Söker program som tar bort röstern från låten..

Permalänk
Medlem

Söker program som tar bort röstern från låten..

Hej!

Jag letar efter ett program som tar bort rösten från låten dvs, programet tar bort rösten och lämnar bara själva melodin kvar.

Mycket tacksam för svar...

Permalänk

Går det verkligen?

Permalänk
Medlem

Är nog lättare att du letar efter ett midi-spår av låten på Google

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns program för sånt här, nej det är massa massa låtar jag vill göra om till midi så därför behöver jag programet.

Permalänk
Medlem

Om du tittar i senaste numret av tidningen Studio så har dom några tips angående det där i intervjun med stefan liv... Minns inte vad programmen heter på rak arm så du får kolla upp det själv

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Mitt AC97 till moderkortet kan göra så att rösten försvinner delvis iallafall..

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

sök, finns trådar om detta tidigare

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
Om du tittar i senaste numret av tidningen Studio så har dom några tips angående det där i intervjun med stefan liv... Minns inte vad programmen heter på rak arm så du får kolla upp det själv

Jag har absolut ingen tillgång till den tidningen, aldrig hört talas om den heller.
Kan du inte titta vad programet heter åt mig. Snälla! Elelr så kan du mig en sida där jag kan läsa tidningen.

Permalänk
Medlem

Finns i varenda butik som har tidningar, tillomed våran kvartersbutik har den. Förresten sa jag fel namn det va Jocke Boberg. Det räcker inte att skaffa programmet bara, man måste även veta hur man ska rensa bort rösten... Så skaffa tidningen och läs.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Samma person som mixar Salva i P3 antar jag.
www.jocke.com
Kanske står något.

Permalänk
Medlem

På vissa låtar går det om man rensar bort det frekvensområde som rösten håller sig inom... Det brukar dock bli väldigt fult(vissa andra element kan stryka med) och rösten slår ibland igenom när den går upp i falsett eller ner i bas.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ladda hem ett vanligt karaoke program ... finns sådana som tar bort röster ifrån mp3 och vanliga audio-skivor ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Kan du något namn på ett kareoke program?

Permalänk

Det finns inget program som kan ta bort bara en sak ur en låt utan att något stryker med, det man kan göra är att ta bort frekvenser eller "kanaler". Det är därför vissa program kan sänka sången ganska effektivt eftersom den ligger i "mittenkanalen" av ljudet för det mesta.
Ska man göra ett riktigt bra jobb och ta bort enstaka instrument eller sång behöver man enligt min erfarenhet ganska ansenliga kunskaper och chansen att lyckas till hundra procent är väldigt liten och beror nästan enbart på hur låten är mixad.

men sen kan jag ha fel också det har jag hafft för.

Han Jocke som jobbar mkt på p3 är verkligen hysteriskt duktig på vad han gör. Jag skulle gärna läsa den där intervjun men jag tycker den där tidningen är ganska dålig.

Visa signatur

janetsson

Permalänk
Medlem

De enklare programmen tar bort det frekvensområde som rösten brukar ligga i.
Men då brukar även instrumenten som ligger i samma område också stryka med.
Låten brukar låta helt kass efter man gjort detta. Har testat själv.
Enklast är ju om man har en låt där alla instrument (inkl. rösten) ligger på olika spår (kanaler).
Då kan man ju ta bort den kanal som rösten ligger på.

Karaokelåtar borde ju finnas.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

På vissa låtar så ligger sången på mittenkanalen, d.v.s lika mycket både på höger och vänster kanal och lika i fasläge. Genom att invertera ena kanalen och sedan lägga ihop med den andra så tas allting bort som är likadant på båda kanalerna och då kan sången reduceras om man har tur.

Läste detta i manualen till Cool Edit en gång, men jag har inte testat hur det funkar i praktiken. Gissar att musiken kan låta lite konstigt om det bara är de ljud som är olika i vänster och höger högtalare som finns kvar.

Permalänk

Off topic - Cool Edit är verkligen coolt ibland. det är kul att det är så vetenskapligt och inte bara så musikaliskt inriktat jämt.

Visa signatur

janetsson

Permalänk

Pröva YoGen Vocal Remover. Ett litet smutt program.