Seg bootning av Windows XP, vad göra?

Permalänk

Seg bootning av Windows XP, vad göra?

har nyligen upptäckt en extremt irriterande sak med mitt Windows XP, nämligen att bootningen av systemet har blivit sanslöst seg.

det går som vanligt fram till att skrivbordet kommer upp, sen är det precis som om datorn fryser i ett par minuter före man kan använda den.

jag har testat flera virus-scanners som inte hittat något, jag har också tagit bort alla onödiga startprogram med msconfig (de som är kvar har jag testat ett efter ett för att försöka hitta en syndare, men jag kammade noll där).

rensar även mitt registry regelbundet så där finns inte så mycket skräp.

vad kan det vara? tacksam för tips kring detta.

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk
Medlem

kan ju testa det som står i faq.... defrag c: -b

Permalänk

^ testade det men det funkade inte, måste vara något annat som ligger och spökar.

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk
Medlem

Jag tänkte passa på att låna tråden lite med att fråga om en relaterad sak till detta. Det är nämnligen så att jag har också en väldigt seg uppstart av WinXP på min ena dator, en XP2200+, gf3 ti200, 512RAM osv..

Datorn står och tuggar i kanske en halv minut när själva uppbootningen av XP sker.

Jag vet att det inte skall ta så lång tid med den hårdvaran som finns i datorn, iom att jag har haft slöare datorer som har bootat XP snabbare än den.

Men när man väl kommit in i Windows så är datorn så snabb som man förväntar sig att den skall vara.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk

inträffar detta före eller efter du kan se skrivbordet?

för mig inträffar det i precis det ögonblick när man först kan se skrivbordet och de små tray-ikonerna börjar dyka upp. då är det precis som systemet fryser i en bra stund före man kan börja använda datorn (=starta program).
under "frysningen" kan man visserligen använda musen, men det händer inget om man försöker öppna program/filer/mappar.

jag tycker mig dock ha märkt att det går lite snabbare att boota om ingen nätverkskabel är ansluten till datorn vid bootningstillfället...kan det vara så att vid uppstart så går datorn automatiskt ut och letar efter nåt på nätverket (jag är inte kopplad till något) eller internet och "frysningen" släpper först när datorn kommit underfund med att det inte finns något nätverk/nät tillgängligt???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

samma problem här, utan internet å brand/antivirus instalerat så går allt i ett kick men sen när man kopplar in nätverket å brand/antivirus så får jag samma symtom, någån som har nån anning?

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem

Lustigt att ingen har kommenterat smartare... XP har inbygda API:er för att spåra långsamma uppstarter... här är ett bra verktyg som talar om vad fördröjningen beror på.

http://www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/fastboot/BootVis...

http://www.softpedia.com/public/cat/12/2/12-2-1.shtml
Ta en koll på detta och bli förvånade.

/G

Permalänk
Medlem

Re: Seg bootning av Windows XP, vad göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sassafras
har nyligen upptäckt en extremt irriterande sak med mitt Windows XP, nämligen att bootningen av systemet har blivit sanslöst seg.

det går som vanligt fram till att skrivbordet kommer upp, sen är det precis som om datorn fryser i ett par minuter före man kan använda den.

jag har testat flera virus-scanners som inte hittat något, jag har också tagit bort alla onödiga startprogram med msconfig (de som är kvar har jag testat ett efter ett för att försöka hitta en syndare, men jag kammade noll där).

rensar även mitt registry regelbundet så där finns inte så mycket skräp.

vad kan det vara? tacksam för tips kring detta.

Testa stänga avaktivera Client for Microsoft Networks och File and Printer sharing i egenskaperna för Local Area Connection.

Brukar hjälpa för mig.

Annars bör du köra msconfig och kolla så du inte har några skumma program i startupen.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Hihi. Jag har samma sak och det är inte något skumt där inte.
Hade presis formaterat datorn och startar upp, allt går som vanligt men så fort den installerat nätverket så blir den seg.
Dra ur sladden och den funkar som vanligt. Jag brukar dra upp winamp o lyssna på lite musika medans jag väntar:)

Permalänk

Ska testa Bootvis...men på MS sida står det uttryckligen att det inte är till för "end users" utan för programmerare (=den löser inte problemet).

jag rapporterar senare om det funkade eller inte.

