Permalänk
Medlem

Ultimata CS burken

Okej, efter mycket tänkande och över ett års missnöje med två olika datorer som jag satt ihop själv så har jag gjort ett val.
Som en inbiten CS fantast, som gärna vill nå toppen, så är det allt för mig och hittills har jag vart halvdum och köpt high-end datorer som jag satt ihop själv pga. jag velat spela nyare spel också vid sidan om, men nu har jag insett att jag ändå aldrig gör det och att CS är det absolut enda som jag bryr mig om.
Jag har haft tre olika datorer, en AMD och två Intel, och inte en enda gång har jag fått uppleva ett flytande CS med bra FPS.
Just nu så sitter jag på en 2.8GHz HT P4, 512DDR, 9800pro & Audigy2 och CS strular som aldrig förr.
Med dagens nya update så har jag 70-80 FPS när jag står i basen på valfri map (med 6 till spelare i laget), samt att spelet ändå inte flyter alls när jag väl har 100FPS i vissa situationer, det hackar lika mycket ändå (alltså så är inte FPS allt).
Så jag har bestämt mig för att köpa en till burk så snart jag fått ihop lite pengar, en burk som ENBART skall användas för Counter-Strike och inget annat.
Min första tanke var AlienWare då deras chassi har väldigt bra funktioner och personalen där sätter ihop min burk och hjälper mig om jag får problem, låter som frid och fröjd va?
Jo, problemet är bara att kostnaden för att bara få hit en av deras burkar går på nästan 10 000:- bara det och därmed så får jag lägga ned de planerna.
Så med er hjälp så kanske jag för första gången kan lyckas sätta ihop en egen dator som kan funktionera som den ultimata CS burken.
Om ni har orken (tycker själv att sånt här är kul, kanske någon som delar intresset heh) så skriv gärna en setup ni tror är ultimat för att spela CS.
Uppskattar om ni är 100% seriösa och skippar inlägg som "Köp en P3 och ett GF2, mer kräver inte cs" eller "9800 funkar hur bra som helst till cs, bara du som krånglar".

När/om ni skriver en setup så tänk gärna på precis allt så att alla komponenterna fungerar tillsammans och kanske har någon speciell funktion som CS uppskattar, så ni inte går efter något bara för att det är billigt just nu.
AMD eller Intel spelar ingen roll men när det kommer till grafikkort så är ju ett GF att föredra, men det håller nog de flesta med om ändå.
Vore som sagt super trevligt om ni tänkte på allt från att komponenterna skall fungera ihop, finesserna dom har, ett bra chassi och även kylning, för jag har hört en hel del om allt detta (speciellt kylning och att allt ska funka ihop) och ändå har jag aldrig fått ett tips för bra kylning utan de flesta säger bara "köp en fläkt och sätt in den", medan jag har fått höra att en dator kan prestera bättre om du ser till att luftflödet är perfekt i burken.

Nu har jag skrivit på tok för mycket, är väl bara rädd att jag skall bli missförstådd och få skapa en ny tråd framöver.
Hoppas iaf. att ni har ork och lust att hjälpa mig och med så mycket detaljer som möjligt, tackar så mycket!

Permalänk
Avstängd

Köp ett Ge-Force 2,3,4,5,6 de ger dig garanterat 100 fps i cs. Jag har alltid haft 100 fps i cs. På alla mina burkar. Fattar ej hur de kan jävlas så mycke för vissa. Eller byt moderkort. Testa med ett ABIT IC7 max 3

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

det enda du behöver göra är att köpa ett Ti4600 och så är allt frid och fröjd, det kortet skall vara det absolut bästa enligt egna erfarenheter och fakta. Sälj ditt 9800 så har du lätt råd med ett begagnat Ti4600 och en tusenlapp till kebab!!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

spinxen: Jo det är vad jag försökt med nu ett tag, hittar dock ingen som har ett till salu!

EDIT: Att min skärm är 2 år gammal och ej klarar 100Hz (fixar detta med RefreshLock ändå) kan ej ha med saken att göra att det ej flyter även när jag har 100fps i vissa läge?
Isåfall kanske jag skulle ta och fixa en ny skärm och försöka hårdare att få tag i ett Ti4600?

Permalänk
Medlem

Testat att köra 3dmark01/03 bara för skojjs skull för att se om något är helgalet?

