norpa åt sig bandbredden på det lokala nätverket?

Permalänk
Medlem

norpa åt sig bandbredden på det lokala nätverket?

tjena.
Har ett litet (extremt stort) problem här hemma nu. problemet är att min morsa kör ett litet program som kallas apple juice client nästan dygnet runt. detta låter inte så ofarligt som det är, grejen är att det lilla skitprogrammet slukar 99,9999% av våran stackars lilla comhem 1mbit bandbredd. detta resulterar i att jag får minst 700ms i ping när jag spelar onlinespel vilket jag försöker göra ofta!

grejen är att min mor vägrar förhandla eller något sånt så att jag kan spela lite på dagarna. ända hon säger är att jag ska plugga istället vilket jag redan gjort innan jag ens försöker spela.

undrar nu ifall det finns något program som norpar åt sig bandbredden på ett lokalt nätverk? eller finns d kanske något knep man kan ta till?
har en D-Link Di614+ ifall nån undrar. mor kör win xp home, jag kör win xp pro.

Permalänk
Medlem

ett fildelningsprogram antar jag (gjorde en snabb sökning)

informera henne om att det är olagligt, att spela online är lagligt
(tror inte hon laddar ner eller delar ut worddokument)

kolla om det är någon port öppnad för det programmet, stäng den isåfall så du kan spela

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

jepp det är ett fildelnings program. och jag tror faktiskt inte att hon bryr sig om det är olagligt. jag själv använder DC ibland ifall jag behöver något litet fast jag har det aldrig på dygnet runt eller så. skulle jag informera henne om d så skulle hon säkert komma med: du har massor med olagligt nerladdade spel o du använder själv dc.

något annat förslag?

Permalänk
Medlem

Installera netlimiter på din mors dator.

Permalänk
Medlem

har testat. hon upptäckte d. skulle jag vara tvungen o installera något på hennes dator så får d inte synas i msconfig, d får inte synas i aktivitetsfältet, inte längst ner till höger där klockan är och inte i aktivitetshanterarens processer flik. hon e lite datorkunnig o hittar allt som ploppar upp där.

Permalänk
Medlem

Hur du än gör lär hon ju märka det om det börjar gå segare.
Vem betalar för bredbandet?
Är det ni båda har du ju så klart rätt att utnyttja halva bandbredden, men är det hon så, ja... du förstår var jag vill komma.

Permalänk
Medlem

d e farsan som betalar bandbredden.
grejen är att hon knappt sitter vid datorn utan sätter på programmet o sen sätter sig o tittar på tv. men ifall jag installerar netlimiter eller något så upptäcker hon d. inte pga att d går söligare utan pga att hon ibland kollar msconfig o grejs. testade net limiter förut o hon upptäckte inte d förräns 2 veckor typ. sen hade jag radmin så ja kunde stänga av hennes program när hon inte var vid datorn men d upptäckte hon när hon gjorde virus scan. panda antivirus trode radmin vart en trojan. så nu har jag slut på idéer.

Permalänk
Medlem

Säg att du läste en artikel där dom ska börja kolla fildelarna på precis det programmet hon använder. Eller skicka ett fejkmejl ifrån Antipiratbyrån där och säg att hon bör sluta med det genast

Permalänk
Medlem

Om ni har nån sorts kommunikation i er familj borde det väl gå att du pratar med henne, förklarar, och installerar sen Netlimiter med hennes tillstånd, och begränsar till hälften av er tillgängliga bandbredd, eller vad som nu kan vara lämpligt.

Permalänk
Medlem

Malesca:
funkar inte.

Jymdis:
humm kanske skulle lugna ner henne ett tag. hur kan man skicka ett fakemail från antipiratbyrån?

hällst av allt så skulle jag vilja ha ett program som norpar åt sig bandbredden till mig så fort jag behöver.

Permalänk
Medlem

NaWi:
är inte så svårt.. är ju bara sätta avsändaradress å namn ifrån antipiratbyrån.. söker du hör i forumet så får du säkert se några exempel på hur dom är utformade kan jag tänka mig

Permalänk
Medlem

oki! tack. ska testa.
men jag tror int d hjälper så mycke. vi fick något brev från comhem förut när vi hade delat med oss av olagliga grejer. då lugnade hon ner sig lite dom första veckorna men sen körde hon på som vanligt igen.

