Permalänk
Medlem

Comhem

Har mailat lite med comhem och det verkar som dom planerar att släppa nya hastigheter inom den närmsta framtiden. Har nån lite inside info så skulle det varit underbart :).

/Halfelf

Permalänk
Medlem

Intressant, undra hur mycket de tänker höja denna gång, om det ens är på tal om en höjning. Kan ju vara fler budgetalternativ etc...

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Jag har också mailat dom och sagt att modemens kapacitet är på c.a 52 Mbit/s och dom använder bara 2 Mbit av dom. Så skrev jag även att dom kanske kan konkurrera ut Bredbandsbolaget, Bostream, Telia, Tiscali...

Hoppas att dom fixar en 8 / 1 tjänst iallafall, så dom är med lite granna iallafall.

När jag fick svar på mailet så stog det att det inte är helt omöjligt att dom kommer att kunna höja hastigheten i framtiden...

När är Framtiden må ni tro;) ?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk
Medlem

Detta fick jag som svar idag på ett mail jag skickade:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande

Vänta och se. Det kanske kommer något snart..

Med vänlig hälsning

com hem ab

Det är så retligt så man blir knäpp.. skriv vad som händer istället!!

/Halfelf

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna gå att köra symetriskt med kabel? dvs 10/10mbits osv? Eller begränsas uploaden som adsl?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

10/10 full duplex går inte. Det är utrustningen och kabel-tv tekniken i sig som inte klarar det... 10/10 halv duplex eller vad man skall kalla det är troligtvis möjligt men uploaden tar såpass mycket mer plats i nätet att comhem troligen inte gör något sådant. 8/1 kan säkert vara möjligt. Det stämmer även att docsisplattformen (för de som kör motorolamodem) klarar 52mbit/s MEN det är teoretiska värden som jag inte vet något företag kör runt i världen utom i testlabb.

Uploaden begärnsas i princip som i adsl förövrigt...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vad är kabelteknikens högtsa potentiella hastighet? Tror uploaden ligger på 1 Mbit i alla fall.Vilken tur för mig eftersom jag har IC2000
Sedan vet man ju aldrig hur stabila nya tjänster är men man får väl chansa eftersom det har funkat super för mig den tid jag haft det.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så klarar Nemo (Coresma) NetGame-modemen av maximalt 10/1. Motorola SurfinBird-modemen har jag inte så bra koll på.

Permalänk
Medlem

Modemen (de nya svarta) ska ju klara av rätt mycket.. jag är mest nyfiken på kablarnas kapacitet .. Släpper dom tex 8Mbit/sec så kanske det blir för trångt i kablarna. Sen det här med full duplex.. jag mailade Motorola och dom menade på att modemet stöder full duplex.. det var upp till ISP:n om dom ville ha det.. så förstod jag dom.

/Halfelf

Permalänk

Tror dom kommer höja i höst när dom lanserar telefoni tjänsten skulle tipa på att dom kommer ta bort in loggningen oxså, eftersom det då krävs att man har tillgång till nätet 24/7. Så jag tror dom kommer öka till 8/1 för att kunna konkurera med adsl. Det svarta motorola modemet (5100E) har en max hastighet på 38Mbps i dl och 30Mbps i upload.

Informationen om modemet har jag hämtat här:
http://broadband.motorola.com/modem/sb5100.pdf

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem

Tänk på att den påstådda maxhastigheten ofta är vad kan kan få ut per kanal. Högst sannolikt är det bara en nedströmskanal och typ 4 uppströmskanaler per område. Man delar alltså den bandbredden med alla andra i samma område. Hur många kunder som det är i respektive område vet bara comhem.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

Eftersom telefonin sorteras ut innan fls'en där inloggningen krävs för att komma vidare behöver den inte tas bort för att använda telefonin 24/7.

Precis som kneppis säger är det ju på motorolas hemsida bara teoretiska värden, inte ens säker på att de räknar med att nätet delas hos comhem av tv/radio/(snart telefoni)/bredband.

Där har vi info om de nya hastigheterna: http://www.comhem.se/boe.asp?m=62&p=338&l=swe

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

445 kr/mån för 8 Mbit blev lite mycket tycker jag. Hade hoppats på billigare.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Ja isf får du nog vänta på fiber.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Tycker att 445kr/månad för en internetuppkoppling är väldigt dyrt. Har man däremot som jag redan 2Mbit för 395kr/månad, så är det ändå väldigt värt o uppgradera till 8Mbit för "futtiga" 50 spänn. I allafall om man ser till hastighetsökningen.