Riktigt tråkigt när man får sådana problem som du nämnar ovan.

Den burken du har skulle ungefär ge konstant "200"fps med 20 spelare som hoppar runt och massor med smoke, med "normala" inställningar.

Permalänk
Medlem

Bungo: Nej, har aldrig kört något sådant program förr heller så jag är inte väldigt erfaren med hur det fungerar eller var jag får tag i det.
Och jo det är minst sagt tråkigt med sånt här, speciellt när jag är såpass seriös med CS som jag är.
Hade det bara varit tidsfördriv så hade det vart en annan femma..

Permalänk
Avstängd

du kan köpa ungefär detta

valfrit kt 333 moderkort
Geforce 3-4
256-512mb ram
10gb disk
sketet ljudkort

där har du 100 fps i cs

Permalänk
Hedersmedlem

Infin1ty:

Testa att installera detta:

ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Prestandam%E4tning/Grafik/3DMar...

Kör sedan ett vanligt test och skriv sedan här vad du fick för värde/siffra.
Det är ett program som gör olika sorters grafiktester, programmet räknar
sedan ut hur snabb ditt system är baserat på testerna som utförs.

Det kan vara intressant att se vad du får för resultat, blir det alldeles för lågt
kan det som sagt vara något galet.

Men men... många har ju som sagt haft problem med t.ex Radeon 9800
i CS, så som någon sa, GeForce 3 eller GeForce 4 (inte MX-versionerna) funkar
väldigt bra i CS. Bara att byta ut ditt befintliga kort.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Infin1ty, kolla din PM

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114164

Köp det, så får du ett nytt 4200 av en mycket bra tillverkare. 4400/4600 kanske är lite snabbare, men får du inte 100 med detta kortrt så vet i ***......

Edit, din cpu och ditt ljud kort och ditt ram minne är det ju absolut inget fel på och ska inte strula med CS.

Permalänk
Medlem

Jag får konstant 100FPS med mitt Radeon 9800. Jag skulle aldrig nergradera till ett TI4200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XyliX
Jag får konstant 100FPS med mitt Radeon 9800. Jag skulle aldrig nergradera till ett TI4200.

Ne, vore ju idiotiskt om du inte har problem med det.... Tur att du upplyste oss om det iallfall...

Permalänk
Medlem

Geforce 4 mx440 sägs ju vara det bästa grafikkortet till CS.

Visa signatur

TILLBAX MÄ ÖVRIGA ÄMNEN!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billgren
Geforce 4 mx440 sägs ju vara det bästa grafikkortet till CS.

Är du slut i bollen eller har nån lurat dig?
Det var det löjligaste jag hört.
Mx440 är väll de sämsta korten som någonsin tillverkats, dom har ju sämmre prestanda än ett Gf2 GTS.

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

1.Har du integrerat ljudkort ?
2.Har du testat alla drivrutiner ?
3.Kör du datorn klockad ?
4.Installerat moderkorts chipset drivrutiner ?
5. stängt av HT på CPU'n ?

1. Hade ett integrerat ljudkort som drog hur mycket kraft som helst, köpte ett PCI ljudkort och det blev avsevärt mycket bättre.

2. Ja, har du fel så kan du få prestanda som inte är mycket och ha.

3. Fick mycket sämre FPS med datorn klockad i just counter-strike. Konstigt men sant.

4. Viktig som satan.

5. Läst hur många cs-trådar som helst där folk har haft problem med just INTEL 2.6 - 3.2 Ghz HT och radeon9800pro. Efter att de stängt av HT så har det funkat utmärkt för vissa, och för andra inte.

EDIT: oj, såg att du hade ett audigy2 aja. Har du testat olika drivrutiner till ljudkortet ?

Själv så skulle jag tagit en rövare och köpt en AMD cpu och moderkort, har 2 polare som kör med det. AMD 3000+ och radeon9800pro och de vet inte ett skvatt om datorer, och dem sitter med konstant 100 fps i cs.

Det kan ju vara så att du blir lurad av din monitor också.
Om du har en hz på 85 och spelar med 100 fps så kan det kännas som en dimma framför dina pupiller, testa att ställa in FPS likvärdigt som din skärms Hz antal och se om det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga suck...

(CS hatare)

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Jag har ett TI4600 som vi kan byta mot 9800PRO, samt pengar emellan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Kan bara säga suck...

