Chippning av Nintendo Game Cube

Permalänk
Medlem

Chippning av Nintendo Game Cube

Någon som vet om det finns chip att köpa till ett game cube?
Eller om det äns finns???? :S

Permalänk
Medlem

Tror inte att det går nå bra att köra brända spel på gamecube med chip (då du antagligen vil göra det[ då skivorna är lite speciella ] ). men jag tror det finns en speciell skiva man kan köpa så man kan köra importerade spel om det är det du vill.

Annars har jag hört att man kan spela spel på gamecuben via nätverksadaptern som kopplas till datorn som har något program,
hursomhelst så är det olagligt att äga brända spel till gc enligt dom flesta instruktions böcker jag har läst (2 tror jag).

Permalänk
Medlem

Ett chip till GC existerar inte, inte ett som gör att man kan bränna spel till den iaf. Dessutom, som MainEgo sa, så är skivorna mycket speciella. Vid första anblick så kan man tro att det bara är storleken som är skillnaden. Men det är även så att skivorna snurrrar åt andra hållet än vad vanliga CD/DVD-spelare gör. Dessutom läses skivan utifrån och innåt och inte tvärtom som på vanliga skivläsare. Just av denna anledning kan man ha ett område längst in på skivan som är helt tomt, så att om man petar in en sådan skiva i en DVD-läsare så hittar den inte skivan. Således, det funkar inte att bränna spel.

Däremot, som herr MainEgo sade (du är påläst ), så finns möjligheten att spela spel som är "kopierade" på sin gamecube. Det görs genom att man har en nätverksadapter som man kopplar in i samma nätverk som sin vanliga PC. Nu ska vi se om jag minns rätt: Man startar ett spel där man manuellt kan ställa in vilken server man vill ansluta till, alltså i detta fall datorn. På datorn man ansluter till så har man ett program körandes som börjar "mata" GameCuben med skivans innehåll. Detta är det enda sätt som jag känner till som man kan kopiera spel till GC med.
Detta sätt ska visst vara rätt kass då det tar extremt lång tid att starta ett spel och att spelet kommer att ha extreme laddningstider samt att man i många fall måste slå av ljudet för att det inte ska hacka så grovt. Inget jag rekommenderar alltså.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt.

Går det att spela spel från U.S och Jap på en vanliga svensk GC ?
eller är det samma problem som med ps2 "Pal\NTSC?"

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlaska
Lånar tråden lite snabbt.

Går det att spela spel från U.S och Jap på en vanliga svensk GC ?
eller är det samma problem som med ps2 "Pal\NTSC?"

Du får skaffa en särskild bootskiva (FreeLoader eller Action Replay) för detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Ett chip till GC existerar inte, inte ett som gör att man kan bränna spel till den iaf. Dessutom, som MainEgo sa, så är skivorna mycket speciella. Vid första anblick så kan man tro att det bara är storleken som är skillnaden. Men det är även så att skivorna snurrrar åt andra hållet än vad vanliga CD/DVD-spelare gör. Dessutom läses skivan utifrån och innåt och inte tvärtom som på vanliga skivläsare. Just av denna anledning kan man ha ett område längst in på skivan som är helt tomt, så att om man petar in en sådan skiva i en DVD-läsare så hittar den inte skivan. Således, det funkar inte att bränna spel.

Däremot, som herr MainEgo sade (du är påläst ), så finns möjligheten att spela spel som är "kopierade" på sin gamecube. Det görs genom att man har en nätverksadapter som man kopplar in i samma nätverk som sin vanliga PC. Nu ska vi se om jag minns rätt: Man startar ett spel där man manuellt kan ställa in vilken server man vill ansluta till, alltså i detta fall datorn. På datorn man ansluter till så har man ett program körandes som börjar "mata" GameCuben med skivans innehåll. Detta är det enda sätt som jag känner till som man kan kopiera spel till GC med.
Detta sätt ska visst vara rätt kass då det tar extremt lång tid att starta ett spel och att spelet kommer att ha extreme laddningstider samt att man i många fall måste slå av ljudet för att det inte ska hacka så grovt. Inget jag rekommenderar alltså.

Skivorna snurrar åt samma håll som vanliga skivor.
Data läses inifrån och ut precis som vanliga skivor, men en del tillverkare lägger datan på ytterkant av skivan eftersom en CAV-läsare läser snabbare där ute.
Skillnanden mellan en GOD och en vanlig DVD är dataformatet och streckkoden, thats it.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Skivorna snurrar åt samma håll som vanliga skivor.
Data läses inifrån och ut precis som vanliga skivor, men en del tillverkare lägger datan på ytterkant av skivan eftersom en CAV-läsare läser snabbare där ute.
Skillnanden mellan en GOD och en vanlig DVD är dataformatet och streckkoden, thats it.

Jag litar på dig, du verkar veta det där bättre än mig. Hur funkar det med den tomma delen av skivan som är innerst då? Är linsen bara mer förflyttad utåt på en GC än på en vanlig läsare om man ser dess neutralläge? Eller är det programmerat att en GC inte ska leta efter ett spår innerst utan bara köra på ändå ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Den primära saken som bidragit till att GC:n är så svår att knäcka är väl att lasern är vinklad i 45grader istället för 90?

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk

Den primära saken är streckkoden som dvd-spelarens firmware läser för att acceptera skivan, ingen förutom datel (Action Replay, Freeloader och kommande Max Drive pro) har lyckats kopiera denna och ingen har lyckats komma förbi firmwarens skydd heller.

Big_phat: jag är inte helt säker på detaljerna, men om du letar på ett gamcube/dreamcast homebrew forum så hittar du det nog.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Inaktiv

man kan ju köpa en stor grej som kan kan pilla in i den.. det finns ju ett stort hålrum i den där den ska sitta..