GeForce 6800GT flash till 6800U

Permalänk
Medlem

GeForce 6800GT flash till 6800U

Jag har funderat ett tag på en sak. Eftersom 6800GT är i princip exakt samma kort som Ultra fast med lägra clock, skulle det inte kunna gå att flasha om biosen till ett ultra?? Det är typ samma situation som 9800Pro och 9800XT eller? Samma kort fast med högre klock (och med 256mbyte ram men det är ju mindre intressant)

Fast med GT och Ultra så har båda 256mbyte så det är ju ett plus

Har också tänkt samma med X800pro och X800XT men där verkar det redan kört med tanke på att pro har bantade pipes, långsammare minnen och hela faderullan så vem orkar bry sig! (har läst att man kan låsa upp pipes men att det bara fungerar i vissa fall eftersom vissa kan vara trasiga osv) låter som för mycke krångel? eller är det bara jag som tycker det :s och sen har vi ju långsammare minnen

Men iaf har det cirkulerat information om detta på nätet som jag missat eller om det finns någon som tror att detta skulle vara möjligt var god säg era åsikter.

6800GT ser väldigt ljust ut för mig just nu faktist! Får ett härlig litet tingel i magen när jag tänker på det

EDIT: Ultra är för dyrt... Så jag får bara ont i magen av att tänka på det... X800XT med

MVH
SlimJim

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Jo tanken har slagit mig också. Skulle tro att det bara behövs en simpel klockning upp till ultras frekvenser, utan bios byten. Detta förutsatt att kylningen klarar av det samt att den enda molex kontakten kan leverera tillräckligt med ström.

Har förresten redan lagt en beställning på ett MSI 6800GT från kompett, lär dock dröja innan man kan börja använda det

Permalänk
Medlem

klocksen ligger ju på 350/500 orginal i alla fall!, har själv även tänkt på detta kort då jag har sett det redan för 3700kr

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för det med. Tar ett gainward gt tror jag. Biligare än vanligt ultra och höga garanterade klocks.

Permalänk
Medlem

Ja... Jag planerar vattenkylning i vilket fall så jag lär kunna få upp det över Ultra specsen.. rätt mycke bash för pengarna eller va säger ni?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

GT ska tydligen ha en helt olik core gjämnfört med Ultra och non-Ultra så flashning kan ni förmodligen glömma....

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
GT ska tydligen ha en helt olik core gjämnfört med Ultra och non-Ultra så flashning kan ni förmodligen glömma....

Inte va jag har läst? Har inte käla då jag har glömt av vad jag har läst det... Men vad jag har läst så är GT dom kort som inte klarade de höga klocknings testerna... Så med bättre kylning ska man kunna nå höga farter... Finns det någon som kan förstärka detta eller bevisa motsatsen så gör gärna det.. blir lite orolig nu när du sa det :s

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
GT ska tydligen ha en helt olik core gjämnfört med Ultra och non-Ultra så flashning kan ni förmodligen glömma....

Fel, det är Non Ultra som bara har 12 pipes. GT är identiskt med 6800 ultra förutom klockfrekvenserna

så att flasha med ett 6800U BIOS ska nog inte vara något problem
men för enkelhetens skull är det väl lättare att bara editera sitt eget 6800GT-BIOS med de klockfrekvenserna som man max kan klocka sitt kort till helt enkelt och sen flasha om det
(fast iofs ibland kontrolleras spänningarna I BIOS:et så då kan det ju vara värt med 6800U BIOSet I guess)

jag har ett 6800 "NU" hemma, när jag fick det hade det bara 8 pipelines
med ett nytt BIOS låstes 4 till upp så nu har jag 12
när jag testat färdigt det ska jag prova att flasha med ett modifierat 6800 GT BIOS för att se om det går att låsa upp alal 16 pipes
det ska bli riktigt intressant att se (mycket me rintressant än om GT går att flasha med 6800U BIOS tycker jag iaf)

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

AnteP när kommer denna stora recension på Nordic Hardware?

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
AnteP när kommer denna stora recension på Nordic Hardware?

jag vet inte helt ärligt, nvidias jävlas lite
de ska komma med nya drivrutiner snart men de skjuter upp dem heeeeela tiden

jag hoppas innerligt att det blir innan dreamhack i alla fall (17e)

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Fel, det är Non Ultra som bara har 12 pipes. GT är identiskt med 6800 ultra förutom klockfrekvenserna

så att flasha med ett 6800U BIOS ska nog inte vara något problem
men för enkelhetens skull är det väl lättare att bara editera sitt eget 6800GT-BIOS med de klockfrekvenserna som man max kan klocka sitt kort till helt enkelt och sen flasha om det
(fast iofs ibland kontrolleras spänningarna I BIOS:et så då kan det ju vara värt med 6800U BIOSet I guess)

jag har ett 6800 "NU" hemma, när jag fick det hade det bara 8 pipelines
med ett nytt BIOS låstes 4 till upp så nu har jag 12
när jag testat färdigt det ska jag prova att flasha med ett modifierat 6800 GT BIOS för att se om det går att låsa upp alal 16 pipes
det ska bli riktigt intressant att se (mycket me rintressant än om GT går att flasha med 6800U BIOS tycker jag iaf)

Fyfan va skönt att höra... blir nog nvidia för mig denna omgången!
X800Pro och 6800GT är ju samma prisklass.. med en enkel bios flash har man ju ett 6800 ULTRA som lätt smiskar up ett X800Pro så det är ju verkligen värt pengarna.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Fick ett e-mail från Gainward där de presenterade sina kort.
Och enligt deras specifikationer på 6800GT så ska det bara ha 12 pipelines.
någon som kan bekräfta det?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

kan du klistra in det här som bevis? för ALLA sidor jag har läst så har jag läst att det är 16pipes.. AnteP kan väl verifiera eftersom han säkert har hållt på med ett?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

om gainwards e 12pipes så e inte de andra tillverkarnas det spelar ju ingen roll vilken tillverkare du tar om du har vattenkylning ska nog själv köpa ett Asus då jag tycker de e stabila o bra!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

mm jag har också läst på alla sidor att GT skulle ha 16pipes därför blev jag förvånad när jag såg mailet.

Det är inte så att jag tänkte köpa Gainwards utan jag undrar bara varför dem skulle gå mot strömmen och släppa ett kort med bara 12pipes. Visst det kan vara Typo men här har ni mailet iaf
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/gt.JPG

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk

Står även här att gt ska ha 16pipes http://users.erols.com/chare/video.htm

På den bilden du vissade så tycker jag gt och vanliga 6800 var väldigt lika.

Permalänk
Medlem

ja nästan exakt samma!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

tack för bilden hajvan.. konstigt att dom skriver 12.. men den kommar antagligen vara en "akta dig för" precis som saphires 9800pro med 128bit minnesbandbredd.

Är det någon som vet på ett ungefär när GT korten slår ner på marknaden? är det innan slutet av augusti tror ni? och kommer dom komma med PCI Express med en gång eller måste man vänta ytterligare på dessa?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

skulle tro att de kommer i juli!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk

Det är en felskrivning från Gainwards sida. GT kortet har 16 pipelines inte 12.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
ja nästan exakt samma!

Jaha? På GT modellen : 1.6ns NU: 2.8ns... Minnesklocken gör en enorm skillnad ändå...