Permalänk
Medlem

Arghhh!!! Biosproblem...

Jag har sökt och läst en del om problemen med döda bios här på sidan nu. Men tyvärr så löser det inte mitt problem. Eller jo, en lösning finns ju, Eksitdata.

Iallafall, jag har fått hem en dator som tillhör frugans väninna, burken i sig har ett stendött bios. Svart skärm med andra ord när man försöker starta burken. Inga pip överhuvudtaget, däremot så lyser dioden för hdd-aktivitet rött istället för grönt som den ska göra. Enligt damen ifråga så har den alltid lyst grönt fram tills nu.
Anledningen till att bios har dött verkar vara ett misslyckat överklockningsförsök om jag förstod henne rätt. Hon var inne i bios och ställde upp klockfrekvensen lite grann, och efter detta lilla ingrepp så blev dioden röd och skärmen svart.

Jag har nu öppnat upp burken och konstaterat att det är ett okänt moderkort för min del. Enda infon jag kan få ut ur det är att det står Xcel 2000 på nordbryggan, efter lite gogglande så visar det sig att det är tillverkat av PcChips. Tyvärr så hittar jag inte rätt typ av moderkort på deras hemsida.

Jag har provat att plocka ur batteriet för att återställa bios, jag har även testat att koppla ur diskarna, ta bort strömförsörjningen. Jag testade även att bygla om en jumper som sitter bredvid bioschipet i förhoppning om att det skulle vara rätt sätt att nolla cmos.

Tyvärr så har inget av detta hjälpt, så därför hoppas jag på mer idéer från er att testa.

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk

Testa all hårdvara för sig i grejer du vet funkar, så är du absolut säker på att de e fel på mobot...

Visa signatur

Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa - Pastor Åke Gren

Permalänk
Medlem

Det är ju lite pyssel, men man kan ju alltid testa det.
Fast jag är 99% säker på att det är bios som dött...

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!