Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är värst, deras (enligt vissa) dåliga support eller att du stått ut i 3år utan att byta leverantör

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har 7.5Mbit och 0.94Mbit att jämföra med dom specade teoretiska värdena på 8Mbit och 1Mbit. Helnöjd!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Jag fick mitt IC8000 nu i veckan och det funkar klockrent.. Rekommenderas varmt av mig!

Visa signatur

Intel Core2Duo 2,4 @ 2,8 2GB Corsair PC5300 Ram, Asus PB5W Deluxe, 700GB HD, Sapphire X1900XT, 19" Samsung Syncmaster, Plextor PX-708. NEC

Permalänk
Medlem

ComHem

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har haft ic8000 i 2 månader och är nöjd. Har 98% sändning och 100% i mottagning. Satsa på ic8000
glömde säga att deras support är bra, har blivit trevligt bemött och fått mina frågor besvarade på ett bra sätt:)

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fermus
vill också ha!!

Mottagning TCP: 4.95 mbit/s
Mottagning UDP: 7.66 mbit/s
Sänd TCP: 950.81 kbit/s
Sänd UDP: 988.35 mbit/s

för 20 sek sen

Har samma problem med TCP Mottagningen!
Har pratat med supporten och dom har ingen anning om vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Testa nätverkskortet i 100mbit FULL duplex och utan router (vissa routrar klarar inte 8mbit/s) så bör det fungera. Ligger precis på de värden där det brukar fungerar om man ställer in 100 full duplex alt testar auto negotiation på billigare nätverkskort. Testa du också Fermus eftersom det är ganska så nyligt de kom på att duplexläget hade så stor inverkan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har haft Comhem i ett år nu och det har fungerat bra, På förra stället jag bodde på så loggade någon in så blev någon annan i huset utlogad förutom jag då hehe var uppkopplad dygnet runt...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Jag har comhem 250kb och har laddat saker långt snabbare än vad som är fysiskt möjligt för en sådan uppkoppling.
Ofta lyckas jag ladda i princip maxhastighet på flera ställen samtdigt.

Comhem har dock tagit sig friheten att övervaka mej duktigt - min share i soulseek består av okänd osignad musik jag vill att folk ska höra, men min mp3mapp innehåller även mkt rippade låtar (eftersom jag ändå bara lyssnar på musik vid datorn). När jag sorterade om i dom mapparna hamnade en del låtar av misstag i min share varpå jag fick brev hem i brevlådan av comhem om att jag bröt mot deras "netikett".

Sen har comhem varit dåliga på att medela när de haft reparationsarbeten etc men bandbredden har inte varit att klaga på.

Visa signatur

janetsson

Permalänk
Avstängd

Man får ju inte riktigt 8Mbit garanterat av BBB eller Bostream heller så jag tycker du ska ta Comhems tjänst.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem

Mitt Internet Cable 8000 fungerar kanon, har till och med 9 Mbit/sek.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5200+ l MSI KN9 V3 nForce 560 l Radeon X1950 Pro l Samsung SpinPoint 320 GB 7200 RPM 16 MB Cache SATA-2 l 2048 MB Corsair XMS2 PC 5400 DDR2

Permalänk

Samma här

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Avstängd

Ja men det gäller långt ifrån alla. Jag har ibland 12Mbit/s fast jag bara ska 8Mbit/s men min vän som har BBB har reducerad hastighet till 6Mbit/s pga dålig kvalitet på kablarna så jag tycker definitivt att killen ska satsa på Comhem 8Mbit utan tvekan.

Visa signatur

[b]Krigsforum.se - En värld i brand[/b] < > Historia, Modern Politik & Kombatantsnack. Kaotiskt men kul.

Permalänk
Medlem

Sanningen om comhem 8/1

Jag har spenderat MYCKET tid med com hems support. Har haft deras bredband flera flera år och uppgraderat allteftersom. Haft 1Mbit, 2Mbit o nu 8Mbit. Under 2Mbits perioden hade jag alltid problem. Har över 50 registrerade samtal till supporten på typ 1 år. Jag hade aldrig över 900k i DL hastighet. Pingen var usel samt bredbandet låg nere ofta. Efter några incidenter skulle jag kompenseras med en gratis månad. 6 MÅNADER efter dett löfte fick jag fortfarande varje månad en räkning. Jag hade ringt varje månad och varje månad sa dom att det var fixat etc etc. MYCKET dåligt. Problemen fortsatte och jag var mycket missnöjd. Dom sa bara att "hastigheten är delad, den blir inte högre".

