Permalänk
Medlem

Nytt moderkort och CPU

Har tänkt mig nu att man ska köpa nytt moderkort och CPU.
Har tänkt mig dessa men undrar var ni tycker om dom:

Moderkort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP4C800DX

CPU: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=P4S478N8-32R

Har hört att Northwood ska vara bättre än Prescott i dagens läge, stämmer det ?

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra val och Northwood är lika bra som Prescott och mycket svalare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Så du vet!

Du kan köpa en amd athlon64 3400 (200mhz mer) för samma pris

sen får du mkt mkt mer prestande oxo

Permalänk
Medlem

MaLo: En sak jag inte förstår direkt i när det gäller CPUn, i Prescott så får du 1mb chache och med Northwood får du bara 512kb chache, är det någon större skillnad mellan det ?

EDIT: HudsonHawk: Vad man har hört så blir AMD mycket varmare snabbare och måste man inte köpa dyra moderkort till amd64 ?

Permalänk
Hedersmedlem

Det konstiga är att det inte blir någon direkt skillnad mellan dom och det beror på att Prescott är sämre på att göra samma sak per klockcykel än Northwood därför satte man in den dubbla cachen så den kommer i kapp igen.

Athlon 64:an har verkligen gått ner i pris på sista tiden och det samma gäller moderkorten så nu fåt man klart mer för pengarna om man köper AMD och dom blir inte varmare än en Northwood faktiskt..

Athlon 3200+ är mellan 10 till 20% snabbare i spel än P4 3.2 ock kostar 2090kr

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10056

Moderkortet är ett ASUS K8N-E DELUXE så det är bra grejor och det kostar 1399kr

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301393&cks=PRL

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MakubeX
[B]MaLo: En sak jag inte förstår direkt i när det gäller CPUn, i Prescott så får du 1mb chache och med Northwood får du bara 512kb chache, är det någon större skillnad mellan det ?

Jag fortsätter lite grann på vad MaLo sa....Prescottens 1MB cache kommer till stor användning i tex Doom 3 så där är faktiskt den en hel del snabbare än Northwood. Det är möjligt att spel kommer dra nytta av den större cachen mer i framtidem men det vet man ju inte. Men just nu så är de ganska lika i övriga spel med liiten liten fördel till Northwood i de flesta fallen.

Det man däremot vet så är AMD 64 mycket bättre i spel än P4 och dessutom svalare och billigare. Det ända rätta köpet nu är alltså AMD 64. Kolla bara upp så att dina minnen funkar med moderkortet och processorn. Om du har kingston eller Corsair minnen borde det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det konstiga är att det inte blir någon direkt skillnad mellan dom och det beror på att Prescott är sämre på att göra samma sak per klockcykel än Northwood därför satte man in den dubbla cachen så den kommer i kapp igen.

Athlon 64:an har verkligen gått ner i pris på sista tiden och det samma gäller moderkorten så nu fåt man klart mer för pengarna om man köper AMD och dom blir inte varmare än en Northwood faktiskt..

Med det moderkortet kan du bara välja heltal på CAS vilket suger. (Om man inte har CAS2)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt men ASUS korten brukar vara bäst när det gäller stöd för minnen från olika tillverkare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Sant, tråkigt just att jag trampade i deras hål där :/

Permalänk
Hedersmedlem

LOL det finns inget perfekt moderkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Lite offtopic här:

Varför kan inte ALLA företag slå ihop å släpp datorer med namn:

Dator-Surf
Dator-Spel
Dator-3dStudio

Hade varit lätt att köpa ett spel som hade denna text:
System Requirements:
Dator-Surf

System Recommendation:
Dator-Spel

Permalänk
Medlem

Aja, men ni tycker att dom delarna duger då ?

Har ingen lust med amd just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo delarna är bra vi bara älskar AMD.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

MaLo: hehe, ok. För några dagar sedan så dog min cpu fläkt 10min in på ett LAN som skulle vara i några dagar, satte in en chassi fläkt som skulle agera cpu flärre. Sedan dess har moderkortet och cpu agerat lite konstigt. Piper och stänger av sig och bla bla. Många av mina kompisar klagar på att AMD blir varma så jidrans snabbt så jag tänker testa på Intel nu.

Moderkort och CPU man har nu: Abit Nf7 v2.0 och 2500+ Barton. Cpu fläkten var en Coolermaster Aero 7+

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan alltid få fel men om du väljer Northwood så brukar inte kylningen vara något problem den är en väl ingången plattform.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Köp inte asus kortet om du har funderinger på att klocka för det är sämst det kortet på klockning

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du inte att man får obehaglig hårväxt på hänerna av överklockning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Virustommy: Jag är ingen person som ska klocka, antar att du menar det moderkortet till AMD64 och inte mitt Intel kort. ?

Permalänk

Köp ett nf3 250 baserat moderkort om du ska köpa amd.

Permalänk
Medlem

men jag ska inte köpa AMD !

Permalänk
Medlem

Varför vill du köpa en processor som är sämre och dyrare?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ykalon: Därför jag vill ha Intel ?

Permalänk
Medlem

Inget svar, du säger att du vill ha en processor som inte blir så varm. Intel blir varmare. Ren fakta.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jepp Yaklon har rätt a64, är snabbare,svalare och billigare än p4an, hur kan du motstå den då?

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Exerco: inget svårt att motstå den.

AMD tillämpar sig mer till spel eller hur ?

Intel är mer arbets dator ?

Jag spelar inte så fruktansvärt inte mycket spel och det enda jag har lirat det senaste halvåret är Doom III som kom ut på internet för inte så länge sedan, andra spelet kommer bli HL2 och sen blir det inte så mycket mer spel för min det. har tröttnar på att spela sedan en tid tillbaka

Permalänk
Medlem

du spelar 2 spel, det räcker som anledning till att skaffa AMD, med en svalare dator kan du också ha den tystare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

amd e svalare än intel!!, sen har även amd cool and quiet, så när man inte sitter vid datorn klockar cpun ner sig

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Exerco: Kan du ge mig på ett ungefär hur mycket svalare AMD kan bli än intel ?

Permalänk
Medlem

ehm den prescotten du har valt är som ett mindre elemnet ifall jag ahr rätt så ska den avge hela 105 wat värme medans en A64 ska ligga på 70-90 utan C&Q

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

MakubeX valde en Northwood och den blir inte så varm.

Visa signatur

Rocking hard !!!