Permalänk
Medlem

Exakt vad är så viktigt att hon måste tanka 24/7?

Är ju inte precis som att många morsor bara måste ha alla nya filmer och skivor.

Permalänk

för att få bandbredd när du skall spela. Ryck ur hennes nätverkskabel, gå tillbaka till datorn, gör ditt, gå in till henne och sätt i kabeln igen. Frågor hon vad som har hänt med sin nedladdning så vet du inget om saken

Permalänk
Medlem

gRoom:
hennes dator står i vardagsrummet bakom sofforna o TVn.
hon ligger på soffan o tittar på TV. D-Linken o modemet står bredvid TVn.

ringer det en klocka?

en idé jag fick:
kan man inte göra en firmware uppdatering av d-linken me en hackad firmware så man kan ställa in i d-linkens inställningar vart bandbredden ska gå?

Permalänk
Medlem

Reboota routern så dör hennes anslutning till p2p-progget.
Kanske den inte auto-ansluter?

Permalänk

det var liksom inte nåt jätteseriöst svar. Men varför säger hon att du skall plugga ? Har inte du någon form av ledighet?

Permalänk
Medlem

gRoom:
vet inte varför hon säger åt mig o plugga. speciellt nu på sommarlovet också. när jag säger att vi har sommarlov o inte har några lexor så säger hon bara att jag ska repetera d vi gick igenom på vårterminen.

|Utropstecken|:
jag vet inte ifall anslutningen dör. men den lär göra d o den lär återansluta.

Permalänk
Medlem

Vad kör hon för OS?
Är det WinXP så är där inbyggd remote admin client/server ju.
Så när du loggar in så loggas hennes ut och därmed kan du stänga programet om det körs som service. Sen så när hon undrar varför hennes är utloggad så säg att den är paj och att den startar om då.

Men du ska väl kunna blocka hennes IP totalt i routern ? Brukar gå iallafall.

EDIT: om hennes kör på DHCP så stäng av DHCP servern i routern och sätt fast på din.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Du måste skoja ? Repetera vårterminen på lovet ?

Permalänk
Medlem

Asså, om du är seriös hade jag sagt till henne att skaffa en rejäl dos verklighet.

Permalänk
Avstängd

inge problem om du skaffar någon linux/bsd ge henne 128Kbit. sen tar du resten.
eller när du inte använder bandbredd lånar hon av dig :)... kanonbra om man har kass lina

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

Prova då att prata med din far istället om det är han som står för fiolerna.

Permalänk
Medlem

Lek lite med Kontrollpanelen - Nätverk...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Detta börjar ju se illa ut :/

Är du säker på at det där verkligen är din mor?

Permalänk
Medlem

Gelantious:
humm fattar inte riktigt?

gRoom:
nej jag skämtar inte. hon e galen.

maud:
nja.. körde linux förut men jag gillade d inte såmycke så ja håller mig till windows.

|Utropstecken|:
ja tyvärr så är det d.

jag hade en idée förut som jag fick av en kille för ganska länge sen. d va o ta en gammal 486a me fler nätverkskort o sätta den som D-link o sen ställa in där att ge mig mer än till min mor. men eftersom vi kör trådlöst nätverk hemma så går inte d längre.

Permalänk
Medlem

LOLOL klart att det suger att inte ha en egen lina ........ så är det när man bor hemma hos päronen , å andra sidan så antar jag att dom pröjsar rubbet

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Det känns som det där med bandbredden är mer av symptom än sjukdom. Din låter inte inte som en helt vettig familjesituation.

Permalänk
Medlem

Om routern är trådlös kan du ju gå in i den och stänga av hennes MAC-adress när du vill spela. Sätt lösenord på configen så att hon inte kan göra samma sak mot dig

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det går alltså inte att snacka med modern?
Det är ju i såna fall moget.

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!