För 2-3 mån sedan skaffade jag sen 8Mbit. Jag hade en reel hastighet på mellan 2-3 TCP och 3-4 UDP. USELT. Ping på mellan 50-300 på spelservrar. Titt som tätt låg internet nere. För ca 1 månad sen tappade vi internet i 1 VECKA. Förra veckan råkade dom av misstag inaktivera mitt konto??!!! Som vi alla vet går det INTE att aktivera ett inaktiverat konto så resultatet blev att ett nytt konto skulle skapas. Det skulle ta en dag. Oturligt nog sammanföll det sig så att just denna vecka var det strul med deras konto-aktiverings-maskin vilket resulterade i att ett nytt konto ej kunde skapas. (helt otroligt). En vecka senare kommer ett brev med nya uppgiffter...... dessa var dock fel *skratt*. Dock ringde senare en kille från comhem med dom riktiga uppgifterna. Alltså 1 vecka utan internet pga att dom stängt mitt konto av "misstag". Detta kunde dom dock inte förklara för det hade "aldrig hänt förr"...he he. Dessutom kläcker killen efter 4 år med comhem ur sig att min tjänst INTE är delad utan att jag ska ha 8Mbit ut oavsett. Då fick jag nog. Efter diverse hot mm om allt från råd o rön till tingsrätten för falsk varudeklaration samt bedrägeri o allt jag kom på så sa jag att jag vill ha 8Mbit i min lina senast nästa vecka.

Han säger då 2 saker. (1) man kan inte ha router med comhem (2) man måste köre halv duplex.

Detta e ju kul eftersom jag har 3 datorer i ett gigabit nätverk. Efter viss ombyggnad får jag bort min D-link 804 router samt går från 1000 full duplex till 100 halv duplex. Jag får då TCP 7.5Mbit och UPD 8.3Mbit mot tidigare TCP 2.5Mbit och UDP 3.5Mbit. Borttagandet av routern gav TCP cirka 5.5Mbit så den stora skillnaden gav duplex bytet. Dock gav duplex bytet vid behållen router ingen effekt. Alla jag hittills pratat med har sagt att min hastighetsbegränsning beror på att tjänsten är delad. Jag har alltså i 4-5 år betalt för ca 50-70% mindre än jag fått pga felaktig support (jag har sagt x flera att jag har router). Kompensation???... jo säkert..INTE.

En annan rolig grej med deras support att du får olika svar beroende med vem du pratar. När jag skulle gå från 2-->8Mbit talade jag med 3 personer. Kille1 kunde ordna det på 2 månader, det gick inte att fixa snabbare. Kille2 sa att kille1 hade fel, det gick att ordna på 2 veckor. Tjej1 Kan direkt fixa det dagen efter. ...jag menar? e det samma företag???

Alltså comhem 8Mbit internet:
Fördelar:
- Trevlig om än okunnig support

Nackdelar:
- Du kan inte använda router/switch etc
- Du kan inte köra gigabit nätverk
- Du kan inte använda full duplex
- Ofta avbrott
- Långa avbrott
- Blir fort segt och måste rebootas
- Mycket strul

Så rekommenderar jag comhem? Man kan säga så här. Jag ska nu driva kompensationskrav pga deras felaktiga svar. Liknande brev som detta skall även skickas till diverse tidningar samt alla andra ställen typ Plus o råd och rön. Det får finnas gränser. Jag har spenderat så mycket tid i deras support. Jag har betalt för saker jag ej fått. Jag har konstant fått felaktiga svar från supporten.

