunderna."

GP har inte så mycket material på webben, så tyvärr finns ingen länk till artikeln.

Har någon annan som blivit drabbad kanske lust att ringa Sverker & C:o...?

P.S. Visst är det intressant att företaget ganska nyligen har tagit bort uppgifterna om vilka som är ansvariga under rubriken "Om Whynoi.se"?