Radera filer som ej vill raderas?

Permalänk

Radera filer som ej vill raderas?

ok, här sitter jag med en dator för 10 000kr

och kan inte radera det dir som innehåller panda antivirus för det tillåter inte datorn

jag säger det igen

JAG har inte RÄTTEN att själv bestämma vad JAG ska få radera på MIN EGEN svindyra dator (!)

är det nån som driver med mig eller va i helvete är det frågan om?!

"det går inte att ta bort AVENGDLL.DLL" eller va det nu står

nu till frågan - finns det nåt program som låter mig bestämma själv vad jag får ta bort på min egen dator, elller måste jag ringa säpo och fråga om lov först?!

Permalänk
Medlem

Re: Radera filer som ej vill raderas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av creepingdeath
ok, här sitter jag med en dator för 10 000kr

och kan inte radera det dir som innehåller panda antivirus för det tillåter inte datorn

jag säger det igen

JAG har inte RÄTTEN att själv bestämma vad JAG ska få radera på MIN EGEN svindyra dator (!)

är det nån som driver med mig eller va i helvete är det frågan om?!

"det går inte att ta bort AVENGDLL.DLL" eller va det nu står

nu till frågan - finns det nåt program som låter mig bestämma själv vad jag får ta bort på min egen dator, elller måste jag ringa säpo och fråga om lov först?!

1. Har du installerat Panda Antivirus på datorn? Alltså, är programmet igång?
2. Är det så att du vill ta bort mappen C:\Program\Panda Antivirus?

Har du svarat jag på både 1 och 2 så är det självklart att du inte kan radera ut den katalogen.
Filerna finns ju i minnet och OS:et använder dom.

Vill du avinstallera Panda Antivirus? I så fall ska du gå in i kontrollpanelen och välja lägg till/Ta bort program.

Priset på din dator har inget med att göra om du inte kan hantera den eller inte...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Skulle du haft den rätten att radera vad du vill så skulle förmodligen inte ditt operativsystem/dator fungerat speciellt länge det kan bli creepingdeath på den.
AVENGDLL.DLL är en dll fil som körs av Panda. Avinstallera panda på rätt sätt är lösningen.
Bit ihop och tappa inte greppet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Eller ta ett djupt andetag och räkna till 3.4x10^564 innan du bestämmer dig för att bli kunglig hovleverantör av extremt sur galla...

Permalänk

nu är det j så här att panda inte TILLÅTER att man avinstallerar med den inbyggda avinstalleraren (eller nåt annat program heller för den delen) för det är nåt error som dyker upp då...

det har alltså ingenting med mig att göra, utan att panda är det sämsta skit som nånsin gjorts.

nu lyckades jag trots allt ta bort skiten genom att hitta ett program som TILLÅTER MIG SJÄLV att bestämma vad JAG vill radera ... hallelujah,.

dock så finns det fortfarande ett spår kvar efter idiot-pandan och det är ett litet flinande panda-as som dyker upp när datorn väntar på att stängas av...
den lilla bilden har jag inte fått bort ännu men det går nog så småningom.

Permalänk
Medlem

As always:
User error

Jag har testat Panda nån gång, aldrig haft problem att avinstallera... du kanske försökte ta bort mappen C:\Program\Panda innan du försökte med avinstalleraren och tog bort unwise-filerna?

Och vafan, 10000:- är knappast svindyrt för en dator...

Dessutom: om du vill ha kontroll själv på vad du ska ta bort och inte så börja köra *nix-system istället för Windows.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk

vadå user error?
fattar du inte vad jag säger?
tror du inte jag känner till att man kan avinstallera program efter att ha haft pc sen 286orna kom?

fakta kvarstår - det är MIN dator MINA program
då ska jag fan själv kunna välja va ja vill radera eller inte radera oavsett eventuella konsekvenser.
så enkelt är det.
vem fan skulle vilja ha en videobandspelare där man inte får spela över videobandet om man spelat in vissa program?

"jo matchen sverige-bulgarien gick bra att spela över, men man fick inte spela över matchen sverige-italien"

det är ju absurt.

Permalänk

Det kanske är så att du inte är Admin. på din dator?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Priset på din dator har inget med att göra om du inte kan hantera den eller inte...

Nej, det finns gott om folk som inte kan hantera sina, ännu dyrare, datorer.

Citat:

då ska jag fan själv kunna välja va ja vill radera eller inte radera oavsett eventuella konsekvenser.
så enkelt är det.
vem fan skulle vilja ha en videobandspelare där man inte får spela över videobandet om man spelat in vissa program?

Netikett gäller väl även trådskaparen?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

...
...

Isåfall får du ju välja ett Operativsystem som tillåter det, sluta whina och börja köra *nix om du vill ha sån kontroll!