Jo, jag valde o uppgradera till 8Mbit

Permalänk

Samma här, tyvärr måste jag byta modem (kostnadsfritt iofs men ändå struligt). Bytte modem från nemo till vita motorola för bara några månader sen och nu måste jag byta till svarta motorola.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Samma här, tyvärr måste jag byta modem (kostnadsfritt iofs men ändå struligt). Bytte modem från nemo till vita motorola för bara några månader sen och nu måste jag byta till svarta motorola.

Måste man ha det svarta motorola modemet om man beställer 8 Mbit?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk

Japp men om du inte har det skickar dom ut ett gratis. När du får det nya modemet returnerar du ditt gamla motorola i utbyte. Har man nemo kan jag tänka mig att man får köpa det svarta på motsvarande sätt som när IC2000 kom.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem

Japp, det kommer att kosta 495 kr för byte av ett nemo-modem till ett nytt motorola som klarar 8 mb tjänsten.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Japp men om du inte har det skickar dom ut ett gratis. När du får det nya modemet returnerar du ditt gamla motorola i utbyte. Har man nemo kan jag tänka mig att man får köpa det svarta på motsvarande sätt som när IC2000 kom.

Säker på att det är så? Så det inte är att man måste skicka in sitt gamla modem först. Så var det när jag uppgraderade från 1mbit till 2mbit, hade det svarta nemo först och nu det vita motorola.

Illa att man måste byta till det svarta motorola tycker jag... detta vita borde väl klara hastigheten...

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

Jag sitter ADSL (Istream) nu, men i en ComHem-fastighet. Tycker ni det är en bra idé att byta till ComHem 8Mbit? Jag kan få Telias motsvarande tjänst, men de har tyvärr 12 månaders bindningstid.
Hur är det med modemet, är det vettigt? Routerfunktioner?
Pingen, vad ligger den på? Någon som har den nya tjänsten och kan ge några exempel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Säker på att det är så? Så det inte är att man måste skicka in sitt gamla modem först. Så var det när jag uppgraderade från 1mbit till 2mbit, hade det svarta nemo först och nu det vita motorola.

Illa att man måste byta till det svarta motorola tycker jag... detta vita borde väl klara hastigheten...

Japp tjejen på kundtjänst meddelade att hon skickar ut ett nytt svart modem och när jag fått det returnerar jag mitt gamla vita och ringer kundtjänst för att aktivera 8mbits tjänsten.

Visa signatur

Permalänk

Bara jag som tycker att dessa modembyten är slöseri för comhem? Först byter man från nemo till vitt motorolamodem sen till ett svart. Hur tänker dom egentligen?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

Vad hände med dom Vita motorolamodemens 52 Mbit? Det var någon här på forumet som påstod att dom skulle kunna klara upp till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk

Jag frågade om varför man var tvungen att byta ut det vita motorola modemet eftersom det var så nytt och borde klarar 8mbit. Tjejen på kundtjänsten hade ju noll koll men sa att "dom hänger helt inte med". Verkar helgalet av comhem men någon anledning borde det ju rimligen finnas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De vita modemen (SB4200) orkar inte mer än ca 6 Mbps reell nedladdning.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

Jag har comhem nu, IC2000, och jag tänker nog inte uppgradera till IC8000. Funderar istället på att byta till adsl. Varför ska comhem slösa med "våra" pengar på att byta modem hela tiden? Tycker det låter bättre om de skaffar ordentliga modem på en gång. För vad kostar det inte comhem(eller om man så vill: de som betalar massor pengar till comhem) att först ge ut gratismodem, och sen efter en 8-10 månader byta dessa mot ett bättre gratismodem?

Permalänk
Medlem

Intressant.

Svindyrt med 445 per månad. Men eftersom man redan betalar 395 och det inte finns några alternativ så känns som sagt 50-lappen futtig...

Dock lite väl häftiga priser av comhem imo. Andra företag som t.ex bostream håller ju långt lägre priser.

Permalänk
Medlem

Jag mailade dom om dom höga priserna, gör det ni också så kanske dom ändrar dom?

Visa signatur

Permalänk

Svindyrt vet jag inte direkt.. typ 50kr mer än vad dom flesta leverantörer tar för likvärdig tjänst. Sen finns det ju Adamo etc men det handlar ju mer om undantag ...

Visa signatur