Permalänk
Medlem

Kollaps av burk

Vet inte riktigt vart jag ska skriva detta, men jag tog detta.
Hoppas admins har överseende, för min polare och hans farsa har pajat deras nya burk rätt så ordentligt.

Han högerklickade på skrivbordet, gick till Egenskaper -> Inställningar -> Avancerat -> Bildskärmskort.
Där säger han att han på nåt konstigt sätt "råkade" trycka på "stoppa"(undrar om det ens finns en sån knapp) istället för "Starta".
Sen gick hans farsa tydligen "bakom" burken ( :S ) och började pilla, och nu säger han att det bara är svart på skärmen när de startar upp burken.

Han säger även att själva burken lyser och låter, precis som när den funkade...
Då gissade jag på "Har du ens satt i alla sladdar?"
Det sa han att han hade gjort.

Dessutom hör dom hur den s.k "loggar in på windows", ni vet det där välbekanta ljudet.

Jag tror det är fel på hans skärm, antingen inte inkopplad eller nåt...vet inte riktigt.
Men han påstår att det är bildskärmskortet.

Iaf lite flummig förklaring, men jag har fått samma av personen i fråga.

Nån som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Plocka ur kortet och sätt i grafikkortet igen. Starta datorn utan en gång imellan...

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Medlem

skärm sladden kanske åkte ur när han va bakom och pilla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalk1n
skärm sladden kanske åkte ur när han va bakom och pilla

saerskrivning

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Medlem

Windows XP? Starta datorn och tryck F8. Starta datorn med valet som nämner något typ "VGA-kompatibel" eller något sådant. Gå in, ställ ner upplösningen till något som skärmen klarar. Starta om som vanligt. Tada, klart!

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen för moderkortet om det inte ska komma ljudpip i olika kombinationer beroende på vilken komponent som inte fungerar.

Brukar väl finnas på de flesta moderkort? Kommer det inget felljud alls så är det förmodligen moderkortet som är paj.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

Gör som jag sa. Det som har hänt är att han antagligen inte har installerat någon drivrutin för sin skärm och därmed kunnat öka upplösning och uppdateringsfrekvens ÖVER skärmens specs. Därmed blir skärmen bara svart och men dator funkar som vanligt i övrigt. Det som händer när de startar datorn antar jag är att de har bild fram till att Windows laddas in klart. Då är skärmen bara svart men man hör de vanliga ljuden. Så jag fattar det utefter din beskrivning iaf.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Det verkar som att datorn fungerar som den ska, bara att skärmen inte ger nån bild. Eftersom att ni hör välkommen ljudet...

Permalänk
Medlem

det är som hedgren säger...

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Han har inte inaktiverat kortet i enhetshanteraren då?

*edit*
(Kan göra samma sak under egenskaper på grafikkortet märkte jag)

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hmm.. Säg åt honom att han ska ta ur grafikkortet, sätta i ett annat, starta datorn. Nu borde han få bild? Gå till kontrollpanelen, system, enhetshanteraren, bildskärmskort och sen ta bort alla! Nu borde skärmen bli svart. Då ska han helt enkelt stänga av datorn (windowsknapp, upp, enter, enter) När datorn har avslutat så skickar han i det andra kortet som han först plockade ur, startar datorn och nu borde datorn själv hitta det! (Han hade Win XP va? =P)

Visa signatur

---