Jag förstår att tekniken kan fela. Men hur många har varit på verkstad 20 gånger per år med en ny bil? Hur många har lämnat sin nya DVD på lagning 3 gånger och ringt supporten pga fel 30 gånger på 1 år. etc etc. Är tjänsten inte färdig byggd ska man inte erbjuda den. Låt folk tuffa vidare på sina 0.5 linor i 3-6 månader till och bygg färdigt skiten istället. Nu sitter dom med massa dåliga stationer, kabelfel etc etc som tar årtionden att fixa eftersom dom e aktiva med tjänster. Det e som att köpa en ferrari och behöve köra den på fälgarna i 3 år innan du får däck.

Jag kan inte rekommendera comhem med min erfarenhet. Docj har jag levt med dom sen dom startade. Nu har dom mognat mycket. Många stationer o linor är bytta och programvarorna är uppgraderade. Bor du i ett område med bra station och bra lina kan du nog ha ett felfritt 8Mbit surfande (utan router o full duplex). Men du kan nog fortfarande få min otur.

Om man inte har nån erfaranhet med comhem och står mellan deras 8Mbit och Xstream på 2.5Mbit så hade jag nog sagt, chansa på comhem men om det blir strul så spring fort och spring långt...

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Sanningen om comhem 8/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Balbuto
Överväg 2.5mbit, www.comhemsugerpung.com

Ja, ditt inlägg var givande, fler inlägg i den stilen av dig resulterar i en varning vilket i ditt fall medför en avstägning.

Utan någon motivering är ditt inlägg betydelselöst och värdelöst i sammanhanget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
...Jag har alltså i 4-5 år betalt för ca 50-70% mindre än jag fått pga felaktig support (jag har sagt x flera att jag har router). Kompensation???... jo säkert..INTE.

Som du skriver, felet låg i dina inställningar, främst i din bredbandsdelare, vems fel är detta? Knappast Comhems fel att du använder dig av utrustning som inte klarar av den genomströmning som din tjänst kräver.

Jag kommer inte åt Comhems avtal nu, men jag gissar att Comhem, såsom Telia, icke utför felsökning och support på bredbandsdelare, vilket gör att många av dina klagomål fallerar och felet att tjänsten inte fungerat tillfredsställande är ditt.

Ang. att de avaktiverat kontot etc. är givetvis deras fel och jag misstror dig inte ett ögonblick att deras support kan vara dålig.

Permalänk
Medlem

Jag har också fått ökat till 9 Mbit

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sanningen om comhem 8/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Ja, ditt inlägg var givande, fler inlägg i den stilen av dig resulterar i en varning vilket i ditt fall medför en avstägning.

Utan någon motivering är ditt inlägg betydelselöst och värdelöst i sammanhanget.

Som du skriver, felet låg i dina inställningar, främst i din bredbandsdelare, vems fel är detta? Knappast Comhems fel att du använder dig av utrustning som inte klarar av den genomströmning som din tjänst kräver.

Jag kommer inte åt Comhems avtal nu, men jag gissar att Comhem, såsom Telia, icke utför felsökning och support på bredbandsdelare, vilket gör att många av dina klagomål fallerar och felet att tjänsten inte fungerat tillfredsställande är ditt.

Ang. att de avaktiverat kontot etc. är givetvis deras fel och jag misstror dig inte ett ögonblick att deras support kan vara dålig.

"Fungerar internet cable tillsammans med en router? "
Ja, men vi erbjuder i dagsläget ingen support på detta. Detta innebär bl a att vi inte hjälper till med installationen av nätverket eller felsökning av det om det inte fungerar."

Tog mig 2 minuter att hitta på sidan!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Sanningen om comhem 8/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ja, men vi erbjuder i dagsläget ingen support på detta. Detta innebär bl a att vi inte hjälper till med installationen av nätverket eller felsökning av det om det inte fungerar."

Det står inte "Ja, men vi erbjuder i dagsläget ingen support på detta. Detta innebär bl a att vi inte hjälper till med installationen av nätverket eller felsökning av det om det inte fungerar. Vi garanterar att du får samma hastighet som utan router oavsett om din router är från 1875 och bara klarar 1 b/s throughput."

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Sanningen om comhem 8/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

Vissa problem för mig att hitta detta på deras sida för tillfället.

Citat:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[MySQL][ODBC 3.51 Driver]Can't connect to MySQL server on '192.168.54.102' (10055)

/database/connect.asp, line 12

Vet dock inte varför jag slussas till en icke-fungerande server, verkar fungera för andra.

