xbox vs gc vs ps2, samma spel?

Permalänk
Medlem

xbox vs gc vs ps2, samma spel?

Är det någon som haft möjlighet att prova några titlar som släppts till alla dessa konsoller (som t.ex. THUG) och kan säga hur mycket spelen skiljer sig åt mellan konsollerna? Är dom någorlunda likvärdiga med avseende på grafiken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det brukar väl vanligtvis vara så att det är Xbox, GameCube, PS2 i ordningen bäst till sämst. Finns undantag naturligtvis (MGS2:Substance är tydligen bättre på PS2 än Xbox, t ex).

Permalänk

Soul Calibur 2 finns till alla 3.
Gc och Xbox versionen är väldigt lika varandra, (små skillnader till fördel för båda konsollerna finns) sedan är ps2 versionen inte riktigt lika snygg och flyter något sämre.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Det brukar väl vanligtvis vara så att det är Xbox, GameCube, PS2 i ordningen bäst till sämst. Finns undantag naturligtvis (MGS2:Substance är tydligen bättre på PS2 än Xbox, t ex).

Det är din åsikt. Jag föredrar spelen på PS2 (de jag har spelat på två eller fler konsoller), mest för handkontrollens skull.

Permalänk
Medlem

Hehe tur att man inte behöver välja

Har ju alla tre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Det är din åsikt. Jag föredrar spelen på PS2 (de jag har spelat på två eller fler konsoller), mest för handkontrollens skull.

Jo, naturligtvis. Jag syftade mer på den rent tekniska biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju verkligen personligt. Om man ser tekniskt sett så ligger ju PS2 sist och det är ju det man bör jämföra inte vad man personligen tycker om handkontrollen, jag tycker att GC har bäst handkontroll men det är ju knappast något man kan mäta på riktigt. Grafikskillnad kan man ju faktiskt mäta och är förmodligen det han undrar över. Och då stämmer det att X-Box oftast har bäst sen GC sen PS2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Hehe tur att man inte behöver välja

Har ju alla tre

Det är ju först då du KAN välja, ljushuvud

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jaja whatever

Permalänk

Har också alla 3 men föredrar Xbox, har 2 Xboxar dessutom.
En Xbox med Live och 1 med 200GB HD

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid rangordnat de i samma ordning som de flesta. Xbox, Gc, PS2.
Men jag undrar om det står att Gamecuben verkligen ÄR bättre på den tekniska delen ön vad PS2:an är. Spelen kan ju vara olika men det beror ju mest på portningen. Kan man på något sätt mäta prestandan? Jag anser ju att tex alla spel till Gamecube skulle utan några som helst problem fungera lika bra till PS2 om det nu hade kodats till det i början. Jag menar, Metroid Prime är ju inte direkt någon godbit Sprites o grejer överallt, Mario kart är ju inget speciellt och Supermario Sunshine är ju inte det något att hänga i granen över. RE remaken skulle garanterat det fungera likadant till PS2 om någon satte sig in i det. Vi minns ju alla hur impade alla var när vi först såg bilderna på FF10.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu

Det var den amerikanska versionen av MGS2 som inte fungerade särskilt bra i t.ex. regn ute på tankern och hade en del andra problem.. Själv har jag haft MGS2 på både PS2 och på Xbox (då den europeiska versionen) och jag märkte inte av några problem med Xbox-versionen förutom att den flöt på något bättre än vad PS2-versionen gjorde.

Generellt sett (ta Silent Hill 2 som exempel) så är grafiken mjukare och bättre på Xboxen men i övrigt är det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag har alltid rangordnat de i samma ordning som de flesta. Xbox, Gc, PS2.
Men jag undrar om det står att Gamecuben verkligen ÄR bättre på den tekniska delen ön vad PS2:an är. Spelen kan ju vara olika men det beror ju mest på portningen. Kan man på något sätt mäta prestandan? Jag anser ju att tex alla spel till Gamecube skulle utan några som helst problem fungera lika bra till PS2 om det nu hade kodats till det i början. Jag menar, Metroid Prime är ju inte direkt någon godbit Sprites o grejer överallt, Mario kart är ju inget speciellt och Supermario Sunshine är ju inte det något att hänga i granen över. RE remaken skulle garanterat det fungera likadant till PS2 om någon satte sig in i det. Vi minns ju alla hur impade alla var när vi först såg bilderna på FF10.

