Permalänk
Medlem

Lian-Li PC-6070

Aaahhhh, så har jag äntligen fått mitt nya fina, och framför allt tysta, chassi. Problemet är bara att skiten inte är särskilt tyst, det är nämligen så att de tre fläktarna som ingår körs på 12V, och det är fyrpins-kontakter. Som den "köp-moddare" jag är (och framför allt väldigt okunnig om el och liknande i största allmänhet) vägrar jag modda ihjäl fläktarna och köra dem via trepinskontakter istället.

Så nu sitter jag här med en låda som är mer högljudd än mitt gamla Chieftec-chassi med tre stycken tjutande Thermaltake-fläktar på 3000 rpm. Givetvis har jag ju en massa fläktkontrollers, och "motståndskablar" för att köra fläktarna i valfri styra mellan 5-12V, beroende på behov, som är totalt överflödiga.

Blir man irriterad eller blir man irriterad. Det känns nästan som om det blivit något fel? I och med att det lanseras som ett tyst chassi känns det inte som om det första man ska behöva göra efter att ha flyttat över hela systemet till lådan är att beställa nya fläktar. Detta är ju heller inte någonting jag tänkte på att kolla upp, då fläktarna i mitt gamla PC-70 hade trepinskontakter, det var betydligt tystare än den nuvarande skrothögen.

Nåväl, nu när jag avreagerat mig lite så är min fråga om någon annan råkar veta om dessa fläktar är standard i PC-6070, eller finns det olika "utgåvor" av den? Ni som eventuellt har drabbats av samma hemskheter som jag, och som inte är expertmoddare, hur har ni löst probemen? Och hur tycker ni jag ska lösa dem? Är det bara att beställa hem en drös tysta Papst-, Adda- eller Panaflo-fläktar och plugga in dem?

Tack och hej för mig.

Edit:
Och, ja. Komponenterna i övrigt är tysta. SLK-900 med en Zalman 92 mm på 5V, en sån där Zalman kylpryl till hårddisken, den där nya Zalman-flänsen till grafikkortet inklusive fläkten, ett Zalman 400W-nätagg, osv. Den blir knäpptyst om jag pluggar ur chassifläktarna.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara byta fläktarna då?
eller köra fläktarna genom molex, alltså att skala kablarna och köra dom på 5-7 volt?

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Jag fick Adda-fläktar till mitt PC6070 som jag köpte i December 2003.

Jag är gasnka nöjd med ljudnivån, men jag tycker inte flödet i lådan är som det skall. Nu på sommaren tenderar det att bli alldeles för varmt :/