Permalänk
Medlem

Himla tv-ut med radeon!

Mitt grafikkort har plötsligt tappat min tv-ut. Jag får en överkryssad
sladd i tabben där man väljer skräm eller tv.

En skum grej dock: Jag verkar numer ha en skum "secondary"
som bara anges som "standardbildskärm". Borde det inte vara min
tv som anges som secondary?

Har ett Radeon 9800se och alla sladdar sitter där de ska.

Visa signatur

Låt SWECLOCKERS forum få bättre kolumnbredd - långa rader är svårläst! (se tidningskolumner)
EPox 8KHA+ | XP 1800+ | Zalman CNPS5000-CU| 512 DDR cas2.5
Radeon 9800SE | Seagate Barracuda IV 7200 60Gb +120Gb | Win XP

Permalänk
Medlem

Re: Himla tv-ut med radeon!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av galatrox

Känner igen problemet, antagligen så har din tv-ut pajat, två 9600 kort har pajat för mig
Vette tusan vad det beror på.

Permalänk
Medlem

hmm, jag höll på o slet ut kabeln och startade om utan den i, för
att rensa på nåt vis, o sen satte jag i den o startade om igen...osv.

gjorde så för nån vecka sen och då funkade den igen efter en viss
uppstart - men nästa uppstart funkade den inte igen.

Kan någon konfirmera att "secondary" inte ska heta "standarskärm"?

EDIT:

Citat:

Känner igen problemet

Exakt eller ungefär? Jag menar hade du exempelvis en secondary
som standarskärm?

Visa signatur

Låt SWECLOCKERS forum få bättre kolumnbredd - långa rader är svårläst! (se tidningskolumner)

Permalänk
Medlem

Re: Himla tv-ut med radeon!

Citat:

Samma problem har hänt mig nu.
Jag har Powercolor 9800Pro, tv-outen fungerade förut och nu efter ca 1-2 månader så funkar det inte längre, har inte pillat eller nåt, allt är som det var när det fungerade. Nu så är där jag ska kryssa in tv så är tv-out kabeln kryssad som att kortet inte hittar kabeln, jag har provat min andra nyare tv men där händer det inte heller något. Just nu har jag Omega drivrutiner installerade men det verkar inte hjällpa heller.

Vad gör man, det är ju lov nu och man vill se på film men kortet vill inte fungera?
Jag köpte mitt kort på Mycom på PUB i Stockholm, hur lång tid tar det innan dom fixar eller ger mig ett nytt kort ifall jag skulle lämna in det imorrn?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt Hercules 9800Pro, har funkat tidigare men för ngn månad sedan så slutade det bara fungera och jag har inte lyckats att fixa till det blir fan galen snart...

Visa signatur

1. Antec Performance Plus 660 | Antec Truepower 330W | P4C800-E Deluxe | Intel P4 2,8GHz 800Mz FSB | 4x256MB DDR PC3200 | Hercules ATI 9800 Pro 128MB DDR | 2x SG 120GB

2. Dell Dimension 4300 | Intel P4 1,8GHz | 2x256MB SDRAM | G-force2MX 64MB | 40GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirree
Jag har samma problem med mitt Hercules 9800Pro, har funkat tidigare men för ngn månad sedan så slutade det bara fungera och jag har inte lyckats att fixa till det blir fan galen snart...

Kan lova dig att din tv-ut har blivit förstörd, har som sagt haft två 9600pro kort som tv-ut har gått sönder på. Mitt Gf3 ti200 kort som jag haft i ett par år fungerar fortfarande tv-ut som den ska.

Permalänk
Medlem

Har ett ATI 9700pro där TV-ut slutade fungera efter två månader eller så. Jag höll på att precis som du galatrox men var noga med att aldrig slita ut kabeln när någån apparat i ändarna var igång. Fast jag tyckte jag var försiktig så slutade den fungera helt sonika.
Och den fungerar fortfarande inte. Därför är jag lite nojjig över att köpa ett nytt ATI till en kommnade HTPC utifall TV-ut skulle sluta funka.
Med mitt Sigmadesign Xcard har det aldrig varit några problem (peppar peppar) och den ger MKT bättre TV-ut kvalité.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Det blir bara till att returnera för hela bunten här i tråden då!
Sätt igång!
Så här får det ju inte vara...hmm undra vart jag beställde ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir bara till att returnera för hela bunten här i tråden då!
Sätt igång!
Så här får det ju inte vara...hmm undra vart jag beställde ifrån.

tror inte att det beror på grafikkortet egentligen. Jag tror att det handlar om att tvn som kopplar tv-ut till överbelastar tv-ut på kortet, det blir något slags överslag som jag inte riktigt beror på varför. Jag har haft två 9600 kort och det har blivit samma sak med båda två. Vet inte heller om det kan bero på att jag inte har kopplat datorn till ett jordat uttag, någon som vet om det kan bero på det?

Permalänk
Medlem

Sedan ska man väl ha både teve och dator avstängd, när man håller på med kabeln, annars går det sönder?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Sedan ska man väl ha både teve och dator avstängd, när man håller på med kabeln, annars går det sönder?

ja, men tv-ut har pajat för mig ändå.

Permalänk
Medlem

Precis samma sak har hänt för mej :-(.......Kör med komposit kabel blir d nån skillnad om jag byter till S-video????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrileva
Precis samma sak har hänt för mej :-(.......Kör med komposit kabel blir d nån skillnad om jag byter till S-video????

nej, din tv-ut är nog trasig.