Om du kört PC så länge som du säger så bör du mycket väl veta att att Windows inte tillåter dig göra saker som du vill!

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk

men sluta posta i min tråd om du e 12 år och använder uttryck som "whina"

det är jävlgit irriterande att inte kunna radera det man vill radera
om du inte har nån förståelse för det så stick då

jag är så JÄVLA konstig att jag anser att JAG borde få bestämma vad jag vill radera eller inte radera på min egen dator
om du tycker det är så jävla märkligt att jag har den inställningen så. får du väl tycka det.
så är det i alla fall.
och ingen av det ni skrivit har hjälpt ett skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

men sluta posta i min tråd om du e 12 år och använder uttryck som "whina"

det är jävlgit irriterande att inte kunna radera det man vill radera
om du inte har nån förståelse för det så stick då

jag är så JÄVLA konstig att jag anser att JAG borde få bestämma vad jag vill radera eller inte radera på min egen dator
om du tycker det är så jävla märkligt att jag har den inställningen så. får du väl tycka det.
så är det i alla fall.
och ingen av det ni skrivit har hjälpt ett skit.

Skaffa en spelkonsol ifall du inte har tålamod med datorer och vårda ditt språk på forumet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

killen säger "user error" dvs att jag skulle vara nån slags idiot och att felet är mitt och JAG ska vårda MITT språk?!
jo tjenare!

Permalänk
Medlem

jag tror varken din attityd eller priset på din dator hjälper dej här.

Prova istället med att logga in i felsäkertläge INTE felsäkertläge med nätverk eller nått annat utan bara felsäkertläge.

sen brukar man kunna ta bort de filer man vill

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Anledningen att man inte kan ta bort filer är ju att de används av Windows eller något program, exempelvis Panda. För att kunna avinstallera det måste du ha unwise-filerna kvar, som kookie sa, och programmet måste eventuellt vara avstängt. (Vet inte om uninstallern klarar av att stänga av det själv.)

Och att klaga på att nån säger att du gjort fel är väl inte så konstigt? Vem annars? Tror du att det är nån annas fel om du är den enda av en miljon personer som får ett fel?

Visa signatur

//Sami

Permalänk

det enda som återstår (vilket jag skrev tidigare på denna sida) är panda-fejset som uppenbarar sig när man ska stänga av datorn.
var den håller hus kan man bara gissa. problem att radera har jag inte längre eftersom jag tog ner ett program som fixar det. (felet var mycket riktigt windows som inte tillåter att radera, lösningen var att ta ner ett program som skiter i vad windows tycker och raderar ändå. lösningen var INTE "windows är så!" eller "byt operativsystem" vilket vissa föreslagit i denna tråd)

och eftersom panda visade ett error vid avinstallation var det INGET jag gjort fel. för tro det eller ej, men fel kan uppstå på en dator, fel kan uppstå med programvaror, avinstallationer etc UTAN att det är användaren som gjort fel.

finns gott om andra exempel, t ex har jag fått ner en trasig .avi fil som windows vägrat radera. felet är knappast mitt. ej heller behöver windows filen. utan windows är buggigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

det enda som återstår (vilket jag skrev tidigare på denna sida) är panda-fejset som uppenbarar sig när man ska stänga av datorn.
var den håller hus kan man bara gissa. problem att radera har jag inte längre eftersom jag tog ner ett program som fixar det. (felet var mycket riktigt windows som inte tillåter att radera, lösningen var att ta ner ett program som skiter i vad windows tycker och raderar ändå. lösningen var INTE "windows är så!" eller "byt operativsystem" vilket vissa föreslagit i denna tråd)

och eftersom panda visade ett error vid avinstallation var det INGET jag gjort fel. för tro det eller ej, men fel kan uppstå på en dator, fel kan uppstå med programvaror, avinstallationer etc UTAN att det är användaren som gjort fel.

finns gott om andra exempel, t ex har jag fått ner en trasig .avi fil som windows vägrat radera. felet är knappast mitt. ej heller behöver windows filen. utan windows är buggigt.

Att du inte kan radera ut .avi filen är inte en bugg.
Det beror på en funktion i XP som visar upplösning och längd på filmen.
Om filen är skadad försöker XP kolla gång på gång filen och då används filen av OS:et och kan därför inte raderas (som TUR är).
Det finns även en funktion för "förhandsvisning" i XP som även den kan göra att du inte kan radera filen.

Om du vill kan du "lösa" detta om du läser FAQ:

AVI-filer går inte att flytta eller ta bort i Windows XP
(Thumb.dll, förhandsvisning av media i Windows XP)
För att ta bort förhandsvisningen av media, ta bort denna nyckeln från registret:
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"
Det förhindrar explorer.exe att ladda shmedia.dll
Jag har hittat en annan fix som hindrar windows att läsa AVI filernas info som ex: bredd, höjd, bitrate mm.
Fixen gör tyvärr så att dessa värden inte visas.
Gå till: "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler"
Ta bort "Default" värdet som bör vara "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

Så det beror INTE på att det är en bugg i XP utan att .avi filen är skadad.

