det klantigaste ni gjort i linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
Just det. Lyckades göra en tabbe med ipchains på servern när jag satt 20 mil hemmifrån.
Lyckades få en polare att klättra in genom ett fönster (upp på ett skjul via ett träd och in på andra våningen) när ingen var hemma för att flusha ipchains.

More of the same, fast man fick morsan att logga in och köra en editor (nej inte vi ) och ändra i en conf fil.

Permalänk
Medlem

Stängt av fel dator (har iofs bara hänt en gång).
Raderar fel filer (ett php-projekt efter månader av arbete), saknade givetvis backup...

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Installerade Crux på fel disk (la in det på /home disken).

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
More of the same, fast man fick morsan att logga in och köra en editor (nej inte vi ) och ändra i en conf fil.

Grym morsa du har.
Hmm, mitt största misstag: satt och installerade Gentoo, hade kommit till delen då jag skulle bootstrappa och tappar musen ner på grendosan så alla datorer slocknar, inkl. Gentoo-installern.
Det är en Microsoft-mus dessutom.

Permalänk
Medlem

Tur att man kan fortsätta gentoo-installationen då..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Som root höll jag ftp'a hem några filer, av nån anledning hängde sig ftp-klienten. C-c funkade inte, så jag använde C-z för att lägga den i bakgrunden och sedan döda den. Då kom jag på att man ska kunna döda processer efter job-id, och eftersom det här var den enda processen i detta skal körde jag helt enkelt 'kill 1', som root..

Haken är bara att man ska använda 'kill %<num>' när man dödar processer genom skalet sådär, syntaxen jag använde dödade alltså processen med PID 1, init. Ni kan ju gissa hur bra det var på en burk som stog ~100mil ifrån där jag befann mig.

Permalänk
Medlem

Det enda jag lyckats med är nog att glömma kompilera kärnan under första Gentoo intstallen samt att råka skriva över fstab med etc-update...

Permalänk
Medlem

kan bidra med:
- kört "iptables -P INPUT DROP" på en burk utan fysisk terminal
- rekursiva removes
- "mkswap /dev/hda1"
- elaka dependencies i debian

Visa signatur

AMD Athlon 2200+@1900Mhz, GeForce4 Ti4400, 512MB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, då var det dags att dra upp tråden igen

Jag kan ju börja med att säga att jag absolut inte ska sitta vid en Linux/UNIX maskin när jag är trött

Har nu lyckats radera flera viktiga filer ifrån min hemsida (senast var för 20 min sen, tog bort filen som sätter session vid inloggningen)

För ett tag sen körde jag en rm -rf * i min upload mapp, tänkte rensa lite så kom jag på: "NEEEEJ! index.php med 120 rader kod låg däri!" Lyckades rädda 70 rader Inloggningsgrejen skrev jag om från grunden...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Allt innehåll på en 100gb disk försvann när jag lyckades ta bort partionen av misstag.

Permalänk
Medlem

Tänkte kontrollera filsystemet en vintrig sommarnatt (?) ...
# mkfs /dev/hda [enter][enter][enter] osv
Jag tyckte det värkade konstigt när den började skriva "writing inode table" osv.. Trött som man var så tog det ett par sekunder innan man fatta... men ojj vad man vaknade

Permalänk
Medlem

iptables -A INPUT -j DROP när det skulle vara iptables -A INPUT -i eth0 -j DROP på min server här hemma, som står utan skräm och tangentbord. (Var inloggad via ssh alltså).
Jahapp, eftersom jag inte hade tangentbord inkopplat kunde jag inte nollställa iptables eller starta om den snyggt, så det blev strömknappen.
Men den kom iallafall upp som den skulle igen.

Permalänk
Medlem

pillat lite i fel filer

- på något sätt komenterat bort root användaren i /etc/passwd
fick rådet "You don't exist go away"

Permalänk
Medlem

Har hittat på en hel del dumt när jag försökte lära mig linux/freebsd... De största misstagen har nog lilo orsakat

Permalänk
Medlem

Misslyckades med gentoo installationen säkert 7< gånger fast jag följde manuallen

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Råkade skriva
rm -rf /www/ROOT
Tog bort hela min hemsida med källkod och allt

/Viktor

Permalänk

Försökte att installera ett program i en rpm fil genom att packa upp den i /root/ men jag ångrade mig och skulle ta bort skiten. Allt låg i /root/usr/.

rm -rf usr/ blev rm -rf /usr

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Försökte att installera ett program i en rpm fil genom att packa upp den i /root/ men jag ångrade mig och skulle ta bort skiten. Allt låg i /root/usr/.

rm -rf usr/ blev rm -rf /usr

Har också gjort en linande sak näg jag skulle flytta / till en raid enhet som var monterad på /mnt, fast jag ångrade mig och när jag skulle ta bort det som var redan var överlagt så blev det rm -r / istället för rm -rf /mnt/*.
Som tur var hadde jag glömt -f så jag märkte det innan det var försent.