Tackar iaf. för hjälpen med att stärka mitt inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Det står inte "Ja, men vi erbjuder i dagsläget ingen support på detta. Detta innebär bl a att vi inte hjälper till med installationen av nätverket eller felsökning av det om det inte fungerar. Vi garanterar att du får samma hastighet som utan router oavsett om din router är från 1875 och bara klarar 1 b/s throughput."

Du menar alltså att Comhem ska garantera hastigheten oberoende klientens hårdvara eller vart vill du komma?

Permalänk

Re: Sanningen om comhem 8/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Jag har spenderat MYCKET tid med com hems support. Har haft deras bredband flera flera år och uppgraderat allteftersom. Haft 1Mbit, 2Mbit o nu 8Mbit. Under 2Mbits perioden hade jag alltid problem. Har över 50 registrerade samtal till supporten på typ 1 år. Jag hade aldrig över 900k i DL hastighet. Pingen var usel samt bredbandet låg nere ofta. Efter några incidenter skulle jag kompenseras med en gratis månad. 6 MÅNADER efter dett löfte fick jag fortfarande varje månad en räkning. Jag hade ringt varje månad och varje månad sa dom att det var fixat etc etc. MYCKET dåligt. Problemen fortsatte och jag var mycket missnöjd. Dom sa bara att "hastigheten är delad, den blir inte högre".

För 2-3 mån sedan skaffade jag sen 8Mbit. Jag hade en reel hastighet på mellan 2-3 TCP och 3-4 UDP. USELT. Ping på mellan 50-300 på spelservrar. Titt som tätt låg internet nere. För ca 1 månad sen tappade vi internet i 1 VECKA. Förra veckan råkade dom av misstag inaktivera mitt konto??!!! Som vi alla vet går det INTE att aktivera ett inaktiverat konto så resultatet blev att ett nytt konto skulle skapas. Det skulle ta en dag. Oturligt nog sammanföll det sig så att just denna vecka var det strul med deras konto-aktiverings-maskin vilket resulterade i att ett nytt konto ej kunde skapas. (helt otroligt). En vecka senare kommer ett brev med nya uppgiffter...... dessa var dock fel *skratt*. Dock ringde senare en kille från comhem med dom riktiga uppgifterna. Alltså 1 vecka utan internet pga att dom stängt mitt konto av "misstag". Detta kunde dom dock inte förklara för det hade "aldrig hänt förr"...he he. Dessutom kläcker killen efter 4 år med comhem ur sig att min tjänst INTE är delad utan att jag ska ha 8Mbit ut oavsett. Då fick jag nog. Efter diverse hot mm om allt från råd o rön till tingsrätten för falsk varudeklaration samt bedrägeri o allt jag kom på så sa jag att jag vill ha 8Mbit i min lina senast nästa vecka.

Han säger då 2 saker. (1) man kan inte ha router med comhem (2) man måste köre halv duplex.

Detta e ju kul eftersom jag har 3 datorer i ett gigabit nätverk. Efter viss ombyggnad får jag bort min D-link 804 router samt går från 1000 full duplex till 100 halv duplex. Jag får då TCP 7.5Mbit och UPD 8.3Mbit mot tidigare TCP 2.5Mbit och UDP 3.5Mbit. Borttagandet av routern gav TCP cirka 5.5Mbit så den stora skillnaden gav duplex bytet. Dock gav duplex bytet vid behållen router ingen effekt. Alla jag hittills pratat med har sagt att min hastighetsbegränsning beror på att tjänsten är delad. Jag har alltså i 4-5 år betalt för ca 50-70% mindre än jag fått pga felaktig support (jag har sagt x flera att jag har router). Kompensation???... jo säkert..INTE.

En annan rolig grej med deras support att du får olika svar beroende med vem du pratar. När jag skulle gå från 2-->8Mbit talade jag med 3 personer. Kille1 kunde ordna det på 2 månader, det gick inte att fixa snabbare. Kille2 sa att kille1 hade fel, det gick att ordna på 2 veckor. Tjej1 Kan direkt fixa det dagen efter. ...jag menar? e det samma företag???

