En DVD-brännar Expert tack!

Permalänk

En DVD-brännar Expert tack!

Jag tänkte pröva min DVD brännare för ett par dagar sedan, jag for iväg och köpte ett par DVD-Plus skivor eftersom han i butiken sa att det inte spelade någon roll vilket av Plus eller Minus man använde (jag själv visste inget om detta, hade inte testat innan). När jag kom hem visade det sig att dom inte fungerade, stog klart och tydligt att min brännare inte stödde det formatet. Jag åkte tillbaka och fick dom bytta mot ett par Minus skivor, kom hem och testade igen.

... Men icke... samma meddelande kom upp igen att DVD brännaren inte stödde det format jag använde. Jag fick tips om att uppgradera brännarens Firmware och gjorde även detta. Dock så verkade inte heller detta fungera, samma meddelande kommer upp igen.

Nu började jag tröttna på att det inte fungerade och prövade med att stoppa i en vanlig CD-R skiva, men inte heller den fungerande (har fungerat bra förut). Vad jag vet som finns det bara 2 format på tomma DVD skivor Plus och Minus. Skivorna är av märket Memorex, och brännaren är cirkus 2½ till 3 år gammal, och är av märket Pioneer DV-103. Om det är någon som har något tips att ge mig så vore jag mer än tacksam.

Hälsningar,
Matte

Permalänk
Medlem

Kanske är nåt fel på programmet? vilket använder du?

Visa signatur

Warez

Permalänk

Nejdå, 3 olika program är testade.

Permalänk
Medlem

Installerat ev. drivrutiner för brännaren?

Visa signatur

Warez

Permalänk
Medlem

Säker på att brännaren är "2½ till 3 år gammal" ?

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Om brännaren är såpass gammal så kan det nog röra sig om en DVD-RAM brännare? Kan det tänkas?

Edit:
Du kan också ta en titt här:
http://www.pioneer.se/se/support_faq.jsp?category=support/upd...

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk

Installerade det programm som följde med datorn till brännaren, nått annat än Firmware har jag inte uppgraderat.

Permalänk

Kan också vara så att brännaren bara klarar av DVD-RW skivor, det gjorde iaf bara dom första.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Har du nåt modellnummer på brännaren?

Permalänk

Ja DV-103 heter den eller vart hittar man modellnummer?

Permalänk
Medlem

Pioneer DVR-A03 / DVR-103 DVD-R/RW brännare
Så +R fungerar inte på din brännare.

Uppdatera firmwaren enligt vaLKyrs
länk. Uppenbarlligen har de problem med
nyare media.

Permalänk

Jag har redan uppgraderat enligt den där länken på exakt samma sida. Fungerar inte.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

EDIT: läste fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xdm
Installerat ev. drivrutiner för brännaren?

Finns inga och det behövs inte heller.

Permalänk
Avstängd

testat lite fler märken ?
köp 2-3 singelskivor (dvd+r/rw) och testa.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

ran4: Det är som sagt en DVD-R/RW-brännare så DVD+R/RW kommer inte fungera.

Mathias G: Lite äldre firmware-versioner till Pioneer DVR-103/104 led av problem som kunde göra att brännaren överhettades om man försökte bränna med snabbare (>= 4x/2x) DVD-R/RW media så förhoppningsvis har du inte testat det. I så fall lär brännaren vara körd...

Permalänk

Jag har testat att köra med 4x media innan jag uppgraderade till senare firmware eftersom jag inte visste nått om dvd-brännare ja, men det hände ju inget, den stog och tuggade ett tag och sen stog det att formatet inte stödjs av brännaren. Den kan ju vara körd då om den kan lyckas överhetta sig själv på cirka 30 sekunder.

Permalänk
Medlem

Finns risk att den gått sönder eftersom du testade en 4X skiva innan uppgradering av firmware. Att den inte ens bränner CD-R längre tyder ju på att den kan vara trasig.

Jag har själv en Pioneer A04 (modellen som kom direkt efter A03/DVR-103) och minns tydligt hur de varnade för att använda 4X-media utan att uppgradera firmware först på modellerna A03/DVR-103 samt A04/DVR-104. Efter uppgraderingen funkade det utmärkt för mig att bränna i 2X hastighet på 4X DVD-R skivor. Använder numera bara 4X DVD-R skivor, antingen Traxdata eller Fujifilm som funkar bra.

Men det kanske ändå börjar bli dags att köpa ny brännare? Själv ska jag vänta ett halvår till innan jag uppgraderar min A04 till något snabbare.

EDIT: Jag föreslår att du provar firmwaren på den här sidan istället: http://www.pioneer-eur.com/eur/support_update.jsp?category=su...

Länken till den svenska sidan har inte senaste versionen på firmware.

Permalänk

Jao, men jag kan inte ladda från Pionner. Har äckligt Compaq så man måste ta deras skit