Permalänk
Medlem

Har inte kommit längre än att jag har försökt installera det.

Sedan fick jag på något sätt hela hårdskivan att bli en swap partition.

Försökte reboota, och då sket sej allt, hittar inte c: i dos mera.

Men, jag _ska_ lära mej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag startade om servern istället för min dator genom SSH. 28 dagars uptime försvann.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Kört ifconfig ethX down med avsikt att starta om interfacet. Detta på servrar i trånga utrymmen utan varken grafikkort eller skärm. Har hänt några gånger

Permalänk
Medlem

hade lyckats skapa en katalog som hette $x. Skulle ta bort den och kommer inte exakt vad jag skrev. Kan ha varit rm -r $x eller rm -r * $x eller rm -r / $x eller nåt annat.
Hursomhelst så tod det ett tag innan jag förstod varför datorn tänkte så jäkla mycket, då var det redan försent, allt var borta. Allt på min webserver försvann.
Jag hade tur och kunde återskapa det mesta, med R-studio men alla filer blev döpta ungefär $inode1234 och det tog en jäåvla tid att kolla igenom vad det var för typ av filer.
Det lustigaste var nog att den gången jag gjorde detta fel så försökte jag komma på en backuplösning som skulle kopiera det viktiga filerna på webservern till en annan disk på servern samt en spegel på en annan dator. Sen blev det tvärtom istället, man tog alltså bort allt.

Sen har jag lyckats gjort liknande sak en gång till, men då hade jag backup på en spegel som tur var.

Efter det så har jag förstått att man inte skall vara inloggad som root så ofta.

Har även misslyckats installera debian sarge säkert 10 gånger, tankade alltid hem nightly build, sen kom jag på att den kanske inte är så stabil så idag tankade jag hem en stabil ostabil debian och jag sitetr nu och leker för fullt. Är lycklig som satan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
chmod 7777 /
Har även förtört en disk med resierFS
och gjort fel ett antal gånger i Gentoo installern

Har faktiskt gjort exakt samma sak =).
Blev irriterad för att ett program klagade på rättigheter på ett antal filer, och efter 2 timmars bytande av rättigheter drog jag till chmod 777 /

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk

Jag måste berätta om en sak som jag gjorde ... för 10 min sen
Har precis blivigt färdig med en gentoo install och är ganska trött(suttigt uppe hela natten) ... Och nätverkskortet startar inte ... Och jag visste att jag hade kompilerat in drivare till 3com. 2 timmar! senare komm jag på att det inte alls sitter ett 3com kort i min burk utan ett D-Link

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

En polare skrev rm -rf /* på skoj på min dator för han trodde inte att det va möjligt, tji fick han! (och jag)

Visa signatur

Meningen med livet är 42

Permalänk
Medlem

Råkade ta bort kerneln jag använde.. så det blev ett system utan kernel.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koko
En polare skrev rm -rf /* på skoj på min dator för han trodde inte att det va möjligt, tji fick han! (och jag)

Var du inloggad som root!?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Klantigaste jag minns som har hänt är:
mke2fs /dev/hde
eller vad det nu är. Missade den lilla 1:an efter e:et och skrev över partitionstabellen. Men som tur var så lyckades jag hitta var partitionen med den viktiga datan började så jag fick tillbaka det.

Efter denna händelse skriver jag nu upp exakt var partitionerna börjar på ett papper och då har det sparat så om jag skulle klanta mig på samma sett så kan jag få tillbaka datan.

Permalänk

Klantigaste hittills: Bytte från fedora core 2 till clark connect. för exakt en timma sedan. nu ångrar jag mig.. hilfe

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

Mums.... Råkade köra fsck med mountad partition... *suck* Bara att installera om, för det filsystemet är totalt fucked nu iaf.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!