Permalänk
Medlem

Era åsikter om PTT? (Push To Talk)

Ja, låt höra era funderingar kring ämnet?

Edit: för er som inte vet vad det är och inte vet hur man söker information på internet lägger jag in en länk.. http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,401447,00.html
(det är helt ok att använda länken även om man inte uppfyller ovanstående kriterier)

Edit2: det är en fördel att vara läskunnig..

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Ja, vi förstår, du behöver inte idiotförklara varenda läsare av ditt inlägg innan du ens hunit få svar. Bara en tanke.

Permalänk
Medlem

det var mest en idiotförklaring av mig själv, skrev om ursprungsinlägget lite efter att faktiskt ha läst igenom artikeln jag länkade till..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_One
det var mest en idiotförklaring av mig själv, skrev om ursprungsinlägget lite efter att faktiskt ha läst igenom artikeln jag länkade till..

I vilket fall som helst ser jag ingen som helst mening med att gå BAKÅT i utvecklingen för att tjäna några kronor. Skulle aldrig nedlåta mig till att gå omkring som någon radioamtör. Härligt att traska på Stureplan och skrika "kom" och "repetera" och allt vad det heter i luren. Nej är det 2000-tal så är det. Walkie Talkies är leksaker för barn.

Permalänk
Medlem

Could be.
Dock anser jag att det i vissa fall kan vara applicerbart, till exempel som "intercom" mellan två bilar om man är några stycken som åker karavan ner till säffle (exempelvis).
Men risken är ju överhängande att det blir ytterligare en fjortisfiness.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det som är bra med denna teknik är att man behöver inte en helt ny telefon.
man bara slänger in ett litet progg i fonen så är det klart.

och eftersom mobiltelefoner mer och mer blir nått helt annat än just telefon så kan jag se detta som en till grejj som läggs till i grundkonfigurationen på telefoner.
kan tex va vettigt att slänga in det på så kallade "bruks-telefoner" som tål mer. kan nog vara användbart cid ett bygge eller ute på jakt.
eller vad sägs som att spara lite tid åt börshajarna(dom verkar ju ha så lite av den varan).

vill även dra en parallell med de 2 ganska välanvända programmen MSN messenger och ICQ.
det för faktiskt tankarna lite åt det hållet. kunna ha en polare lista och sen bara slänga iväg ett medelande till dom. fast i detta fallet prata med dom(vilket går fortare än att skriva, iaf för majoriteten världsbefolkningen).

jag kan nog se en framtid i tekniken, och om jag inte har helt fel så finns det flertaler testpersoner i london som använder systemet atm och tycker det är mycket bra.

over and out.

Visa signatur

"Duct Tape - It is like the Force. It has a light side and a dark side, and it holds the universe together"

Permalänk
Medlem

Om inte annat skulle det göra mina utlandssamtal betydligt billigare än de är nu.

Permalänk
Medlem

När jag var i kanada/usa så såg jag många som använde ptt men det var mest taxichaufförer och andra sånna killar bra för vissa onödigt för andra precis som med allt annat.

Permalänk
Medlem

borde gå att prata över alla kommunikationsvägar dvs ir, bluetooth och wlan om man har det ellerseriell kabel om man så önskar

vad annars har man quickshare till ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Voice activation isåfall, inte PTT.

Permalänk
Medlem

Sverige är så jävla tragiskt..

PTT har funntis länge i Staterna och är lika vanligt som MMS är för oss..
Testade på det själv och tycker det funkar helt okej, snabbt och enkelt.

Tror de är märket "Boost Mobile" som redan har massa olika PTT Clamshells ute på marknaden.. Men som vanligt i lilleputtland "Och redan i vår kommer Nokia med en egen Push-to-talk-standard "

Kommer själv skaffa de.. år 2008 när de kommer till Sverige...

Visa signatur

Acer8m
I've seen 'Normal', I'm Not impressed...

Permalänk
Medlem

Det finns ett progrram för series60, som gör så att man får PTT i sin mobil. Då behöver man inte köpa en ny mobbe bara för att man vill ha PTT. Men man måste ju ha s60, vilket inte alla har.

EDIT: Fan vad jag babblar...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Det billigare priset tilltallar inte mig. Som redan sagts, att gå tillbaka i utveckligen och använda mobilen som en walkie talkie känns helt vrickat.

Permalänk
Medlem

Blir säkert för dyrt i sverige för att någon skall använda det här.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acer8m

Aah justja, när du säger det såg jag när de använde sig av det i ett avsnitt av American choppers

Vad jag kan förstå finns det program även till Jawa-telefoner för PTT..?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det verkar vara helt ok om man bara vill säga ett par saker till någon, men om man ska föra ett riktigt samtal så ringer jag nog hellre.

Lost_One: Inget w i java. Jawa är de små kåpförsedda varelserna i star wars.

Permalänk
Medlem

Puttar igång denna lite ..

Har en NOKIA 6288 där jag har PTT möjligheter ..

Men jag har inte den blekaste om denna funktion fungerar i sverige.

Är det någon som har koll `?

// Pat

Permalänk
Avstängd

Du har ju inte riktigt skrivit frågan..

Men ok då, jag gillar inte push to talk, jag sätter sensetivityn istället och spelar in hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acer8m

Tror de är märket "Boost Mobile" som redan har massa olika PTT Clamshells ute på marknaden.. Men som vanligt i lilleputtland "Och redan i vår kommer Nokia med en egen Push-to-talk-standard "

Kommer själv skaffa de.. år 2008 när de kommer till Sverige...

Ursäkta, kunde inte undgå att kommentera detta.

Är Sverige tragiskt? Jämfört med vadå? USA? För att de använder PTT? Min fästmö är ifrån USA och jag har ALDRIG sett någon använda PTT för att snacka med någon.

Jag har själv varit i USA vid flertalet gånger och kommer att flytta dit för att jobba och jag kan säga en sak med STOR säkerhet.

Sverige ligger LÅNGT före USA när det kommer till mobil teknik. Kanske inte PTT men med mycket mycket annat. 3G har precis börjat komma till USA och du har enbart täckning för det vid de lite större städerna. Turbo 3G kommer väl inte föränns om ett par år. Bredbands tjänsterna du får i USA är helt uppåt väggarna värdelösa om du jämför med Sverige. Du betaler 60-70 dollar för en 8 mbits uppkoppling på många ställen och det anses vara SUPERSNABBT.

C'mon man, om Sverige är så jävla tragiskt på teknik och utveckling av moderna media ska vi inte prata om vad USA är.

Om frågan dyker upp:
Var har jag varit i USA? New York, Miami, Orlando, LA, Chicago, Portland, Seattle m. fl.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Jag tycker det verkar vara helt ok om man bara vill säga ett par saker till någon, men om man ska föra ett riktigt samtal så ringer jag nog hellre.

Lost_One: Inget w i java. Jawa är de små kåpförsedda varelserna i star wars.

Jawa är en mopedtillverkare!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Nja jag vet inte..

Kändes coolt och användbart när det kom, men det har ju aldrig funkat riktigt i sverige. Dock är det ganska bra om man åker i 2 bilar att slippa ringa upp hela tiden.

Men du sparar ju inga pengar på det. Hur dyrt är det att ringa nuförtiden? Har ett fastprisabonnemang för 499:- hos Tele2 där jag ringer 50 timmar gratis i månaden och det räcker gansks långt.

Självklart så skulle jag säkert använda det vid vissa tillfällen, i både jobb och privat, men då måste det bli lika känt som sms så att alla vet hur det fungerar, och framförallt måste det fungerar på alla mobiler.

Visa signatur

IBM R40