Permalänk
Medlem

Spraya skärm?

Har läst alla trådar om att måla en skärm här på Swec men har eftersom jag är rätt rutten på det här med spray/målning måste jag ändå fråga.

Tänkt att måla skärmen svart och även lacka den. Här är planen:

1. Rengöra.

2. Sandpappra.

3. Primer. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19959 Bra för plast?

4. Måla flera tunna lager. (Biltema. 197-2 Svart Metall Bättringsfärg 36-7084 34,90 kr ) Funkar på plast?

Räcker detta för att ge den en schyst look? Eller måste man lacka 57 gånger och hålla på?
(jag vet att biltema färger inte är att rekommendera bla bla bla. räcker fint för mig dock)

Permalänk
Medlem

Jag har använt biltemas färger, lätt bästa jag använt. Det enda jag har att anmärka på är hållbarheten, du måste köra på klarlack annars skiter det sig.

Hur har du tänkt göra? Plocka bort skalet, eller maskera halva skärmen? Det smidigaste är ju att plocka bort plasten och lacka för sig. Tänkte göra samma sak själv, men när jag sökte lite såg jag att det tydligen ska vara rätt farligt/dumt med tanke på ström och såna saker. Jag kan ingenting om sånt, och när folk säger att man får 10k volt i sig blev jag ganska avskräckt. Kolla upp ström och elektronikdelen först. Annars är det bara att köra på, glöm inte bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Jag har använt biltemas färger, lätt bästa jag använt. Det enda jag har att anmärka på är hållbarheten, du måste köra på klarlack annars skiter det sig.

Hur har du tänkt göra? Plocka bort skalet, eller maskera halva skärmen? Det smidigaste är ju att plocka bort plasten och lacka för sig. Tänkte göra samma sak själv, men när jag sökte lite såg jag att det tydligen ska vara rätt farligt/dumt med tanke på ström och såna saker. Jag kan ingenting om sånt, och när folk säger att man får 10k volt i sig blev jag ganska avskräckt. Kolla upp ström och elektronikdelen först. Annars är det bara att köra på, glöm inte bilder

Kan du peka ut en klarlack på biltema.se? Är lacken en annan produkt eller heter själva färgen klarlack. Enda jag kan om färger är från träslöjden i mellanstadiet, och det har gått en jävla massa år sen dess heh.

Ingen fara med elektroniken. Låt skärmen liggga ett innan du börja pilla på den så är det nog ingen fara. Ska plocka bort skalet och spraya. Ska försöka ta ett par bilder. Bara nån kan hjälpa mig med vad jag ska köpa så fixar jag nog det imorgon... (lite skämmigt att vara såhär okunnig men wtf man kan inte veta allt).

Permalänk

men asså som jag har fattat det rätta mig om jag har fel så finns det på spray flaska som heter klar lack å det e färglös så man sprutar på för att spray färgen ska hålla så har jag fatta det men jag kan ju va helt ute å cyckla lr?

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Avstängd

Om man tar den så kan det bli svårt.

Alltid bästa att söka för...

Visa signatur

640K is enough for anybody!

Permalänk
Medlem

testa hobby färgerna dom funka på mitt chassi iaf och kör du inte med klar lack är de ingen ide o färga skärmen Klar lack är ett måste.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Lite tips....

Biltemas färger kanske kan vara bra, men många här har klagat på dom ifall du känner att du har råd så köp färg i en färghandel då får du garanterat bra resultat.

Sen ang klarlack så är den färglös och ger ett skyddande lager, ta gärna matt klarlack då en blank yta får avtryck på sig och generelt sett är skärmar matta.

Sen för att få extra fin yta ska du slipa mellan de olika färglagren med fint pappar.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snachel
Lite tips....

Biltemas färger kanske kan vara bra, men många här har klagat på dom ifall du känner att du har råd så köp färg i en färghandel då får du garanterat bra resultat.

Sen ang klarlack så är den färglös och ger ett skyddande lager, ta gärna matt klarlack då en blank yta får avtryck på sig och generelt sett är skärmar matta.

Sen för att få extra fin yta ska du slipa mellan de olika färglagren med fint pappar.

Tack för tipsen mannen. Äntligen ett vettigt svar hehe. Ska göra det.

Permalänk
Medlem

skulle vilja göra detsamma, har köpt färg och allt men inte fan får jag loss chassit från skärmen

Permalänk
Medlem

Orkar du slipa mellan lagerna så använd görna våtslippapper 800-1200 kornig.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

jag gjorde det för mycket länge sedan på en gammal 14-tummare

nec multisync x15 som klarar 1280*1024

jag tvättade bara av den lite, lät det torka och tog fram en gammal sprayburk (mattsvart) som fanns hemma

det var avgasrörsfärg och klarar 300grader

håller fortfarande än idag, några repor har det blivit men med tanke på underarbetet så borde färgen trillat av för länge sedan...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...