Permalänk
Melding Plague

Intel Celeron D

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Celeron D</b></font> <small class="small">torsdag 24 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Sugen på en ny Celeron? <a href="http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=2093" target="_blank">Anandtech</a> har recenserat Intels nya Celeron D som bygger på Prescott. Nyheter inkluderar bland annat 533 MHz bus, mer cache och längre pipeline för att nå högre klockfrekvenser.
<br />
<br /><i>When we first heard that Intel would be continuing the Celeron tradition with a Prescott based "D" line, we were a little skeptical. When we further heard that the Celeron D would not be getting a bump in cache size over its Northwood-based cousin, our eyes widened with surprise and doubt. Sure, a bump up to a 533MHz FSB would help, but it couldn't possibly make up for the kind of performance issues that we saw with the Pentium 4 E (and a doubled cache); could it?</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

celeron suger!
och jag är först!

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
celeron suger!
och jag är först!

Bra och utförligt svar, du ska vara nöjd.

EDIT: "jag är tvåa"

EDIT: sarkasm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tittade bara på speltesterna, där låg Athlon 2500+ jämt mot Celeron 2.53Ghz. Vet inte vad priset kommer ligga på för celeron 325 men räkna ut den helt kommer jag inte göra.

Permalänk
Avstängd

tro nog inte att det stämmer irl men den som väntar får se

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

varför skulle det inte stämma irl? intel har lyckats med en budgetprocessor som klarar att konkurrera med AMDs och vad jag ser så är det inga syntetiska benchmarks heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir de billiga är de helt klart ett alternativ till AthlonXP i budgetsegmentet. Trevligt att Intel fått upp prestandan på sina budgetmodeller, de älde var ju som vi alla vet helt skamligt dåliga.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Polaren ha en sån och den klockar riktigt bra. 2.6 Orginal och ligger stabilt i 3.2, 3.6 fungerade också bra men för stabilitetens skull så satte vi på 3.2.

Permalänk
Medlem

Första gången på länge som Intel gjort något rätt måste jag säga.

Permalänk
Inaktiv

Intel Celeron 335 2.8 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 256KB cache 1.210 kr

www.komplett.se

Permalänk
Medlem

åhh äntligen har de skruvat upp cachen högre än futtiga 128
bra intel!

Visa signatur

MVH

Permalänk
Avstängd

Dyr ju?!

Permalänk
Medlem

Det var ju iallafall trevligt att se att den presterade bättre än gamla Celeron, vilket förhoppningsvis leder till att alla stackare som köper Siba/OnOff etc. datorer slipper sitta med den katastrofalt dåliga gamla Celeron.

Nya Celeron D är ju fortfarande förbannat dyr jämfört med XP2500/XP2600, så Celeron är väl fortfarande inget man köper frivilligt.

Tycker för övrigt att recensionen va lite skum...kändes som Intels PR-avdelning hade skrivit den, inte Anandtech :/

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Avstängd

Fast igentligen beror det ju helt på hur bra den sämsta celeronen klockar om den är prisvärd.

Permalänk
Medlem

Har de förlängt pipelinen ännu mera nu???!!!
Är det så svårt för Intel att göra en klock-effektiv processor?

Visa signatur

T-B 1100@1366, 512MB, 140gig, Alpha PAL8045 36idle 41load, Geforce DDR osv, osv
Hehe, har inte ändrat signen på ett tag ser jag! :)

Permalänk
Medlem

En celeron som presterar bra?!

Domedagen är här!!!

för att vara seriös, en enorm förbättring gämfört med northwood-cleronerna men priset blir, enligt anand tech 79$, 89$ och 117$ för 325 (2.53ghz), 330 (2.66) och 335 (2.8) vilket inte riktigt räcker till för att slå AXP då en 2600+, enligt anandtechs guide, kostar från ~75$ och presterar ungfär som de bästa av de nya Celeron processorena.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattan
Har de förlängt pipelinen ännu mera nu???!!!
Är det så svårt för Intel att göra en klock-effektiv processor?

De förlängde pipelinen iom Prescott. Nya Celeron är baserad på Prescott och har alltså länge pipe än gamla Celeron.

Permalänk
Medlem

"Improved Branch Predictor", kan vara fint iom längre pipeline

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Hedersmedlem

gammal nyhet

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Finns det inte något ställe där de överclockar den?

Permalänk
Avstängd

Verkar helt okej.. Celeron kanske får ett annat namn nu (inte "vilket jävla skit" dvs )

Permalänk
Medlem

Men hur är det med värmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men hur är det med värmen?

Du behöver nog inte frysa eftersom den är baserad på prescott.

Men jag vet inte hur många watt värme de producerar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Första gången på länge som Intel gjort något rätt måste jag säga.

Det första på länge som Intel gjort riktigt bra är "Dothan" (nya Centrino processorn) om du inte har missat det.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeReK
Intel Celeron 335 2.8 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 256KB cache 1.210 kr

www.komplett.se

uh vad bra den kostar dubbelt så mycket som min processor.. lägger man till 400kr så har man en 3ghz intel om man är intel älskare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
En celeron som presterar bra?!
Domedagen är här!!!
[...]

du minns alltså inte de celeron som var baserade på p2/p3? och i synnerhet inte celeron tualatin?

Permalänk
Medlem

Sledgehammer, Jag kände faktiskt inte till Dothan när jag skrev det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kozmoz
åhh äntligen har de skruvat upp cachen högre än futtiga 128
bra intel!

Hjälper ju inte när pipelinen är längre...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
du minns alltså inte de celeron som var baserade på p2/p3? och i synnerhet inte celeron tualatin?

Dem gamla Celeron baserade på P2an med 66MHz FSB o ingen L2 cache var ju inga direkta prestandamonster.....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Jag har en sån i en maskin härhemma... en Celeron D 325. Den känns inte jättetrött men värmen... ajaj.
Den boxade fläkten drar snabbt iväg på fullvarv om man belastar den lite och klarar inte av att hålla den under 55 grader om man benchmarkar den.
Idle temperaturen är ca. 45 grader och då snurrar fäkten i dryga 2550rpm
Behöver nog inte säga att det blir en hemsk ljudnivå när den snurrar på i ca. 4000rpm.
Datorn är byggd på ett relativt normalstort miditower, 1st. 80mm bak som drar ut luft samt 1 st. 80mm i fronten som skickar in luft.
Ska man kyla denna och samtidigt hålla en bra ljudnivå tror jag att man bör låta orginalkylaren ligga i boxen och sätta dit en Zalman CNPS7000A-CU.
Men då har man å andra sidan blåst nästan 400:- till på den.