A.I i 3D-spel, när blir den bättre?

Permalänk

A.I i 3D-spel, när blir den bättre?

Grafiken blir ju hela tiden bättre och bättre, men vad gäller A.I så tycker jag det står rätt stilla. Tycker inte det hänt något sen Half-Life. Farcry var väl lite bättre än HL iofs, men inte mycket.

Någon som vet om NÅGOT av de nyare FPS spelen som är på väg (Doom3, stalker te.x) kommer medföra något revolutionerande vad gäller själva A.I-delen?

Blev lite besviken när jag läste om Thief3 och att fienderna inte kommer kunna åka i hissar eller använda stegar. Men när jag tänker efter så finns det väl knappt inga 3D spel där fienderna klarar detta (och nu menar jag inte scriptade grejer där man naturligtvis kan få dem att göra vad som helst).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Avstängd

Jag är inte så insatt i det där... Men visst vore det kul att ha en A.I som fungerar "normalt", som kan tänka efter lite...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Om datorerna(dvs "gubbarna/fienderna" i spelet ) blir så smart så dom börjar gå runt en osv så blir man ju bara så jävla paranoid

Permalänk
Medlem

Doom3 kommer inte ha speciellt bra A.I. då det är helt puntade zombies man kommer döda. Stalker vet jag inte. Hursomhelst är A.I:n i Far Cry riktigt bra. Half Life 2 kommer ha bra A.I. om man får tro vad Valve säger.

Permalänk
Medlem

Den perfekta A.I.'n är Quake2s A.I.
De har verkligen lyckats göra ett riktigt roligt Single-Playerspel som man kan klara om och om igen utan att det blir långrandigt. Detsamma gäller för Serious-Sam-serien.

Mata skott och löpa genom banorna i rå action är det bästa som finns i single-playerväg enligt mig. Men, men, smaken är som tjeckoslovakien!

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att Marines snubbarna i H-L har bäst AI. Bara de såg en så kom en granat flygande eller så går det till Offensiv attack. Inte står å mjäkar som i många andra spel...

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Testpilot

Jag blev imponerad av Far crys AI först när jag spelade det. Sen kollade jag hur orginalbanorna var byggda i editorn och då ser man hur mycket man måste göra för att få gubbarna så där smarta, fullt med olika sorters områden för hur dom ska göra vid olika situationer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Medal of Honor har verkligen kass A.I.
dom står mer i vägen än hjälper till, jag blev så förbannad att jag stängde av spelet och avinstallerade skiten

EDIT: Jag tycker Unreal tournement har ganska bra bootar, kanske dom bästa

Jag hittade tillägg till Medal Of Honor så att man kunde använda bootar, men det såg rent löjligt ut när när dom skulle klättra upp för en stege, man var tvungen att editera kartan för att kunna använda bootarna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Intressant tycker jag... jag har sett två olika versioner av HL2-filmen/filmerna och i en scen springer Gordon med några andra genom gatorna i city17. Han (spelaren/demonstratören/talarrösten vad man nu ska kalla honom) envisas med att det vi ser inte är en scriptad sekvens, men karaktärerna rör sig precis likadant båda gångerna.
...Det skulle förvisso kunna vara en förinspelad film... hmm, tänkte inte på det

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk
Medlem

A.I´n i S.T.A.L.K.E.R ska visst vara något alldeles extra! väldigt bra enligt speltillverkarnas tester

Permalänk
Medlem

just det... speltillverkarna. För dom är pålitliga? tillåt mig skratta. hmpf.
De som jag går efter mest när jag dömer A.I är om fienderna aktar sig för granater, gör dom det realistiskt så ärom oftast bra, gör dom det inte så är dom rätt kassa. I Fay Cry flyttade inte en enda snubbe sig om man lubbade en nade mot dom. Men i typ CoD så vill jag minnas att det är skitsvårt att sätta en nade.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog ta 5-10 år innan vi kan se den revolution ni hoppas på, AI är ett fruktansvärt komplicerat område och jag kan med största säkerhet säga att det är dagens system som sätter stopp för AI i spel

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Halo har rätt bra AI, och i Halo 2 kommer den tydligen att vara ännu bättre, fienderna kommer att kunna klättra, köra fordon, knuffa ut dej ur ditt fordon osv

