Thunderbird som default mailprogram?

Permalänk
Avstängd

Thunderbird som default mailprogram?

Är det någon här som använder sig av Thunderbird som mailprogram? Vad är era erfarenheter av detta i sådana fall? Jag tänkte börja använda detta istället för Outlook Express fram över. Har sökt efter liknande trådar här på forumet men inte funnit någon som jag tycker är relevant. Det vore kul att höra er åsikt om detta.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem

ja tycker det är mycket bra och funkar fin fint. Mycket nöjd med mitt byte där jag bytte ifrån Outlook till thunderbird.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Avstängd

Ok isch, det låter givande. Det jag mest undrar över är hur pass bra skräppostfiltret fungerar.

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seeyoo
Ok isch, det låter givande. Det jag mest undrar över är hur pass bra skräppostfiltret fungerar.

mycket bra faktiskt. aktivera det adaptiva filtret och träna det på 50-60 spam så kommer den rensa väldigt mycket. någon gång har den ätit upp ett registreringsmail för mig, men efter att jag märkte det som 'not junk' så har den inte tagit fler sådana.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Thunderbird är en trevlig mailklient.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Jag funderar okcså på att byta, men vad har egentligen thunderbird som är så mkt bättre än outlook?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Jag funderar okcså på att byta, men vad har egentligen thunderbird som är så mkt bättre än outlook?

den ovan nämda spamsorteraren, snabbsökning i medelanden, trevlig integerering av GnuPG via extentions, lättare att lägga till flera mottagare från adressboken, lätt back up via MozBackup, mm.

de anledningarna är de främsta anledningarna till att jag bytte och inte kommer byta tillbaka den närmsta tiden.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Klarar den av att ta hand om hotmail konton?

Har för mig att jag läste när jag körde linux att bara outlook som klarade av hotmail, men det kanske var ett linux problem?

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt spamskydd just eftersom de kan ta bort mail jag vill ha. Därför gillar jag att man på vissa mailklienter kan banna slutet av mailadresser (typ @hotmail.com). Kan man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Jag gillar inte riktigt spamskydd just eftersom de kan ta bort mail jag vill ha. Därför gillar jag att man på vissa mailklienter kan banna slutet av mailadresser (typ @hotmail.com). Kan man det?

Klart du kan. bara att lägga en regel som gör att breven som slutar på ett visst sätt läggs direkt i trash. Annars är ett statistiskt filter (som thunderbird använder) ett mycket tillförlitligt system att sortera bort spam om man vet hur man sklal göra och tränar filtret bra.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Kollade på thunderbirds hemsida.. Den kan alltså inte läsa in hotmail konton.. synd =(

Permalänk
Medlem

vad menar du med att träna filtret? Hur och vad gör man då?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni ens kan förvänta er att det ska "klara av" hotmail. Hotmail är en webmailtjänst. Mailprogram används till POP3 och IMAP-servrar. Är ni ute efter att kunna använda ett e-postprogram till er mail får ni skaffa en gratis pop3-mail, exempelvis home.se. Att Outlook stöder Hotmail beror på att Hotmail ägs av Microsoft, och Outlook är en MS-produkt.

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
vad menar du med att träna filtret? Hur och vad gör man då?

Genom att "lära upp" thunderbird genom att visa på att dessa breven är spam medans dessa är inte spam. Sedan korrigera inkommande brev som kommer fel så lär sig filtret vad som är spam och vad som inte är spam.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder thunderbird, är mycket nöjd Har tvingat på det på morsan också. Förut var det Outlook express (med virusskydd före mailen kommer in). Jag fick lite spam då och då, men för morsan är det värre. Filtret fungerar bra fast det inte har hunnit träna sig på så mycket spam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Jag gillar inte riktigt spamskydd just eftersom de kan ta bort mail jag vill ha. Därför gillar jag att man på vissa mailklienter kan banna slutet av mailadresser (typ @hotmail.com). Kan man det?

Det är ju inget krav att mailen som spamfiltret anser vara spam (junk) ska tas bort. De åker ju lämpligast i junk-mappen, där man snabbt kollar då och då (räcker ju med att läsa rubriken oftast). Det spar tid jämfört med att själv flytta saker från inbox till en spam-mapp.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG