Permalänk
Medlem

100% tyst + billigt [bilder]

Jag va trött på att sitta å lyssna på mina fläktar dag ut och dag in. Så jag hade seriösa planer på att isolera den på något sätt, men jag ville inte köpa fula täckmator eller nått liknande klet att stoppa i burken och man märker ju endå ingen skillnad så kom jag på den fin fina idén att trycka in skiten i garderoben. Billigt och det blir ordentligt tyst.

1. Hitta en bra garderob eller liknande utrymme.

2. Fixa förlängningskablage (jag fick mitt från min praktikplats. (BILLIGT!!!)

3. Påta in sakerna.

Kablage som används är 15m VGA 15m ljud 2x10m ps2 till tbord/mus.

Du sparar plats och du slipper ljudet...
Jag har satt in 2 st 80mm fläktar till som jag kör på 7V för att skapa lite mer drag i burken.. max loaden ligger på ungefär 57C . .

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

nice
är det ett par högtalare du har under?
Är inte det lite farligt för datorn med all magnetisk strålning?
Funtar på att göra samma sak,
fast borra hål i garderoben och sätta in en 120mm fläkt längst ner som suger in luft och en 120 högst upp som suger ut luft.
hmm, undrar vad det är för maxläng man kan använda för usb och skärmsladd?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem

japp det är högtalare.. men dem används inte...
alltså har man garderob i den storleken jag har så behöver man inte fler fläktar. trodde min skull bli tokvarm ... (det är ganska varmt i garderoben) men cpun blir inte mycket varmare än i vanliga fall...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Mysigt att springa till garderoben varje gång man ska byta cd eller reboota... eller vad man nu ska göra.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Byta cd skulle jag tänka mig vara lite jobbigt men att reboota?

Skönt att du slipper all oljud nu.

Permalänk
Medlem

Jag kör min server i garderob och styr den med putty men jag måste ha dörren öppen nästan hela tiden( stänger den ibland på nätterna) pga att det blir väldigt varmt där efter några timmar.

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

putty?

Visa signatur

Xbox: 1.4 --- SmartXX --- 200Gb --- 110 Spel.

Dator: CPU: Amd 2200+ RAM: 1024 DDR HDD: 610GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3.14
putty?

ssh / telnet klient för windows.
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stockis
nice
är det ett par högtalare du har under?
Är inte det lite farligt för datorn med all magnetisk strålning?
Funtar på att göra samma sak,
fast borra hål i garderoben och sätta in en 120mm fläkt längst ner som suger in luft och en 120 högst upp som suger ut luft.
hmm, undrar vad det är för maxläng man kan använda för usb och skärmsladd?
Någon som vet?

5m för USB är det väll? för skärmkablen vet jag ej

Permalänk
Medlem

Tro det går med 10m USB kabel... Kolla vilka längder som finns i affärer, finns det färdiga med kontakterna på som är längre bör de funka, det är när du börjar skarva. Eftersom de nog inte säljer kablar som inte funkar.

Permalänk
Medlem

5 meter är oftast det längsta du kan köpa på passiva USB kablar. skulle inte rekomendera att köra med 10 meter.

Permalänk
Medlem

Det går ju att starta datorn från tangentbordet.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk

1 kvadratmeter garderob och du behöver inte ha dörren öppen? vad har du för processorer - via??? (2 oklockade t-breds kommer få upp tempen där inne till 30+ efter nått dygn)
har 5kvm garderob där det står 4 processorer (med dörren öppen), temperaturen vid datorerna är 7-8 grader varmare än i andra rum (och stänger jag så gissar jag på ~35 grader i rumstemp (och då är det hög risk för stekta processorer)

men idén med att sätta datorerna bakom en vägg så man inte hör dom är bra.. SÅ ofta behöver man inte byta cd, och sätta på/stänga av datorn? varför?.. man hör den inte - den kan vara igång 24/7

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
Mysigt att springa till garderoben varje gång man ska byta cd eller reboota... eller vad man nu ska göra.

Jag använder cd-skiva en gång om året kanske mindre... å vaför ska man stänga av sätta på datorn?
Ha den igång 24/7 som normalt folk :-)..
enda nackdelen jag kan se är ifall man har en gamepad eller nått liknande, då kan det bli lite jobbigt....

Känns faktiskt lite underligt att sitta vid datorn och inte höra ett ljud av den, det är mysigt

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Annars borde bli perfekt med en extern USB/firewire CD/DVD. + Det fins ju USB gamepaddar. Så allt går säkert att fixa.