Alltså comhem 8Mbit internet:
Fördelar:
- Trevlig om än okunnig support

Nackdelar:
- Du kan inte använda router/switch etc
- Du kan inte köra gigabit nätverk
- Du kan inte använda full duplex
- Ofta avbrott
- Långa avbrott
- Blir fort segt och måste rebootas
- Mycket strul

Så rekommenderar jag comhem? Man kan säga så här. Jag ska nu driva kompensationskrav pga deras felaktiga svar. Liknande brev som detta skall även skickas till diverse tidningar samt alla andra ställen typ Plus o råd och rön. Det får finnas gränser. Jag har spenderat så mycket tid i deras support. Jag har betalt för saker jag ej fått. Jag har konstant fått felaktiga svar från supporten.

Jag förstår att tekniken kan fela. Men hur många har varit på verkstad 20 gånger per år med en ny bil? Hur många har lämnat sin nya DVD på lagning 3 gånger och ringt supporten pga fel 30 gånger på 1 år. etc etc. Är tjänsten inte färdig byggd ska man inte erbjuda den. Låt folk tuffa vidare på sina 0.5 linor i 3-6 månader till och bygg färdigt skiten istället. Nu sitter dom med massa dåliga stationer, kabelfel etc etc som tar årtionden att fixa eftersom dom e aktiva med tjänster. Det e som att köpa en ferrari och behöve köra den på fälgarna i 3 år innan du får däck.

Jag kan inte rekommendera comhem med min erfarenhet. Docj har jag levt med dom sen dom startade. Nu har dom mognat mycket. Många stationer o linor är bytta och programvarorna är uppgraderade. Bor du i ett område med bra station och bra lina kan du nog ha ett felfritt 8Mbit surfande (utan router o full duplex). Men du kan nog fortfarande få min otur.

Om man inte har nån erfaranhet med comhem och står mellan deras 8Mbit och Xstream på 2.5Mbit så hade jag nog sagt, chansa på comhem men om det blir strul så spring fort och spring långt...

Håll dig till fakta istället för att spekulera. Jag sitter på IC8000 bakom en router och kör full duplex, no problems whatsoever.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Sanningen om comhem 8/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vissa problem för mig att hitta detta på deras sida för tillfället.

Vet dock inte varför jag slussas till en icke-fungerande server, verkar fungera för andra.

Tackar iaf. för hjälpen med att stärka mitt inlägg.

Du menar alltså att Comhem ska garantera hastigheten oberoende klientens hårdvara eller vart vill du komma?

Nej, jag menar precis tvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Comhem har haft sina kvalitetsproblem, men numera anser jag att de får oförtjänt mycket kritik. Ofta kommer kritiken från användare som hade Comhem under uppstartsperioden, för att sedan snabbt byta till en annan ISP. Knappast rättvisa omdömen, alltså...

Jag har varit kund i 4 år och visst har det varit probs ibland, men däremot har jag alltid fått bra hjälp när jag ringt. Varje gång de åtgärdat ett lokalt fel i området, så har de ringt och frågat om det funkat och om jag är nöjd med resultatet. Det tycker jag är proffsigt av ett så stort företag.

Jag har inte haft ett avbrott på över ett år nu. Hur vanligt är det..?

8mbit-tjänsten är riktigt bra, som många här tidigare har sagt, även om det är lite tråkigt att man inte kan få snabbare upload.

Visa signatur

| Commodore Amiga 500 | 1 MB RAM | Extra Diskdrive | RF-Modulator | 20" Mono-TV | Workbench 1.0 | Moddat Svart Datorbord från IKEA | 330 Spel och Program |

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, fungerar det utan router (comhem kan inte mer än be dig koppla bort sådana produkter eftersom de inte lämnar support och dessutom klarar inte vissa routrar mer än 4,5mbit/s) och i 10mbit halv duplex på nätverkskortet är det hårdvaran hos kunden som felar och inte comhem's grejer. Det förklarar dock inte varför du hade så dålig hastighet på 2mbit/s tjänsten. Både routern och nätverkskortet i auto borde ha fungerat. Dessutom har jag också hört om kontostrulet och det är ju knappast ditt fel.

