Permalänk
Medlem

Dålig upload..

Har väldigt dåligt upload. Har Telia ADSL 8000 & en 3COM Office Connect Router.
har kört ett TP test.
här är gensvaren:

TCP:

Sändning: 79,35 kbit/s
Mottagning 3,42 Mbit/s

UDP:

Sändning: 81,70 kbit/s
Mottagning: 4,34 Mbit/s

vet inte om det är normalt eller inte.
När jag skickar till andra via irc/MSN eller andra program kommer jag inte ens upp i närheten av 80kbit/s.
Utan unka 20 kbit/s som bäst.
Har ställt in Full duplex så där ligger inte felet.
Kan även tilllägga att jag använder en förlängnings sladd från 1:a jacket till ADSL modemet, Den sladden är på 10 meter.
som jag tidigare skrev använder jag router.

Nån som vet?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Testat utan routern?

Permalänk
Medlem

hoho, det var sunkig upload.... som föregående talare, har du provat utan router?
och hur långt har du till telestationen?

Permalänk
Medlem

Ta bort förlängningssladden och testa även utan router.

Permalänk
Medlem

Nästan nere på 56k-modem-standard

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

downloaden var väl inte heller så het?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org

Botten upp, resten i håret!

Permalänk
Avstängd

Har du d-link di604

Permalänk
Medlem

Hm, Får prova utan router..
Tror dock inte felet ligger där.
Men vem vet, Jag återkommer.

Permalänk

Man brukar inte kunna skicka filer speciellt snabbt via msn, iallafall kan inte jag och ingen jag känner det.

Testa att uploada till en ftp, då borde du nog få lite riktigare värden.

(btw. jag kna inget om hur det är att uploada i irc..)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hudsonhawk
Har du d-link di604

Han har en:

3COM Office Connect Router.

som han skrev i första inlägget.

DI-604 skall klara av ~ 15 Mbit på nätet (WAN) och 100 Mbit LAN.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
Han har en:

3COM Office Connect Router.

som han skrev i första inlägget.

DI-604 skall klara av ~ 15 Mbit på nätet (WAN) och 100 Mbit LAN.

Men om man läser x antal trådar på det här forumet inser man snabbt att DI-604 inte klarar de hastigheterna mot WAN-porten.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Men om man läser x antal trådar på det här forumet inser man snabbt att DI-604 inte klarar de hastigheterna mot WAN-porten.

Och läser man fler trådar om Di-604an så inser man att den finns i flera versioner varav åtminstonde den senaste skall ha en genomströmming i den storleksordningen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag har en av de tidigare, H/W b2
Den klarar av min 8 / 1 lina utan problem, får 7.72 Mbit i Mottagning TCP, samt 8.01 Mbit i UDP, och uppåt 974 Kbit TCP, samt 1.02 Mbit UDP.

Så alla DI-604 skall klara av minst 8 Mbit då. Annars är det någon bugg i min som klarar det

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Och läser man fler trådar om Di-604an så inser man att den finns i flera versioner varav åtminstonde den senaste skall ha en genomströmming i den storleksordningen.

/H

Stämmer... jag borde ha varit lite tydligare.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

jag har di604 och telia 8000 och jag maxar min lina med router utan problem . Sen har ju jag bara 200 meter till station

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Re: Dålig upload..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N0llah

Har ställt in Full duplex så där ligger inte felet.

Tvärtom N0llah, Där ligger felet.
Både ADSL och VDSL är halvduplex. Jag tror denna förvirring härstammar från den tiden telia började med sin adsl lösning på 0.5Mbit, som bekant var upload hastigheten även den 0.5Mbit (till och med högra en viss tid) därför sjönk inte dl speeden när man uploadade samtidigt.
Dagens Telia ADSL 0.5Mbit tjänst innebär 0.4Mbit upload, och med det säger jag att man "bara" får runt 45-50 utav 0.5Mbit om man "maxxar" linan på båda hållen sammtidigt.

Permalänk
Medlem

Har nu testat utan router med TP test, Här är värdena jag fick:

TCP:

Sändning: 134,79 kbit/s
Mottagning 3,35 Mbit/s

UDP:

Sändning: 137,52 kbit/s
Mottagning 4,66 Mbit/s

Vet inte om det vart så mycket bättre..

Danne21: Har även testat halv duplex och det går ändå inte fortare, Istället bryts mitt internet i tid och otid då jag kör med det. Också kör jag ju inte med Telia 0.5, Utan med Telia 8000 om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N0llah

Danne21: Har även testat halv duplex och det går ändå inte fortare, Istället bryts mitt internet i tid och otid då jag kör med det. Också kör jag ju inte med Telia 0.5, Utan med Telia 8000 om det nu spelar någon roll.

Nejdå jag vet att du har 0.5 tjänsten,såg jag ju på första inlägget. Jag ville bara antyda att det är många som tar fel på full och halv duplex när det gäller ADSL och VDSL. Båda är / klarar bara halvduplex. denna förvirring är telia's fel som jag sagt innan här.
Eftersom du testat utan router, antar jag att du även testat att ta bort förlängningssladden?
och även.... halvduplex "läge" i endast dator+bredbandsmodem konfiguration(du skall absolut inte bli dissad från din isp i tid och otid,något är riktigt fel då)

Fungerar det då inte som det ska med bara modemet inkopplat till datorn så har du ju rätt mkt skinn på näsan när du ringer till telias felanmälan ;). Annars kan man ju hoppas på att det bara är tillfällig driftstörning,värt att checka kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne21
Nejdå jag vet att du har 0.5 tjänsten,såg jag ju på första inlägget. Jag ville bara antyda att det är många som tar fel på full och halv duplex när det gäller ADSL och VDSL. Båda är / klarar bara halvduplex. denna förvirring är telia's fel som jag sagt innan här....

Jag vill bara antyda att jag har VDSL och full duplex. Vilket innebär att jag skickar och tar emot med ca: 1 MByte/s samtidigt. Tycker det är ganska bra om du vill kalla det halv duplex. Tror jag kan maxa det lite högre om jag fixar inställningarna windos lite bättre, men jag är rätt nöjd som det är.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne21
Nejdå jag vet att du har 0.5 tjänsten,såg jag ju på första inlägget. Jag ville bara antyda att det är många som tar fel på full och halv duplex när det gäller ADSL och VDSL. Båda är / klarar bara halvduplex. denna förvirring är telia's fel som jag sagt innan här.

När det gäller ADSL så ligger uploaden och downloaden i olika frekvensintervall och påverkar inte varandra på något sätt. ADSL 0,5 Mbit/s är därför "full duplex" (se FAQ:en).