Permalänk

Hårddisk problem

Jag har ett problem som jag är riktigt trött på och som jag inte förstår. Kommer nog inte kunna formulera problemet kort....

Jag har två hårddiskar på datorn var av en av dessa är uppdelad i två, det är den disken som XP ligger på.

Jo problemet är att när jag fyllt upp en disk och varningstexten kommer upp att den är full så går jag in och ska rensa lite.
Disken ligger på 120GB och den är full, jag markerar en fil på 4GB och slänger den. Kvar borde jag ha 116GB men datorn reagerar inte på den filen jag slänger. Samma varningstext dyker upp efter en stund igen. Jag startar om datorn och försöker igen men ingen skillnad, kvar ligger filen, eller inte filen utan filens storlek.
Ja jag tömmer papperskorgen.

Märkte nu att datorn hade förstått och frigjort lite åt mig, efter ett par dagar säkert..

Men om jag först slänger en fil så blir det ju ingen skillnad men om jag slänger en till på 4GB så vips så fattar datorn. Verkar som att jag alltid måste slänga två filer på en gång innan datorn fattar. Men jag vill ju inte slänga filer jag behöver.

Med diskfragmentering blir det ingen skillnad.
Formatera hela datorn kanske är enda hjälpen? Så mjukvaran blir fräsch igen!?

Problemet har kommit nu när jag allt oftare fyller upp diskarna till max. Men det ska man ju kunna göra tycker jag. Det dom är till för ju.

Ja ja nu har jag skrivit av mig lite så nu måste jag slänga en fil till för att få lite utrymme....

Hoppas att någon kommer med något bra tips.. För så här ska det väl inte vara..!?

Lite om datorn:

Kör med XP Home
* 2st Seagate Barracuda V 120GB IDE 7200RPM
ATA/100, hårddisk 2MB cache ST3120023A
* Asus P4PE/L/GD Moderkort 478/533, 333DDR
I845PE, ATA/100, ATX, USB2.0, Lan, Ljud

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

Har du installerat ex Norton?
Den har en funktion för att spara deletade filer. (Norton protected Files).
Stäng av i så fall.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

HA HA! Underbart!! Gick in i Norton och stängde av och nu på disk D som jag hade ca 2,5GB ledigt har jag nu hela 11,3GB ledigt!
Med disk F som jag hade ca 3Gb ledigt fick jag hela 17.6GB!!
Men ingen skillnad på C men men nu har jag lite till att fylla upp!
Tack så hemskt mycket för hjälpen!!

Vad är egentligen funktionen till för? Förstod inte riktigt det som stod..

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Avstängd

Uh, det är tänkt som en försäkring tror jag. Om du använder en fil regelbundet, säg en mp3, och så råkar du ta bort den. Det finns helt enkelt en kopia av den. Ett annat exempel kan vara att du skulle få virus på din mp3-låt, jag "tror" att den versionen av filen som ligger i Norton är mer skyddad än den som ligger på sin vanliga plats.

Men som sagt det är vad jag tror