Permalänk
Medlem

har samma problem troligen har min tv-out lakt av oxå. fast jag får en väldigt väldigt mörk bild på tv-outen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Hur många av er har jordat er dator? Körde själv TV-out med mitt geforce 3 Ti200 utan problem i över 1 år innan TV-n blev utbränd. Sen dess kör jag alltid med jordad dator.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy
Har ett ATI 9700pro där TV-ut slutade fungera efter två månader eller så. Jag höll på att precis som du galatrox men var noga med att aldrig slita ut kabeln när någån apparat i ändarna var igång. Fast jag tyckte jag var försiktig så slutade den fungera helt sonika.
Och den fungerar fortfarande inte. Därför är jag lite nojjig över att köpa ett nytt ATI till en kommnade HTPC utifall TV-ut skulle sluta funka.
Med mitt Sigmadesign Xcard har det aldrig varit några problem (peppar peppar) och den ger MKT bättre TV-ut kvalité.

Testat att tanka nya drivisar? Jag hade nämligen exakt samma problem (Sapphire 9700pro), men sedan tankade jag ner nya drivrutiner och fick fram en ny ruta där man kunde tvinga fram tv-out. Sedan dess har kortet fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem

Hur har du det där bak på kortet, kör du med DVI adapter pga av att du inte har en DVI på skärmen, så kan det vara det som är problem. Ta bort sladden från adaptern & stoppa in den där den ska vara.

JAg hade probz med min tv ut, men det var det som spökade då.......

Permalänk
Avstängd

har samma problem, men om jag tvingar ut signalen så funkar det fint. Dessutom, om jag startar om datorn ett par gånger så kan jag även köra utökat skrivbord istället för klonat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
har samma problem, men om jag tvingar ut signalen så funkar det fint. Dessutom, om jag startar om datorn ett par gånger så kan jag även köra utökat skrivbord istället för klonat

fungerar inte för mig....och jag har TVÅ 9600 kort som båda har gått sönder...Ingen bild överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Om olyckan vart framme?

Om nu kortets tv-utgång är kaputt, vad ska man göra då mer än att känna sig jävligt dum? Jag köpte kortet på Datorbutiken.com, har de någon form av reparation?

På något sätt, om än med lite pengar inblandade, så ska det väl gå att reparera?

Med hopp om svar och vänliga hälsningar
David

Permalänk
Medlem

Intressant!
Jag har själv ett 9600xt där tv-uten slutat att fungera.
Nån som vet om det går att skicka tillbaka och få nytt?

Visa signatur

|Duron 1200, A7V 384Mb|

Permalänk
Medlem

Jag har PRECIS samma problem!
Det är helt sjukt, det fiungerade finfint i förgår :S
använder senaste omega drivisarna och jag kan få bild på TVn så jag kan se skrivbordet och allt det där men när man försöker spela upp en bild blir skärmen helt lila/svart där bilden ska vara (syns bra på datorn dock)
Nu är de så att jag har en hem pc och jag har ju öppnat burken för att se ifall det var något synligt fel :/ gäller inte garantin för mig då? :'(

fan säger jag bara!

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Precis som en tidigare svarade så om man inte kör på jordat uttag så riskerar man att få krypströmmar som kan förstöra det ena och det andra vilket jag själv har erfarit så kör numera jordat för att slippa detta fenomen.

Om man nu inte har jordat uttag i vardagsrummet har jag märkt att det går utmärkt att jorda datorchassit mot ett element för att slippa krypströmmarna men huruvida det är tillåtet eller inte får en elektriker här på Swec svara på.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man behöva jorda?? TV-apparater är inte jordade så det har ingen betydelse i detta fallet, tv-outen på dessa kort går sönder ändå. Jag har haft 3st kort som alla har gått sönder och det när datorn varit avstängd och sladden ständigt ikopplad.

Man får och skall ALDRIG jorda något i elementet. Ha alla uttag jordade i rummet via elcentralen eller inga alls. Jordar du datorn i elementet och den av någon anledning blir strömförande så blir alla element och allt som är anslutet till dem stömförande i hela huset vilket är livsfarligt. Är det jordat uttag och det händer så går säkringen.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ehh har du nån gång tagit i datorchassit och i ett element samtidigt så märker du att det går krypströmmar där vilket det i alla fall har varit för samtliga mina datorer.

Sen ang elementet och jordning så kan jag väl säga så här: "Tänkte inte på det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ehh har du nån gång tagit i datorchassit och i ett element samtidigt så märker du att det går krypströmmar där vilket det i alla fall har varit för samtliga mina datorer.

Jo, men varför bara jorda datorn. TVn är ju inte jordad. Antingen så jordar man alla sammankopplade enheter eller ingen alls.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Därför att jag har bara märkt fenomenet med krypström när datorn inte är jordad men visst alla enheterna bör jordas men eftersom inte alla enheter har jordad kontakt så går det inte.

Permalänk
Medlem

olirc, wizard: jag uppskattar att ni iaf till en början på nåt vänster försökte hjälpa mig men snälla jag ber, kan ni inte hålla er till min fråga?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
har samma problem troligen har min tv-out lakt av oxå. fast jag får en väldigt väldigt mörk bild på tv-outen.

Samma här!

Jag har jordat hemma men endå har jag fått det här problemet, vad i helvete skall man göra för o slippa det?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator