Permalänk

Prob. med hastighet telia-8Mbit

Uppgraderade till telia 8mbit igår. hade 2Mbit innan, problemet är att mitt nät går SLÖARE nu än innan. Innan låg jag på ca 1,8-1,9 mbit. nu på ca 1,49Mbit i TPtest mot telias servrar. Har ett speedtouch 510 med firmware 4.2.0. Några förslag på vad jag kan göra åt detta?

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

Ring telia och berätta detta....

Permalänk

gjort, babblde om första jacket, trådlösatelefoner etc. men jag har rätt bra koll. Började dock tvivla på mig själv efter att supportkillen övertalat mig. Så jag skruvade upp första jacket, lossnade på "huvudledningen" och körde denna rakt upp i livmodern på modemet. Gjorde ett TPtest; fick ca 600kbps upload och dryga 1,7Mbps tjänade alltså ca 200kbps download på att koppla bort resten av husets jack. felet borde alltså inte va i mitt hus, eller. kan ju vara nåt med modemet iof. Men speedtouch510 är väl rätt förekommande vad jag hört iaf och jag har inte läst nåt om andra som haft problem med 2Mbps+ och detta modem. eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Felet kan vara att du inte har bättre ledningar till huset.

Permalänk

Det är ju inte heller sagt att det är 8Mbit utan att det är UPP till 8Mbit

Permalänk
Medlem

Om du loggar in på din router med telnet, så kan du kolla vilken hasighet du har på ADSL-länken genom att skriva:
adsl info

Det står i biten "Available Bandwidth" under kolumnen kbit/s.
Detta är ett bättre sätt än att kolla med TPTest, eftersom du får reda på vad länken har för hastighet istället för att vara beroende av en massa IP och TCP parametrar och en massa andra länkar till testservern.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Låter ju skumt att du fått sämre hastighet än innan uppgraderingen, skulle nog ringa telia och igen och verkligen förklara för teknikern där att du fick sämre hastighet efter övergången till telia 8000 och att dom nog får felsöka problemet eller byta tillbaka dig till telia 2000, inge kul o pröjsa mer för mindre så att säga...

Permalänk

Snackade med telia och de lovade att felsöka mina ledningar. Har vart bortrest ett tag så jag hoppades att det skulle vart fixat eller åtminstonne genomgånget då jag kom hem. I mejlet som jag fått från hastighetssupporten när jag kom hem stod dt att signalerna går fram som d ska till mitt hus. :/ Så jag beställde ett nytt modem,.. dlink300t, hade ju ett speedtouch 510 innan. Och med det nya dlinkmodemet kom jag direkt upp i exakt 7Mbit. Frågan är ju om det räckt att jag uppgraderat firmwaren i speedtouchet, men jaja, nu är det gjort! Måste säga att telia8000 flyter på bättre än jag anat!,.. tankar allt som oftast strax under 900kb/sek!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har också ett speedtouch 510.. och på senare tid är jag sådär nöjd.. men vet fortfarande inte 100% VAD som är problemet.. hur som helst, modemet som du köpte fungerar alltså himla bra. hmm någon annan som har speedtouch 510 och som inte är nöjd??

jag har ett gammalt DSL300i dlink modem (till för 0.5 mbit tjänsten ett tag sedan)
skulle detta vara bättre än 510 speedtouchen??

Tack för hjälpen..

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att prova?
Med 510:an så kan du kolla vilken hastighet du får på uppkopplingen genom att telnetta till modemet och skriva "adsl info" som kommando. Då får du en infosida som anger vilken länkhastighet du har.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

tack skall faktiskt prova igen..
sigh.. bara att dra ut routern och ställa om min IP settings.. men okej

edit: verkar få Bättre hastigheter nu med BARA ett dlink modem 300i..

så nu vette fan.. kanske det låter som en ny router igen.. sigh..