Permalänk

Dual Chanel

Jag har läst runt en del här och blivit helt vimsig i bollen...
Vad ska man ha för att köra dual chanel?
T.ex 2 st 256 DDR pc3200?
Om det är så är det bara att slänga i dom i fack 1 & 2?
Mitt moderbord stödjer dual chanel?
Hur vet jag att det fungerar?

En massa frågor?
Skulle vara väldigt tacksam för svar!

//AbbeBabbe

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är upp till moderkortet och om den tycker om minnena eller ej, jag brukar föreslå att man använder Samsung eller King Max minnen men det borde gå med de mesta märkes minnen, undvik dock OEM minnen.

Och du har fattat det helt rätt svårare än så är det inte.

Sedan står det i uppstarten om du kör singel eller i dual mode.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Du bör ha ett kit (2 lika minnen) som är spessade 'Dual Channel' för att utnyttja
DC fullt ut.

Minnena skall INTE sättas i fack/slot 1 o 2.. utan i 1 o 3.. (om nu kortet stöder DC..
du kan också kolla kortets specifikationer på dess hemsidan, eller i manualen).
Kolla på ditt kort så ser du att minnesplatserna har 2 olika färger..
Man sätter alltid det första paret minne i platserna som har samma färg.

Om du har 4 minnesplatser har du senare plats för att uppgradera med ytterligare ett kit DC minnen..
Har du 3 platser kan du bara sätta i ett kit (2) DC minnen.. tänk då på redan från början att du inte kan uppgradera med ytterligare ett DC kit.

Du väljer DC 2x256MB eller DC 2x512MB.. enklast ett PC3200

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤

Permalänk
Medlem

Samsung rekommenderas inte, finns massor av minnen som är bättre. Kingston, Twinmos, Corsair, OCZ osv. Kingmax är om möjligt lite sämre än Samsung.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snicker
Minnena skall INTE sättas i fack/slot 1 o 2.. utan i 1 o 3......

Jag trodde att jag körde dualchannel och jag har mina på 2 och 3 ju. Var skulle det stå single/dual mode när man startar datorn då?

EDIT: Har kollat när jag startar datorn. Står inget om varken dualchannel eller single.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

LÄs i moderkorts manualen, där står det garanterat vilket DIMMs du ska sätta stickorna i för att köra DC

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Näe.. ser du ingen sådan text så körs dina minnen inte i DC

Du skall se den infon i boot-texten när du startar upp datorn..
om du tycker texten 'susar' förbi för snabbt så du inte hinner läsa kan du vara snabb och trycka ner knappen "pause / break" på tangentbordet så stoppas texten att rulla på..
Sätt igång texten igen genom att trycka t.ex tab.. du kan alternera framåt så med dom båda tangenterna så du kan hinna kolla av all boot-text.

Har du 2 - 3 eller 4 minnesplatser ? Utgå alltid med att sätta 1:a minnet på
platsen som är märkt DIMM 1.. välj sedan att sätta nästa minne på en slot med SAMMA
färg som DIMM 1 slotten har.. då blir de rätt.

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