Tror dock inte du får nått direkt gensvar från råd o rön eller vart du skulle vända dig men komp för feltiden (om felet var i comhem's utrustning) har man rätt till genom avtalet, inget mer.

Säger dock såhär att har man strul med exakt hälften av hastigheten på 8mbit/s comhemtjänsten nu så är det troligen hårdvarufel, skitnätverkskort (fungerar i annat läge än i auto på duplex eller klarar inte alls 8mbit/s, en router man vägrar koppla bort eller något annat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Till SUPERBOSS. Spekulerar???????? Tror du att jag spekulerar? Detta är fakta. Jag vet inte riktigt vad du syftar på men det är fakta att IC funkar dåligt med routers. Det har flertalet ComHem anställda själv sagt (på senare tid). Duplex hastigheten har även ComHems egna anställda sagt. Tror du jag har snöat ihop allting?

Till MODERATOR. Jag var lite trött när jag skrev så jag vet inte hur tydlig jag var men under alla mina samtal med comhem har jag upplyst dem om min konfiguration (pc, router, os etc etc). Dom har aldrig sagt att något skulle vara fel. Vidare har dom hela tiden lämnat fel info ang hur mycket speed jag skulle fått ut. Om jag vetat 75% gränsen då, som jag vet nu, hade jag givetvis inte gett mej. Men eftersom dom sa att "det är normalt pga delat anslutning" så tänkte jag.. ok, inget att göra. Dom tillhandahåller en tjänst som enligt deras teknikers ska fungera med min utrustning. Om dom sen några år senare upptäcker att "oj, det funkar visst inte" är det då mitt fel? När dom dessutom oxå gett mej fel info hela tiden. Hade dom från början sagt att så låg hastihet skall jag inte ha för det är dedikerade hastigheter, då hade man ju felsökt mer. Det är ju som att köpa en bil som det står 96blyfri på, och sen 2 år senare när bilen havererar säger dom.. nä, den funkar bara till 97 oktan, det vet vi nu :D. Är det då bilköparens fel???

Nä comhem har agerat uselt enligt min mening. Jag har ingen anledning att sitta o hitta på SUPERBOSSEN, för jag jobbar inte på Bostream, så sluta insinuera att jag hittar på. Det hela beror på felaktig info från början samt icke-kunnig supportpersonal. Jag menar när kille nr#25 man snackar med, helt plötsligt nämner routern + duplex som potentiell bov i dramat efter flera år och flera supportkillar, så börjar man ju undra. Sen när jag frågar varför jag inte fick info när man upptäckte detta så sa han "det har vi alltid vetat". När jag då frågar varför ingen annan reagerat på min datorkonfiguration säger han "konstigt". Och när jag fråga varför alla innan honom sagt att det är en delad lina där hastigheten beror på antalet användare så svarar han "konstigt, för så är det ju inte. Verkligen professionellt.

Visa signatur

Permalänk

Nej det är uppenbarligen inte fakta att IC8000 inte funkar med full duplex och router eftersom jag själv använder bägge utan problem. Det ska väl inte vara så svårt att förstå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till Trauma:
Varierande kvalitee på support finns det i alla bolag men FAKTA är att routern och duplexläget kan störa hastigheten i uppkopplingen, vissa routrar klarar tex inte mer än 4,5mbit/s.

comhem fungerar inte sämmre än tex telia med routrar, comhem hyr fls'er och kör liknande konfiguration osv av dem och de routrar som fungerar kass med comhem (se d-link 604 och dess avkommor), fungerar kass med telia. Aldrig stött på problem med Zyxel, 3com osv osv. (ja jag vet att vissa får 604or att fungera med comhem men de är i minoritet, d-link har ju även erkännt problem med comhem's tjänster).

Duplexläget på nätverkskortet ställer comhem in av anledning att nått i DIN hårdvara inte fungerar som de skall tillsammans med det rätt så kännsliga motorolamodemet. Antingen är det nätverkskortet som inte fungerar perfekt i autoläge i 8mbit/s (3com kort fungerar alltid, dvs inget billigt krimskrams). Alternativt så är det TP kabeln, dock har du väl fått den från comhem o det är ju inte direkt ditt fel...