(CS hatare)

du jag håller med tycker detta är ganska idiotisk och gråta över att Cs får fps drops haha som sakt Quake 3 owns!!!

Permalänk
Medlem

Rich: Tackar, skall installera det när jag kommer hem igen idag!

Small: Kortet finns ej på lager dock! :/

Grubben:
1. Har Audigy2 som du upptäckte senare!
2. Yes, gamla som nya (även icke officella drivisar)
3. Nepp
4. Yes
5. Tror jag inte, hur går jag tillväga för detta? Värt att testa snabbt iaf!
Just nu så ser det ju dock mer lovande ut att antingen köpa en ny AMD burk enbart för CS och då ha denna som server senare i sommar när jag får 26mbit samt för att spela nya spel, eller att försöka hitta någon som säljer sitt GF4600 och slänga i det i denna burken!

Razzz: Du kan inte tänka dig att bara sälja det då? :/

EDIT: Chippen & Infreeze varför postar ni ens inlägg när dom är så meningslösa? Det om något är idiotiskt, tänk till lite.

Permalänk
Medlem

Tråkigt problem det där

Hej hej Inf1nity!! eller hur du stavar det?
jaja det är inte viktigt.
Du tycker om cs, då är det klart du ska kunna spela det tillfredställande också. Jag är själv 27 år och har spelat cs i 3 år och älskar det fortfarande. Enkelt, lättstyrt och beroende framkallande!

Låter väldigt konstigt att du inte ska ha 100 i fps med en sådan konfig faktiskt.
En liten fråga bara (har inte sett om ngn ställt den innan) vsync av?

Jag hade en amd 500 innan och gf2 mx, där hade jag 40 i fps ca..det var inte kul det
Nu har jag det som du ser i sign, och det ger mej 100 i fps alltid.
Jag skaffade cpu, mobo och minne o hårddisk först, så jag satt med ett gf2 på värstinggrejer ett tag och jag hade då också 100 fps utom vid smoke. Sedan köpte jag ett geforce 5900xt, du kan även ta ett geforce5900 vanligt, det är då klockat lite högre på minnet. Dock så har det inte minneskylning (som iaf mitt xt kort har) så det går kanske inte o klocka lika högt.
Iaf, mina grejer som spelar nån roll är:
Amd2500+ som nu går i 3200+ (2200 mhz), moderkort epox ep 8rda3i, minne 2x256 mb twinmos winbond original. Integrerat ljud på det där mobot och integrerat 100 mbit lan.
Köpte det där på datorbuitiken i december som uppgraderingspaket och alla de delarna kostade 2570 ca, det ligger på samma pris fortfarande. Kan som sagt inte säga så mycket om andra grejer då jag inte haft dem, finns säkert andra som är bra också men detta ger mej 100 fps i cs.
geforce 5900 är bra kort, prestandan ligger inte såå långt under 5950 ultra som dock kostar lite mer än det dubbla så jag rekommenderar det verkligen. Du får bra tv-out på köpet också.

Har hört som en del andra nämt att intel och cs inte fungerar så där jättebra ihop, hur konstigt det än låter...

Hmm kylning ja...jag fick med en spire whisperrock 4 till det där uppgraderingspaketet, tyckte inte den var så bra. har bytt ut själva fläkten på flänsen, satt dit en 80mms zalman chassifläkt samt tagit väck kylpastan som satt på flänsen när jag fick den, och satt dit arctic silver istället. Dyr men bra salva för cpu:n
I övrigt har jag en zalman 80mms till, bak i chassit som suger ut varmluft samt ett codegen (!!!) 400 watts nätagg. Du kanske ska välja ett annat nätagg då jag nyligen såg att det är försäljningsförbud på codegens nätagg pga att det är otillräcklig isolation på ledare samt att vissa ledare ligger för nära höljet och dyl.
hade ett 300 w codegen innan men det pallade inte med mitt system (har 2 st hårddiskar ochkså på sammanlagt 170 gig, så det dog. Fick lägga 150 spänn emellan för att få ett 400 w och nu funkar det utmärkt.
Hm, har försökt vara ganska uttömmande här och hoppas jag kan vara till någon hjälp. Som sagt, mina grejer av de som spelar ngn roll för spelprestandan kostade (inkl grafikkort) ca 4500 spänn och det är väl spenderade pengar anser jag, du ska inte gå o köpa grejer för 11000 typ när det är totalt onödigt.
Tilläggas kan att jag aldrig satt ihop en dator förut innan jag fick dessa grejerna men det var inte så svårt, så du ska nog inte misslyckas heller, du verkar ha lite mer erfarenhet också.
Hmm, vad mer?