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chewie
Intressant tycker jag... jag har sett två olika versioner av HL2-filmen/filmerna och i en scen springer Gordon med några andra genom gatorna i city17. Han (spelaren/demonstratören/talarrösten vad man nu ska kalla honom) envisas med att det vi ser inte är en scriptad sekvens, men karaktärerna rör sig precis likadant båda gångerna.
...Det skulle förvisso kunna vara en förinspelad film... hmm, tänkte inte på det

Jo det är vad det är. Men helt oscriptat är de nog ändå inte. Lär finnas en del triggers och liknande. Tex så kan man ju fundera lite på när den första Stridern kommer och 3 gubbar springer som fan från den. Den har ju knappast jagat dem en bra bit innan. Kan ochså tänka mig att det har en hel del likheter med hur det är i HL. Antingen "spawnar" den när spelaren når en trigger. Eller så triggas AI:n först när man kommer dit. Kan också vara en helt förutbestämd sekvens med. Enkelt förklarat så startar en nedräkning när banan startar och sedan blr det något av de 2 första alternativen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

jag tycker speltillverkarna ska frångå scriptad AI, försök istället satsa på AI som reagerar på allt i sin omgivning istället, det kommer öka inlevelsen enormt.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan HL och Far Cry är att AI:n i HL är scriptade och i Far Cry är de oscriptade. Att Far Cry har lite bättre AI betyder då att AI:n har blivit mycket bättre sedan HL. Att gå från scriptade fiender till oscriptade samtidigt som AI:n imponerar är ett stort steg.

Permalänk

Re: A.I i 3D-spel, när blir den bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bemushroomed
Grafiken blir ju hela tiden bättre och bättre, men vad gäller A.I så tycker jag det står rätt stilla. Tycker inte det hänt något sen Half-Life. Farcry var väl lite bättre än HL iofs, men inte mycket.

Någon som vet om NÅGOT av de nyare FPS spelen som är på väg (Doom3, stalker te.x) kommer medföra något revolutionerande vad gäller själva A.I-delen?

Blev lite besviken när jag läste om Thief3 och att fienderna inte kommer kunna åka i hissar eller använda stegar. Men när jag tänker efter så finns det väl knappt inga 3D spel där fienderna klarar detta (och nu menar jag inte scriptade grejer där man naturligtvis kan få dem att göra vad som helst).

AIn i FarCry är väldigt avancerad. Betydligt mer avancerad än i HL. Testa att spela igenom FarCry på svåraste svårighetsgraden istället för lättaste så ska du få se på smart AI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Doom3 kommer inte ha speciellt bra A.I. då det är helt puntade zombies man kommer döda. Stalker vet jag inte. Hursomhelst är A.I:n i Far Cry riktigt bra. Half Life 2 kommer ha bra A.I. om man får tro vad Valve säger.

Zombies är ju bara en av många olika fienden i spelet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostuga
Den perfekta A.I.'n är Quake2s A.I.
De har verkligen lyckats göra ett riktigt roligt Single-Playerspel som man kan klara om och om igen utan att det blir långrandigt. Detsamma gäller för Serious-Sam-serien.

Mata skott och löpa genom banorna i rå action är det bästa som finns i single-playerväg enligt mig. Men, men, smaken är som tjeckoslovakien!

Quake2 och SS? Dom var ruttna. Fienderna gick ju bara rakt på:p Den sortens "AI" skulle du bli riktigt irriterad på i ett mer taktiskt spel kan jag lova;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chewie

Det mesta som visades på de filmerna var scriptat (Om inte allt?). Alltså har vi inte sett mycket av AIn från HL2 än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sno0zer
just det... speltillverkarna. För dom är pålitliga? tillåt mig skratta. hmpf.
De som jag går efter mest när jag dömer A.I är om fienderna aktar sig för granater, gör dom det realistiskt så ärom oftast bra, gör dom det inte så är dom rätt kassa. I Fay Cry flyttade inte en enda snubbe sig om man lubbade en nade mot dom. Men i typ CoD så vill jag minnas att det är skitsvårt att sätta en nade.

