Nytt grafikkort, men har noll koll...

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, men har noll koll...

Jag ska köpa ett nytt grafikkort, men jag har ingen som helst koll på vad som är bra och inte bra.

Jag ska lägga ca 5000 och det bör väl betyda att man kan få den senaste nötknäckaren!

Ska jag välja ATI, eller nVidia?

Spel som jag spelar är för tillfället Doom 3 och i framtiden kommer ju HL2.
DVI-utgång är ett krav.

Vilken tillverkare ska man sen välja på korten?
För närvarande har jag ett Inno 3D GF4 Ti 4600.

Edit: Tv-ut är också ett krav.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

tja jag undrar precis samma sak, lirar doom3 som en galning men nu när hl2 kommer snart så kommer x800 vara grymt bättre.

Men jag tippar ändå 6800, det har visat sig vara bättre än x800 i de flesta tester, utom då kanske hl2.

Permalänk
Medlem

På den prisnivån rekommenderar jag X800XT PE.

Permalänk
Medlem

Båda korten går fort. Det är inga enorma skillnader igentligen, mer en smaksak.

Så köp ett X800XT eller ett GF6800GT. Ta det paket där du får mest prylar till lägs pris. Det spelar ingen större roll. (Såvida det inte är för att bräcka kompisarna eller i skrytsyfte)

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att invänta HL2 och kolla tester av båda korten då. NV har en viss ledning i OpenGL-baserade spel (DOMM 3) och de presterar relativt lika under DirectX. ATI är dock ofta snäppet bättre med hög AA och AF. HL2 är visserligen gjord åt ATI men betadrivrutiner från NV har visat att skillnaden kan bli ganska liten. Men ingen vet förrän vi har spelet i handen och de senste drivrutinerna från båda tillverkarna.

Om du absolut skall köpa idag så ta ett mynt och singla slant om vilket märke du skall köpa. Du kommer garanterat bli nöjd vilket du än äljer om du nu ska köra på värstingmodellerna.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk

Varför inte ett X800 Pro VIVO?

Permalänk
Medlem

Så det kvittar om jag tar Asus, POV eller vad dem nu heter?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Tillverkare spelar heller inge större roll. Det beror lite på vad du är ute efter. Vissa tillverkare har en tyst kylare, andra har massa spel med kortet. Ta det som passar dig. Prestandamässigt skall det inte skillja mycket, däremot om du skall överklocka kan det finnas vissa tillverkare med bättre lämpade kort.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.