Permalänk

extra chassifläktar, in eller ut?

Hallå boys. Har en filserver stående med en massa diskar i och jag tänkte kyla dem lite.

Chassit jag har har plats för tre fläktar och jag är intresserad av hur man smartast monterar dem för optimal kylning. Jag tror mig förstå att om alla fläktar blåser _in_ i lådan blir det mest bara övertryck därinne.

Förutsättningarna är dessa; i framkant på lådan sitter alla diskarna på rad (6st för lagring) och framför dem plats för två st. 80mm-fläktar. I bakkant finns plats för ytterligare en fläkt. Nätdelsfläkten blåser in i lådan så ett visst övertryck är det väl redan.

Hade tänkt mig tre extra fläktar plus en manöverpanel (tipsa gärna om någon vettig). Har väl egentligen inga värmeproblem men maskinen står på 24/7 och jag vill väl förlänga livet på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2st fram som suger in och 2bak som blåser ut

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Är det främst diskarna som ska kylas och det finns plats för att bilda ett luftflöde kring dom i fronten så är det bäst. Men man ska naturligtvis inte stå helt utan utsug. Dvs 2x insug i fronten, 1x utsug i baken.

Sen undrar jag lite över varför nätaggregatsfläkten blåser in luft, låter ju helt... jag vet inte vad =/

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Avstängd

gör som rogg säger två st fläktar fram o ett utsug låter perfekt =D

Permalänk
Medlem

Re: extra chassifläktar, in eller ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton

Hade tänkt mig tre extra fläktar plus en manöverpanel (tipsa gärna om någon vettig). Har väl egentligen inga värmeproblem men maskinen står på 24/7 och jag vill väl förlänga livet på den.

Ta och kör alla fläktarna via en zalman ZM-MFC1 fancontroller. Den funkar suveränt bra. Kostar 249 på datorbutiken.
Den styr steglöst 4 st fläktar i 5-12 volt +2 st vippor som kan växlas mellan 0 och 5 och 12 volt.

Visa signatur

Asus A7N8X-E Deluxe, Barton XP2500+ ||Chieftech DA-01B-D Dragon Fulltower 340W || 1 Gb DDR433 (dual channel) || GF4 TI 4400 med Zalman heatpipe || 4 hdd tot 680 Gb || 5st 80X80 chassifläktar via Zalman ZM-MFC1 fancontroller || NEC 3500 ”Many bothans died to give us this information.....” -Mon Mothma

Permalänk
Medlem

RoGG: är du säker på att ditt nätagg skickar IN luft i din låda? Verkar skumt isåfall. Läste en tråd där en kille hade stora värmeproblem, typ 70+ grader på cpun eller så, efter ett par svar på hans frågor så kom det fram att han hade, på nån "kompis" inrådan, hade vänt på nätaggsfläkten så den sög in istället för blåste ut. Det är knappast att rekomendera.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Min nätaggregatsfläkt blåser ut inte in. Avarell_Dalton skrev så här: "Nätdelsfläkten blåser in i lådan så ett visst övertryck är det väl redan"
Förstår du nu?

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

ska man inte försöka få ett undertryck i lådan så att man får bättre luft cirkulation?? alltså ha mer fläktar på utblås än inblås??

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoGG
Sen undrar jag lite över varför nätaggregatsfläkten blåser in luft, låter ju helt... jag vet inte vad =/

Hmz, gör den inte det? Ärligt så trodde jag bara det men uppenbarligen har jag fel. Oavsett så verkar ni överrens om hur jag ska göra med de tre övriga. Och, ja, det är diskarna som ska kylas, cpu bios minnen går ju mest på tomgång (tror jag, är väl bäst att tillägga) då det är en filserver.

zalman ZM-MFC1 fancontroller hade jag kollat lite på så du övertygade mig, Omega_X

Stort tack för alla svar!

Handlar förresten en hel del på inwarehouse och med våra medlemspriser kostar zalman ZM-MFC1 264:- inkl. moms (fan, dyrare än datorbutiken...)

Edit avsåg inwarehouse

Visa signatur