Det kan vara för att dagens gamecube-spel inte använder hela gamecubens kraft. Vänta ett år till, och du kommer se en större skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men att vara fan-boy och att se ren fakta är två olika saker

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Soul Calibur 2 finns till alla 3.
Gc och Xbox versionen är väldigt lika varandra, (små skillnader till fördel för båda konsollerna finns) sedan är ps2 versionen inte riktigt lika snygg och flyter något sämre.

Xboxversionen har stöd för HDTV 720p. Den har svarta ränder på sidorna så att det blir 4:3 på en 16:9-tv/projektor så det är inte 1280*720 utan närmare 960*720 men det är fortfarande klart bättre än 640*480i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa

Det kan vara för att dagens gamecube-spel inte använder hela gamecubens kraft. Vänta ett år till, och du kommer se en större skillnad.

Var det inte det folk sa förra året?
Xbox och GC är inte som PS2 där det tog ca. 2 år innan man kunde utnyttja den ordentligt för att den är så skum och krånglig.
Xbox och GC är mycket mycket enklare att programmera till och det är inga problem alls att pressa dem till max om man bara vill.

Problemet med spel som släpps till alla plattformar är att de är designade efter den svagaste plattformen för att det inte ska bli några problem sen. För att spara pengar gör de inga större förändringar på de andra versionerna så där sitter man sen med ett Xbox- eller GC-spel som ser ut som (ÄR) ett PS2-spel.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

När jag ändå är inne att för en gångs skull dissa gamecube så är MGS:Twin Snakes perfekt för det ändamålet. Det är ju i princip samma grafik som MGS 2 bortsett från att texturerna ser lite suddigare ut. Saken är den att MGS:TS hackar till ordentligt på många ställen trots den lägre upplösningen på texturerna. Även fast det inte är samma spel som MGS 2 så är det nog den enklaste jämförelsen man kan göra, då både spelen utvecklades med endast en Konsol i tanken och det är i princip samma grafik.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
När jag ändå är inne att för en gångs skull dissa gamecube så är MGS:Twin Snakes perfekt för det ändamålet. Det är ju i princip samma grafik som MGS 2 bortsett från att texturerna ser lite suddigare ut. Saken är den att MGS:TS hackar till ordentligt på många ställen trots den lägre upplösningen på texturerna. Även fast det inte är samma spel som MGS 2 så är det nog den enklaste jämförelsen man kan göra, då både spelen utvecklades med endast en Konsol i tanken och det är i princip samma grafik.

Men MGS:TT och MGS2 är ju två helt olika spel, utvecklade av olika företag, så det känns ju meningslöst att jämföra de två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Xboxversionen har stöd för HDTV 720p. Den har svarta ränder på sidorna så att det blir 4:3 på en 16:9-tv/projektor så det är inte 1280*720 utan närmare 960*720 men det är fortfarande klart bättre än 640*480i.

Ja det vet jag,
Du kan köra 480p på gc iofs, bara skaffa ett ntsc exemplar.
Vad kör du med för tv/projektor, är det inte störande att inte få widescreen format?

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

De spel som släpps till alla tre brukar ligga relativt likvärdigt när det gäller grafik, dock så dras PS2 oftast med längre laddningstid + sämre framrate i vissa spel.

Att PS2 inte kan prestera lika bra grafiskt som Xbox beror ganska mycket på att Xbox är c:a två år nyare.
Jämför dagens grafikkort med ett som kom för två år sedan, är det någon skillnad? Det kan man ju räkna ut med arslet att det är, så jag fattar inte varför man skall älta detta om och om igen.

Självklart har Xbox alla förutsättningar att prestera "bäst" grafik, men orsaken till att spelen som går multi ofta är relativt snarlika är nog att de i första hand utgår från PS2:ans hårdvara och sedan portar till de andra. Varför? För att PS2 har sålt så innih*lvete mer, och utvecklarna satsar på den största marknaden då de i första hand är ute efter att tjäna pengar och i andra hand leverera en så bra spelupplevelse som möjligt (med några få undantag).

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Att PS2 inte kan prestera lika bra grafiskt som Xbox beror ganska mycket på att Xbox är c:a två år nyare.
Jämför dagens grafikkort med ett som kom för två år sedan, är det någon skillnad? Det kan man ju räkna ut med arslet att det är, så jag fattar inte varför man skall älta detta om och om igen.

Givetvis, men är den sämre så är den sämre, och har man då valet att köpa ett multiformatspel till en konsol där det är något snyggare, har Dolby Digital-ljud och en stadigare framerate, ska man inte göra det bara för att "PS2:an inte har samma förutsättningar"?