Permalänk
Medlem

Chassitemp på 45+ i idle!

Hallå, jag har ett problem. Det är kylningen i datorn som är lite skum. Systemet ser ni nedan och jag kyler det med dessa fläktar:

2 st 80x80 chassifläktar som pressar ut luft där bak
1 st 80x80 chassifläkt som suger in luft på sidan av chassit
1 st 80x80 chassifläkt som suger in luft där framme vid hårddiskarna.

När allt är oklockat går datorn under idle i 48 grader och upp till 50! Cpun däremot går i cirka 50 grader, men det är ju också högt då den är oklockad och kyls med en Zalman ZM-7000A-ALCU. Dessa temperaturer utläses ur både bios och motherboard monitor. Visst går väl datorn stabilt och så, men jag vill ändå ha ner temperaturerna så att jag kan klocka stabilt. Vad skulle ni föreslå för lösning på problemet? Jag har plats för en till chassifläkt 80x80 där fram. Skulle det ge mycket att sätta dit en som suger in luft? Eller är det helt enkelt vattenkylning som är den enda lösningen? Ljudnivå bryr jag mig inte alls om. Vill ha stabil prestanda till varje pris!

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Avstängd

Låter otroligt. Antagligen mäter sensorerna fel (som vanligt).

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Håller med potatisen!
Med 4 st 80x80-fläktar borde du ha bra flöde genom lådan, antagligen är det bara sensorerna som mäter galet!

Permalänk
Medlem

du kanske har dålig kylpasta ? elr mycket damm i fläktarna ?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter otroligt. Har 5st 80mm fläktar (2 fram insug, 1 sida insug, 2 bak utblås) och håller temperaturer med 25 grader i rummet och 28-30 i chassit. Skall dock stoppa in vattenkylning inom en snar framtid ( CPU 42 Idle, 56-58 100%).

Dina senorer kan inte vara friska -.- Eller så har du 37 Grader i ditt rum ;P

PS: Har en likadan cpu fläkt som dig. Tyst och bra. (Nyinköpt) Men ångrar att jag köpte den. Skulle satsat på vattenkylning direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag hoppas verkligen på att det är sensorerna som mäter fel för det skall väl inte vara möjligt att processorn går svalare än lådan varifrån den får sin luft???

Floot3: Alla fläktar är nya så jag har inget damm i dem. Kylpastan vet jag inte riktigt hur det är med. Lade på ett lager på cpun, men det är ju främst lådans temp som är tokhög.

Går det att kolla tempen på diskarna genom något program?

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk

har du ingen annan termometer du kan trycka in i lådan och kolla hur varmt det verkligen är? så slipper du undra om sensorerna visar fel...

Permalänk

lr e d så att du har värsta kabelhärvan i mitten som stoppar all luft?

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | MSI MAG B550 Tomahawk | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoosE__929
lr e d så att du har värsta kabelhärvan i mitten som stoppar all luft?

Hmmm...det har jag faktiskt! Har kanske världens sämsta kabeldragning! Skall se till att fixa det där idag och se om det blir bättre. Borde köpa bättre ide-kablar också som är lindade eller vad man kallar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antagligen är det kabeldragningen som spelar roll. Sen är det ju inte optimalt att ha utsugen i bakstycket heller. Det absolut bästa är att ha en 120 eller 92mm i taket på lådan. Varm luft stiger ju som bekant.