Bas/diskantinställningar med alsa

Permalänk
Medlem

Bas/diskantinställningar med alsa

Var kan man hitta det?

Kör alsa 1.0.2 på min laptop och har på tok för mkt bas i ljudet. Det bara skrapar och rister i högtalarna, och när man kör via förstärkare hör man nästan bara bas...

Har löst problemet förut, men det var ganska precis ett år sedan.. Har installerat om sedan dess...

Har pillat som en tok i alsamixer utan att det blir nån skillnad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

och reglagen (stava) flyttar på sig och allt när du leker i alsamixer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
och reglagen (stava) flyttar på sig och allt när du leker i alsamixer?

Jadå, men det finns ju inget basreglage?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://crawen.zebulba.mine.nu/shared/Temp/alsamixer.jpeg
Där ser du mitt basreglage iaf, så du har absolut inte ett sådant? Scrollat åt sidan med piltangenterna för att se ifall det finns ännu längre bort i mixern?

Permalänk
Medlem

Om du spelar i XMMS så kan du ändra i den equalizern, det verkar lättast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
http://crawen.zebulba.mine.nu/shared/Temp/alsamixer.jpeg
Där ser du mitt basreglage iaf, så du har absolut inte ett sådant? Scrollat åt sidan med piltangenterna för att se ifall det finns ännu längre bort i mixern?

Nej jag har inget sånt alls, hur skumt som helst... Inte tone heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av narlith
Om du spelar i XMMS så kan du ändra i den equalizern, det verkar lättast.

Men det är ju i alla program, t.ex. mplayer.. eller t.om. om jag kör winamp via wine

Edit: kan tillägga att jag kör kernel 2.6.1 med alsa inbyggt....... kan det vara något med det ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Advanced Linux Sound Architecture ---> <*> Advanced Linux Sound Architecture [*] OSS API emulation <*> OSS Mixer API <*> OSS PCM (digital audio) API

Har inte fixat någe mer än det på ljudfronten i kerneln, ja förutom att välja rätt modul för ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett annat problem med ALSA.
När jag ökar basen så börjar det bara att låta illa. Direkt om jag bara höjer ett steg över 50.
Annars har jag nästan ingen bas.

Jag vet att stereon klarar av mer bas så det är inte där felet ligger. Jag kan höja i windows.

Det går bättre att höja med XMMS eq, men då låter det också illa. Har aldrig tyckt om att använda den. Inte i Windows heller, då blir det likadant dåligt ljud. Det som funkat bäst för mig är när man kan höja basen i windows volymkontroll. Men jag vill kunna göra det i Linux occkså!

Vad kan det vara för probs?