Detta är faktan, om du tycker comhem har så dålig support, varför han inte den dåliga supporten svara fel på att comhem har extra mycket problem med routrar och duplexlägen? Snevinklat tankesett tycker jag.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

SUPERBOSS, jag sa inte att det är en regel utan undantag. Att något fungerar dåligt betyder inte att det alltid är så. Att du lyckats är ju bara grattis. Dividera nu inte mer utan ring i så fall teknikerna på comhem och fråga. ComHem HAR problem att fungera med routers vid VISSA tillfällen. Om jag hade menat alltid hade jag skrivit att comhem ALDRIG funkar med routers.

Vidare är jag väl medveten om att dessa problem finns hos fler leverantörer. Men nu var det comhem vi diskuterade så därför nämnde jag inte detta.

Duplex läget är ett av många problem som kan infinna sig hos användare av denna typ av bredband. Dock är det ett vanligt problem.

Jag ska förtydliga: Jag sa aldrig att comhem ALDRIG funkar med NÅGRA routers eller att full duplex ALDRIG går att använda. Vidare må det så vara att dessa problem inte är comhems utan alla andras (d-link, motorola och tp-kabel tillverkaren). ComHem har en felfri utrustning som är universal kompatibel. Det är alla andra byfånar som inte kan få sina grejor att funka med comhem. Måste va skönt att vara comhem.

Mitt problem va inte detta dock (tyd texten), Om ni anser att man under 4 år kan ringa in till supporten flera ggr per månad och få OLIKA svar varje gång är lika med god support så OK, tyck det då. Men faktum är att comhem aldrig nämnt några av de ovanstående problemen. Trots att de är välkända sa dom upprepade gånger "det är inga problem med dina datordelar, du har en DELAD anslutning och får således nöja dej med den hastighet du får". Så har det låtit hela tiden. Om man från början visat god vilja och erkännt att jag haft för låg hastighet så hade jag ju om inte annat själv kunnat felsöka. Men eftersom dom gång efter gång sa att min hastighet var ok (20-30%) så fick jag ju lita på dom. Och JA, jag ringde flera gånger per månad under de första åren eftersom vi fick flera driftstopp per månad.

Comhem har lämnat fel info angående anslutningstypen. Man har rätt till 75% av utlovad hastighet. Anslutningen är INTE delad.

De har upprepade gånger sagt att min hårdvara (inkl router+duplex) INTE kan vara felet.

De har vid ett och samma tillfälle då jag fick prata med 4 olika tekniker lämnat 4 olika besked.

Vid flera tillfällen har jag blivit lovad kompensation pga fel. Kompensationen har dock nästan alltid glömts bort. En gång ringde jag varje månad i 6 MÅNADER för att påminna dom om en utlovad kompensation. De skyllde på allt mellan himmel och jord. När den väl kom var kompensationen för liten.

Nu pallar jag inte förklara tydligare. Du som tror att jag hittar på... ok, jag skiter faktiskt i vilket. Jag ville bara vara snäll och dela med mig av mina erfarenheter för att hjälpa trådskaparen. Men det ska man tydligen inte göra för man blir bara misstrod. Tråkigt som fan. Allt finns registrerat hos comhem, varenda detalj finns i deras logg, så jag hade kunnat scanna in det här o visa. Men som sagt, bryr mej inte längre. Tro va ni vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det är ju en handling du kan få utskrivet om du vill tror jag bestämt... men om du misshandlats såpass mycket tycker jag synd om dig...

dock var mycket av de jag skrev fakta o inget uppdiktat av en lost support...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Trauma:

1. Att du endast EN enda gång, under alla dina (antagligen hundratals som det verkar) samtal till teknisk support, blivit ombedd att koppla ur routern (trots att du sagt att du hade en), tror jag inte att någon av oss här på forumet är beredd att tro på. "Koppla ur routern" är ett mantra på teknisk support, det vet alla som ringt till en någon gång. Antingen har du sagt 1) "Det är inget fel på mina grejer", eller 2) "Jag har ingen router inkopplad".