EN liten devis som sagts några gånger här:

Spelar du cs är det amd cpu och nvidia grafikkort som gäller

Lycka till, med vänliga hälsningar en alldeles för gammal cs spelare

/Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag gjort ett test i 3DMark2001 då och jag har noll koll på om min poäng vart bra eller dålig men jag fick; 13722 3DMarks.

Peter77: Jag uppskattar verkligen ditt inlägg!
Det blir nog att kolla runt lite nu på nätet och se om jag kan få ihop en hyffsat billig och bra AMD burk då till enbart CS.
Denna jag sitter på nu får stå brevid och funktionera som spel dator för nyare spel samt kanske en server när jag får min nya lina i sommar.

Någon som kan rekommendera ett bra chassi för en speldator?
Och är vattenkylning osv. overkill om jag inte skall spela de senaste spelen eller arbeta i 3D program osv?
Vill verkligen få ihop en dator som fungerar perfekt för CS och jag är så väldigt clueless när det gäller kylning men får hela tiden höra från folk hur mycket det kan höja prestandan osv!
Mer hjälp och åsikter är mer än välkommna, jag återkommer även senare när jag pillat ihop en setup så kanske ni kan komma med lite kritik.

Permalänk
Medlem

En sak som jag har märkt när jag spelar CS är att det rycker fram lite (dock inget fps-drop) när jag har norton antivirus aktiverat. Så om du har det och hade problem med flytet i CS så prova stänga av det medans du spelar.

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Medlem

13722 poäng låter lite väl lite. är det något annat än cs som laggar för dig? Du borde nog få iaf 17000 med det systemet. testa nyaste omega dom funkar utmärkt för mig.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Utöver CS så har jag bara testat UT2004 där jag körde allt på lowest och öndå laggade det på Onslaught och då hade en polare till mig inga problem och han sitter på ett GF4...
Hade typ 10FPS högre i 1on1 DM än honom men laggade grymt mycket.

Permalänk

Nått är nog fel jag kan köra ut2004 på 1280x1024 och alla detaljer på max med ett 9600 Pro klockat till 500/750.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Varför har så många problem med CS när dom sitter på ATi kort? Funkar utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem

naj, jag har det som mitt huvudkort, har ett ti 4200 titanium oxå, men det har farsan på sin dator.

Fast det e klart, rätta priset är allt tillsalu för

Permalänk
Medlem

Är det lätt att få sålt min processor, moderkort (känns som att detta är svårt) och grafikkortet?
Isåfall skulle jag kunna få lite slantar för det och köpa en AMD64, 1xTwinmos 512DDR (1024 sammanlagt sedan, kan utnyttja dual då?), FX 5900 128Mbit och ett moderkort, som ni kanske skulle kunna rekommendera?
Får la spara ihop lite först också men detta skulle väl kunna ge mig 100FPS i CS?
Nvidia kort, AMD processor och ändå hålla det på nivå för nyare spel om jag så skulle vilja.

Eller?

Permalänk
Medlem

Egentligen skitsnack det dära att gf4 ska vara så bra till cs.
Hade ett ti4600 och det hackade precis på samma sett som du beskrivit.

Och jag har testat ALLT, alla drivrutiner som finns, alla tweaks utan framgång.

Det måste fan bero på tur eller otur om man får ett cs som alltid har 100 fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infin1ty
Utöver CS så har jag bara testat UT2004 där jag körde allt på lowest och öndå laggade det på Onslaught och då hade en polare till mig inga problem och han sitter på ett GF4...
Hade typ 10FPS högre i 1on1 DM än honom men laggade grymt mycket.

Jag kan köra ut2004 demot utan några som helst problem med fps eller lagg, och jag kör faktiskt på ett geforce 4 ti 4600 128MB. Skumt att du har problem med den utrustning du beskrivit. Jag skulle gärna sälja mitt grafikkort, men tyvärr är det ett hyrköp, så jag vågar inte sälja det förräns tiden har gått ut på det.