Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om nån skrev in hur man fyller på systemet å hur man undviker luftbubblor. Hittar inte det :/

Narek

Permalänk
Medlem

FAQ ang. klockning?

Det skulle jag iaf uppskatta, till viss mån kan väll alla klocka men lite tips ang. program, vad som är vettigt att klocka, och hur man sen klockar allt, hur varma saker får bli m.m. vore uppskattat, till viss mån av mig men tror att andra också skulle gilla det!

Permalänk

svar till iGora

grejjen med att använda destilerat är som någon redan har skrivit, dels att d inte växer alger i d lika lätt eftersom det inte finns de vanliga "spår ämnerna" i destat vatten som i kranvatten.
Samma spår ämnen gör att korrosion uppkommer, så altså kör med destat vatten så slipper du en del problem.
Det finns iaf ingen nackdel med destat vatten.

Permalänk
Medlem

testar.

testar profilen.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Hmm bara ett liten kommentar , undvik för guds skull taisol, om man inte vill bränna upp processorn den kyler väldigt dåligt, den var ett alternativ till wbk38 i faq:n men eftersom tempen ökar med minst 10grader med en taisol jag har testat, så är det inget alternativ. På en wbk38 fläns får man dit en 80mm fläkt enkelt genom att böja ut orginal clipsen som man sätter fast fläkten med och vipps har man en nästan ljudlös dator som kyler lika bra som en taisol eller bättre, en modifikation som tar 2 min att göra

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GÖWD :Þ

sen hoppas jag att Någon klyftig moderator tar bort alla inläg som inte har med faqen å göra

Man kan göra så men det är inte smart för om det inte finns några nyare inlägg i tråden så åker hela skiten när edin gör en trådrensning och det vill man INTE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Hmm bara ett liten kommentar , undvik för guds skull taisol, om man inte vill bränna upp processorn den kyler väldigt dåligt, den var ett alternativ till wbk38 i faq:n men eftersom tempen ökar med minst 10grader med en taisol jag har testat, så är det inget alternativ. På en wbk38 fläns får man dit en 80mm fläkt enkelt genom att böja ut orginal clipsen som man sätter fast fläkten med och vipps har man en nästan ljudlös dator som kyler lika bra som en taisol eller bättre, en modifikation som tar 2 min att göra

Spännet var felvänt på min taisol... Och originalkleten var värdelös.. Fixade detta så kylde den lika bra som en WBK38...

Visa signatur

[size="1"]ASUS A7N8X | XP2200+ @ 2030 (försiktigt, försiktigt..) | 1 gig PC333 | Innovatek Flat Flow | RADEON 9600 PRO
"Of course these stories are horrific, disgusting, tasteless. They're about human beings-what are we to expect?"
Vattenkylning|Moddning|Bilsidan[/size]

Permalänk
Medlem

Ny sida som är koncentrerade på enbart Vattenkylning.
Dom säljer block och pumpar till ganska hyffsade priser.

http://www.waterheads.dk

Dom levererar även utanför Danmark.

EDIT:
Cpu-shims
Cpu-shim är en liten platta som är ungefär lika stor som din processor. Vitsen med ett shim är att det skyddar processorkärnan vid montering av kylflänsar och eventuella vattenblock. Det finns shims till duron/t-bird/xp/p3/p4/celeron
Oftast tillverkade i koppar.
Finns att köpa på:
http://www.gtek.net
http://www.kylning.com
http://www.tjcomputer.com

Guider till Peltiermontering och kondensisolering

Fakta om Peltier:
http://www.nordichardware.com/artiklar/peltier/index.php

Montering av Peltier:
http://www.nordichardware.com/artiklar/Peltiermontering/index...

Kondensisolering:
http://www.nordichardware.com/artiklar/Isolering/index.php

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teedee
Spännet var felvänt på min taisol... Och originalkleten var värdelös.. Fixade detta så kylde den lika bra som en WBK38...

Nä den kan alldrig kyla bra med en fjant fläkt, Taisol är gjord för Duron och dom segare t-birds om du inte byter ut fläkten.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Passar Alpha 8045T till xxxxxxxx ?

Svar: http://www.micforg.co.jp/mb_inf_pal8045e.html

OBS! Den passar också på Iwill XP333-R ver 2.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jisstus
Passar Alpha 8045T till xxxxxxxx ?

Svar: http://www.micforg.co.jp/mb_inf_pal8045e.html

OBS! Den passar också på Iwill XP333-R ver 2.1

Finns en interaktiv Fit-for-fan på http://www.ocinside.de/index_e.html

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco

Nä den kan alldrig kyla bra med en fjant fläkt, Taisol är gjord för Duron och dom segare t-birds om du inte byter ut fläkten.

Fläkten bytte jag också, ja.. Till den från min FOP32:a.. Kör förvisso en slöron också

Visa signatur

[size="1"]ASUS A7N8X | XP2200+ @ 2030 (försiktigt, försiktigt..) | 1 gig PC333 | Innovatek Flat Flow | RADEON 9600 PRO
"Of course these stories are horrific, disgusting, tasteless. They're about human beings-what are we to expect?"
Vattenkylning|Moddning|Bilsidan[/size]

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är mycket nöjd med min Taisol UTAN koppar, kyler bättre än mång aav mina polares luftkylningar med t.ex. fop 38, wbk 38 och liknande....