Permalänk

skulle också vilja göra så med min. har dock ingen garderob som står bra till. Kanske bygger in den i skrivbordet eller nåt. fast de kan ju bli jobbigt om man ska på lan

Visa signatur

Skoter är livet!
Polaris RMK 600 =)

Permalänk
Medlem

Smart, mo jag hade haft en garderob skulle jag också gjort så

Permalänk

man vill ju höra hur cpu fläkten viner i takt till chassi fläkten

nej men det där är smart.

en sak man kan göra är att kapa ~5 cm i botten på dörren och lika mycket i toppen och sedan sätta utblås i dörren upptill så får man lite ventilation.

jag utgår ifrån att man inte sätter sin råklockade burk i en garderob.

har man en burk med schysst kylning på cpu och övriga komponenter så är det inga problem det där.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

jag har en p4 2.56@2.9 det är inga problem..
btw ni som undrade om längden på usb sladdar .. och jag undrar va fan ni ska med det till?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

En förstärkare till VGA-signalen är nästan ett måste om man inte har bra kablar. Annars får man ganska kraftig försämring av bildkvaliten, speciellt i högre upplösning/uppdateringsfrekvens. Upp till 3-4 meter brukar gå bra men sen börjar det nog hända saker.

Likadant är det med USB och andra sladdar.

Jag har haft min server i en garderob på cirka 5-6m2 i snart två år nu och det blir riktigt varmt där inne trots att det bara är en gammal k6-2 450. Jag skulle gissa på att det blir rejält varmt därinne efter några dagar med stängd dörr...
I mitt rum är det cirka 4-5 grader varmare på kvällen än på morgonen om alla datorerna står på hela dagen och fönster och dörrar är stängda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

svar till xain:
för att man har mus, tgb, kamera, scanner mm på usb och det har man gärna på skrivbordet om man nu har det, annars så förlorar man hela idén med att ha datorn i garderoben om man ändå måste sitta där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xain
jag har en p4 2.56@2.9 det är inga problem..
btw ni som undrade om längden på usb sladdar .. och jag undrar va fan ni ska med det till?

Digitalkamera? MP3-Spelare? osv...

Permalänk
Medlem

Räcker ju med en lång usb-kabel, så kör man en usbhubb på skrivbordet.

Permalänk

caz.
ja det är sant, dock var det en viss xain som ifråga satte vad man skulle ha usb ut till skärmen till (alltså där man har det som är kvar utav "datorn" utan burk, ni förstår skärm tgb och mus, högtalare etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är en bra idé för att få tyst på burken, däremot så skulle jag inte klara det. Vill ha min lilla darling bredvid mig när jag sitter här och knappar, en server däremot, in med skiten bara=)

Permalänk
Medlem

till tangentbord/mus har jag usb.. men kör med 15m ps2 sen om kopplade till mus/tbord.. funkar skit bra.. så slipper man dyra usbkablar.. kameran sätter jag i garderoben om jag ska ha bilder... spelar ingen roll ifall jag har den på skrivbordet elelr på datorn i garderoben...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

visst kan det vara jobbigt att höra fläktar surra hela tiden, men måste erkänna att jag inte tänker på det så mycket.

Skulle det bli för tyst hör jag bara tjutet från min tinitus..

Tänkte på att man kan vattankyla sin dator och bara dra vattenledningar till en gaderob eller dyl. + att man kan skaffa en vettig fläkt att sätta i datorn för att slippa bygga en massa vattenblock till grafikkortet och processorn och vad det nu kan vara, då det finns dom som inte låter mkt alls. Och sedan se till att kyla vattnet mycket med en bra kylfläns och kraftiga fläktar. Varför inte sätta burken i kylskåpet??

// hantz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hantz
visst kan det vara jobbigt att höra fläktar surra hela tiden, men måste erkänna att jag inte tänker på det så mycket.

Skulle det bli för tyst hör jag bara tjutet från min tinitus..

Tänkte på att man kan vattankyla sin dator och bara dra vattenledningar till en gaderob eller dyl. + att man kan skaffa en vettig fläkt att sätta i datorn för att slippa bygga en massa vattenblock till grafikkortet och processorn och vad det nu kan vara, då det finns dom som inte låter mkt alls. Och sedan se till att kyla vattnet mycket med en bra kylfläns och kraftiga fläktar. Varför inte sätta burken i kylskåpet??

// hantz

Du kommer att döda kylskåpet efter ett tag.

Jag har en garderob på 2*2 m med ett 50 cm fönster men kruxet är att jag sover med huvudet mot garderoben.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Ska göra något liknande när jag flyttar till eget... någon som har koll på vad förlängningskablar kan kosta i butik?

Permalänk
Medlem

100% tyst kan det ju aldrig bli.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.