2. Teknisk support har ingen skyldighet att lösa problem som sitter i din egen utrustning. Av den enkla anledningen kan du reklamera och kräva hur mycket kompensation du vill utan att få igenom något. Har du fel i dina egna prylar ska du egentligen vara tacksam för att supporten ens en enda gång bett dig koppla ur routern. De kan lika gärna säga "Fel hos dig, inte fel hos oss, kontakta datorsupport, adjö.". Teknisk internetsupport != dator-/nätverkssupport.

3. Duplexproblem som kan associeras till tjänsten har du omöjligen haft 4-5 år (som du skriver i ditt inlägg), eftersom motorolamodemen (som neg'ar till full duplex) funnits i drygt två. Har du haft duplexproblem längre än så, så får du tillskriva alla problem ditt eget nätverk. Det har com hem ännu mindre att göra med, men det visste du nog redan. Eller vill du möjligen ha kompensation för det också? Throughputproblemen du haft på grund av din router är också något som med 99% sannolikhet inträdde först när du skaffade IC8K-tjänsten på grund av en dålig produkt (D-Linkroutern), såvida inte din router inte ens klarar 2Mbit. Enligt ditt inlägg ska du även i denna fråga blivit felaktigt (icke-)upplyst i 4-5 år, men tjänsten har bara funnits i några månader. Varför ska förresten com hem sitta inne på produktspecifik information om vad din D-Linkprodukt har för maximal throughput?

4. "Om man från början visat god vilja och erkännt att jag haft för låg hastighet så hade jag ju om inte annat själv kunnat felsöka".. Du menar alltså på fullaste allvar att du inte gjorde någon som helst egen felsökning innan du kontaktade supporten? Man kan ju fråga sig i vilken ände av telefontråden som åsnan satt.. Liknelse, om du installerar ny hårdvara i din dator som resulterar i att datorn blir asseg, inte tusan ringer du till datortillverkaren och undrar vad som är fel, utan att ta bort den extra utrustningen först? Låt mig gissa, antagligen har du haft ditt egna gigabitnätverk i fem år (...) och aldrig haft tjänsten inkopplad enligt com hems föreskrifter (dvs. dator <-> kabel <-> modem), så att du aldrig för ditt liv själv skulle kunna komma fram till slutsatsen att det är dina egna prylar som strular.. Det vore ju ett tokigt antagande. Har jag fel?

5. "Vidare må det så vara att dessa problem inte är comhems utan alla andras (d-link, motorola och tp-kabel tillverkaren). ComHem har en felfri utrustning som är universal kompatibel. Det är alla andra byfånar som inte kan få sina grejor att funka med comhem."

_INGEN_ ISP har utrustning som är 100% kompatibel med alla olika flavörer av hårdvara på marknaden. Det är mer eller mindre en naturlag som man som användare helt enkelt måste kunna anpassa sig efter.

För övrigt, beskedet om att tjänsten är upp till en viss hastighet och att du aldrig kan garanteras full hastighet, är till 100% korrekt, och anges i såväl de allmänna villkoren som i produktbeskrivningen för tjänsten. Finns heller ingen "rätt" till 75% av bandbredden, det är möjligen en riktlinje, men absolut ingen garanti. Och vad menar du med INTE delad bandbredd? Menar du att hastigheten skulle vara dedikerad? Glöm det. Med hänvisning till svar 1 i mitt inlägg så anser jag att du fått helt rätt besked när supporten sagt att du inte kan garanteras full hastighet.

Du slår i luften, inlägg efter inlägg. "Jag hade fel i mina egna prylar men supporten kunde inte lösa det åt mig, så därför anser jag mig ha rätt till kompensation och ska driva kompensationskrav och blablabla etc etc..". Allting faller hela tiden på samma sak som du dessutom tydligt skriver, "Jag hade fel i mina egna prylar". DET är fakta.

Skulle du mot all form av logik och förmodan ha blivit misshandlad av supporten på det viset du beskriver så håller jag med Phunky om att det är synd om dig, dock skulle jag för den skull inte anse att du har rätt till kompensation, åtminstone inte för problemen i din egen utrustning. Men jag kan helt enkelt inte tro på ditt påstående att du aldrig skulle ha blivit ombedd att koppla ur routern.

Permalänk
Medlem

Trött på att tvingas övertyga folk om fakta. Kolla upp innan ni postar tack.

Visa signatur