Så du dömer AIn i spel efter hur gubbar reagerar när en granat kommer flygandes mot dom? Hur verkligt skulle det vara om en individ, mitt i stridens hetta, skulle lägga märke till varenda sak som kom flygandes? Sådant kan lätt misstolkas som en sten, skräp, fågel, etc.
Det finns betydligt viktigare/tuffare faktorer med AI att lägga märke till och notera.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
, fienderna kommer att kunna klättra, köra fordon, knuffa ut dej ur ditt fordon osv

Gta 1 2 och 3

Permalänk
Medlem

Läs om S.T.A.L.K.E.R på alla review-sidorna ska ni se. AI:n ska bli den mest avancerade hittils (bättre än Doom3, HL2 o.s.v).

Här är en, men det finns fler intressanta...
http://www.gamespot.com/pc/action/stalker/preview_6095529.htm...

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem

UT för fan, sluta snacka HL! UT serien har alltid haft en verklighetstrogen AI!

Permalänk

Ja, jag gillar faktiskt att spela mot botarna i UT2004, inte så illa i de anda UT spelen heller faktiskt! AI'n hamnar kanske lite i skymmundan där då jag antar att många bara spelar det online.

S.T.A.L.K.E.R verkar intressant ja, älskar ju filmen (den ryska "Stalker" från '70-talet) som de tydligen hämtat lite inspiration ifrån vad gäller atmosfär och miljö. Längtar verkligen!

Mr. Bravo, jag spelar på normal, och jovars de är hyffsat smarta. Lite tröttsamt just nu för jag skulle behöva ha en kniv där jag befinner mig nu (köra smygtaktik pg.a att det är lite väl mycket soldater) men har ju bara skjutvapen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Kanske ska sluta säga "Oh! Detta spelet kommer ha bättre AI än FarCry, Doom3, HL2, etc för dom sa det innan!".
Nästan alla spelföretag säger samma sak. Alltså är det något att ta med en lastbil salt tills vi har fått uppleva det själva. Stalker är enligt mig det enda kommande spelet som har visat lite av vad sin AI kommer gå för. Själva upplägget på det spelet kräver också en rejäl AI jämfört med tex HL2 och D3 för att det ska bli kul, så det blir att lägga ner några extra timmar på den fronten för dom.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Anledningen till att tillverkarna inte satsar så stort på AI kan ju vara att fler och spel spelar online.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Medal of Honor har verkligen kass A.I.
dom står mer i vägen än hjälper till, jag blev så förbannad att jag stängde av spelet och avinstallerade skiten

Håller med.. Den otroligt kassa AIn gör att spelet (plus en del av tilläggen) nästan blir helt ospelbara i vissa partier, främst på de svårare svårighetsgraderna.

Bra AI tycker jag bl.a. är när de som utvecklar spelet inser bristerna och ser till att bristfällig AI inte förstör allt för mycket av spelet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Tycker fortfarande att Marines snubbarna i H-L har bäst AI. Bara de såg en så kom en granat flygande eller så går det till Offensiv attack. Inte står å mjäkar som i många andra spel...

Tycker du? Värsta jag sett var att en marine la en granat på backen, sen sprang till ett annat ställe och la en till, sen sprang han till första granaten och sen tillbaka till den andra och dog :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Tycker du? Värsta jag sett var att en marine la en granat på backen, sen sprang till ett annat ställe och la en till, sen sprang han till första granaten och sen tillbaka till den andra och dog :).

Jo, det var väll itne så smart kanske

Men deras agresivitet och offensiv har jag inte skådat... Då de ser hen så skjuter de direkt och .... vet itne...... grymt tycker jag iallfall..

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Ett spel AIn kan klättra i utan att det är scriptat är Rainbow six: raven shield. Tycker dom är hyffsat smarta i det spelet.

Visa signatur

I like turtles!

Permalänk

Unreal Tournament serien har alltid haft överlägsen A.I. enda spelet jag kan tänka mig spela _med_ BOT:ar

Permalänk
Avstängd

helt utan scripts tror jag det inte finns något spel.
krävs JÄVLIGT mycket datorkraft för det... sålänge man inte ska köra en dator per AI så tvingas vi köra med dåliga bottar.
det är kraften som är det svåra med att göra realistiska bottar...
vi behöver mycket bättre datorer för att bottarna ska kunna reagera på en massa olika saker ...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk

cs =D ne men vad är AI? är det hur gubbarna rör sig och vad dom gör?

Visa signatur

Ursäkta att jag stavar dåligt, du får gärna rätta mig!