*edit*

testade Bootvis och det funkade inte för mig (i betydelsen att det inte löste mitt problem)...har även testat gratisprogrammet TuneXP som sa sig kunna optimera bootningsprocessen men det funkade heller inte...

några fler förslag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

såg genom bootvis att det var brand/antivirus som tog tid å starta typ 28 sec!

lite väll segt för min dator och så e de instalerade på en maxtor 7200 8mb jag har optimerat allt utan nätverket för det vet jag inte hur man gör så jag e ganska säker på att felet ligger där,

nån som har några förslag?

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ska testa Bootvis...men på MS sida står det uttryckligen att det inte är till för "end users" utan för programmerare (=den löser inte problemet).

Det var den informationen jag fann när jag letade förut innan jag la in det i FAQ:n. Tidigare har bootvis funnits för nedladdningen på microsofts hemsida.

Men tydligen (minns inte om det var microsoft sida eller någon (mindre trovärdig)) som sa att defrag C: -b (som redan nämnts) använder samma rutiner som bootvis för att optimera uppstarten.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

är det ingen som kan hjälpa oss som har problem med detta,

har funnits flera trådar om detta men de har gått förlorade utan att nån hittat nån lösning låt inte detta hände med denna också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

några fler förslag?

Blir det samma sak om du skapar ett nytt konto och loggar in med det?

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reefer
Blir det samma sak om du skapar ett nytt konto och loggar in med det?

japp om jag har brand/antivirus instalerat på den, men om jag byter konto när allt laddat klart på enna så går det snabbt att byta fram å tillbaks

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cempa
japp om jag har brand/antivirus instalerat på den, men om jag byter konto när allt laddat klart på enna så går det snabbt att byta fram å tillbaks

Ok jag tänkte om ni hade problem med NTUSER.DAT då brukar den sega sig så där.

Om ni har fler än en nätverksuppkoppling som är aktiva så kan det också bli så i XP, han laddar nätverket ganska sent, han väntar på att det ska tima ut.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

1394-anslutning 1394-anslutning 2
under dessa står det net adapter

Anslutning till lokalt nätverk
och under denna står mitt nätverkskort

det är vad som finns i mina nätverks anslutningar om det hkälper, har stängt av file sharing å sånt onödigt,

berätta mer om NTUSER.DAT hur fixar jag det om det är det som spökar, skaddar inte å testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cempa
1394-anslutning 1394-anslutning 2
under dessa står det net adapter

Anslutning till lokalt nätverk
och under denna står mitt nätverkskort

det är vad som finns i mina nätverks anslutningar om det hkälper, har stängt av file sharing å sånt onödigt,

berätta mer om NTUSER.DAT hur fixar jag det om det är det som spökar, skaddar inte å testa

Då har det inte med nätverket att göra, inte i ditt fall iaf, av någon outgrundlig anledning så tycker Windows att Firewire portar ska ligga under nätverk

Ang firewall och anti-virus, har du stängt av alla automatiska funktioner? dvs bara kör anti-virus manuellt efter lust och tycke? samma med brandväggen, vissa brandväggar, ex tiny har också funktioner påkopplade per default för "windows security" och annat skräp ( i mitt tycke) som kan störa Windows, ex om han tycker att en viss drivrutin behöver övervakas som Windows försöker ladda, koppla isåf bort dom funktionerna och kör bara med brandsväggsdelen.

NTUSER.DAT har med din användarprofil att göra, men om du redan testat med att logga in med ett annat konto så är det inte den som är problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har avast å sygate om det hjälper har du eller nån annan några rekomderade instälningar ni vill dela med er av

edit: hade samma problem med norton när jag hade den skiten! det löste jag av att skriva in ett ip i stället för att ha erhåll ip automatisk

Visa signatur

Permalänk

skönt i alla fall att men inte är den enda som lider

Visa signatur