Du gillar ju jämförelser... Om du har en fin ny bil och får punktering så går ju bilen skit.
Är det då fel på bilen eller däcket...

Sedan bör du fundera på din attityd, vill du ha mer hjälp så bör du vara lite mer snäll i tonen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

creepingdeath: Ta och tona ned dina texter lite. Var tacksam för den hjälp du får. Dom svarar för din skull (helt gratis).

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att försöka ta bort program som OS:et använder är något som inte funkar så bra. Om vi tar en liten parallel....
Vi tar bilen som den i inlägget ovanför mig pratade om. Om du kör den bilen så är det något svårt att byta hjul på den MEDANS du kör den. Om du istället stannar bilen, och sedan försöker byta hjulet så kommer det gå mycket bättre.
Du slutar använda bilen (hjulet) -> du kan ta bort hjulet.
Du sluter använda filen -> du kan ta bort filen.

Permalänk
Medlem

Starta datorn i felsäkert läge, då går i princip allt att plocka bort.

Visa signatur

// Viktor

Permalänk
Medlem

Om du köper en dator för 50000:- så kanske du slipper massor med problem.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rtm
Starta datorn i felsäkert läge, då går i princip allt att plocka bort.

Vad jag vet så körs panda och de flesta antivirus även i felsäkert läge.
Tror han behöver installera om panda i samma mapp som förut och avinstallera det på rätt sätt genom kontrollpanelen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag chansar på att du har aggressionsproblem, creepingdeath!

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk

installera panda igen och sen avinstallera det (förutsatt det går denna gång) låter som ett bra förslag faktist. för övrigt var det 2 pers på ett annat forum som också hade haft problem med panda så det verkar inte tillhöra ovanligheterna.

Permalänk
Medlem

Om priset på datorn bestämde vilken makt över den, tja då skulle det nog finnas rätt mycket elita människor här i världen :/

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

installera panda igen och sen avinstallera det (förutsatt det går denna gång) låter som ett bra förslag faktist. för övrigt var det 2 pers på ett annat forum som också hade haft problem med panda så det verkar inte tillhöra ovanligheterna.

Prova det att installera om i samma map. Har nog utan att överdriva avinstallerat/installerat pandas olika produkter sådär 40gånger både hemma och inom arbetet utan några som helst problem. Fungerar inte det så föreslår jag du vänder till pandasoftwares support avdelning för bugg rapportering.
Mitt sista förslag och sista desperata försök av hjälp till dig och denna tråd. Lycka till!

Visa signatur

Permalänk

yo tjarven, installera och avinstallera funka! good thinking.

och ang priset på datorn syftade det på att köper man förhållandevis dyra grejer så är det minsta man kan begära att man själv kan få bestämma vad man vill ha och inte ha installerat på den, oavsett konsekvenser anser jag att det är mitt beslut att fatta därför lackar jag till.
antar jag är van vid dos och liknande där man själv bestämde allt. eller också gillar jag helt enkelt inte att andra bestämmer åt mig. vissa gillar sånt. andra inte. ett antivirusprogram som har en uninstaller som inte är helt 100 och ställer till problem med avinstallation tycker jag är snett. såna program om några borde man kunna radera utan problem. panda gav mig mer problem än den fixade.

installera och avinstallera igen är en bra grej, har för mig jag gjorde det när zone alarm krånglade vid nåt tillfälle (och den ställde VERKLIGEN till problem...)

tack förresten!

blev lite onödigt tjafs i den här tråden, det jag ursprungligen frågade om var bara nåt program som raderar filer. men jag har inte tålamod med såna här grejer som strular... och jag har fortfarande ett spyware som jag inte blir av med.

Permalänk

Vad har du använt för program för att ta bort spyware?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

och ang priset på datorn syftade det på att köper man förhållandevis dyra grejer så är det minsta man kan begära att man själv kan få bestämma vad man vill ha och inte ha installerat på den, oavsett konsekvenser anser jag att det är mitt beslut att fatta därför lackar jag till.

Hårdvaran säger inte vad du får och inte får göra.. Det gör ditt operativsystem.. Om du ogillar de restriktioner som medföljer användandet av windows, och anser att de överväger de positiva sakerna med windows, så byt till nått linux/bsd OS då.. Då får du ju den kontroll du så gärna vill ha..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk

jo jag vet byt till linux eller nåt det är ett roligt råd som man aldrig kan få höra för ofta! ser fram emot att få höra det många gånger i framtiden här på forumet!

mortifer:

har testat 7-8 st inkl ad-aware, pest patrol och search and destroy.