Visa signatur

XP1900+(12x133) /\ Sapphire 9700 Pro /\ Gigabyte GA-7VRXP F12 /\ 256Mb Apacher PC2700 /\
Proud member of umekami fanclub :D

Permalänk
Medlem

Sen visar kanske din tempsensor fel...

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Re: Kylnings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QazTaz

Bygg en egen tank i stället, en elektronikbox (finns på Elfa) och några nipplar är allt som behövs. Tanken ska sitta högst upp i systemet, så att det vatten som man fyller på kan rinna direkt ner till pumpen. På så sätt blir det väldigt enkelt att fylla och lufta systemet.

Sorry att man är en idiot, men vilken storlek på tanken ska man satsa på om man tänker köra utan radiator? Med pumpen i vattentanken så borde väl systemet bli ganska tyst.. förutsatt att man hittar tillräckligt stor tank...

Tänker mig något i monsterväg... 15x50x70 eller nåt... under sängen. Blir minst 40 liter när man gjort lite avdrag för pumpen och någon cm tomt under kanten.

Nån som vet var man hittar såna monstruöst stora tankar? Har lite dålig koll på var skrotar och liknande finns i Stockholm... uppväxt med min dator så att säga.

PS. första inlägget! *korkar upp champagnen* DS.

Visa signatur

It's good for boy to meet girl in park, but better for boy to park meat in girl

Permalänk

skulle nog fundera på att koppla datorn via en jordfelsbrytare om jag körde vattenkylning.

spricker slangen i datorn och vatten kommer in i nätagget så kan datorchassit hamna på 230 V om inte ett jordat uttag används till datorn.

Med en jordfelsbrytare så räddar man sig själv och förmodligen även processorn, då strömmen bryts samtidigt kylningen försvinner.... elektroniken överlever nog en dusch om man torkar den snabbt efteråt.

Även då är det bra med en jordfelsbrytare...

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Glömsk

Chassikylning och luftcirculation
Då en komponent som drivs på elektricitet och alltså avger energi i form av spillvärme inte kan bli kallare än lufttemperaturen omkring den - i alla fall enligt termodynamikens lagar - så krävs det mer än bara en stor fet kylfläns och fläkt för att få bra temperaturerer. Om komponenter blir varma utan cirkulation (utan chassifläktar) så höjs då temperaturen på den instängda luften i lådan vilket i sin tur höjer temperaturen på komponenterna, och efter ett tag kan det skilja 10-tals grader mellan luften utanför och luften inuti datorn.
Eftersom att komponenter kyls - eller värms - av luften inuti datorn behövs det kall luft i lådan. Detta gör man genom att fixa chassifläktar och bra flöde, för att leda in kall luft och leda ut varm luft.

Kom ihåg att värme stiger. Vet man det kan man lista ut att utsugs-fläktarna ska sitta högt upp i lådan, samt att inblås-fläktarna ska sitta lite längre ner.
Har man många, starka fläktar gäller generellt regeln "inblås i nedre front, utsug i bakre topp". Detta gäller dock inte alltid så man bör prova sig fram - det förlorar man inget på.
Har man få fläktar får man nästan alltid bäst resultat genom att blåsa så nära CPU kylflänsen som möjligt. Detta görs lättast genom att sätta tn-två fläktar som inblås i bakre delen av lådan, eller att man gör ett hål i sidan över flänsen.

Innan man fäster sina fläktar bör man bestämma om man vill ha ett flöde som suger (!) eller blåser. Ett flöde som suger har alltså starkare utsug än insug, och ett flöde som blåser har starkare insug än utsug.
Har man många fläktar ska man generellt försöka få ett flöde som suger (mer eller mindre) eftersom man då kan rikta ut värmen där man vill ha den för att slippa turbulens och värme som gömmer sig i hörn.
Har man få fläktar ska man blåsa på den komponent man vill kyla, så man inte slösar luft på delar i datorn som inte behöver kall luft.

...
...
...
och så vidare. Jag har inte tid att skriva mer så den som vill kan utveckla.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Exakt hur mycket låter en eheim 1046?

Permalänk
Avstängd

okej

tack för infon...

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hmm... lägg till att nanotherm e bättre än både as2 & 3

Visa signatur
Permalänk

Re: Re: Kylnings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtejan

Sorry att man är en idiot, men vilken storlek på tanken ska man satsa på om man tänker köra utan radiator? Med pumpen i vattentanken så borde väl systemet bli ganska tyst.. förutsatt att man hittar tillräckligt stor tank...

Tänker mig något i monsterväg... 15x50x70 eller nåt... under sängen. Blir minst 40 liter när man gjort lite avdrag för pumpen och någon cm tomt under kanten.

Nån som vet var man hittar såna monstruöst stora tankar? Har lite dålig koll på var skrotar och liknande finns i Stockholm... uppväxt med min dator så att säga.

PS. första inlägget! *korkar upp champagnen* DS.

kan ju hjälpa dig lite på Bilavdelningen, då det är det enda jag kan...

Skrotar finns det många av ute i Gladö.
Ligger ute i huddinge. En bensintank vet jag inte om det är så bra ide att ta.
Lär ju lukta ganska mycket.

En bilkylare har ganska stora anslutningar, om jag gissar på frihand skulle jag tro att det är ungefär 2-2,5". Dom är ganska dyra också, du får nog betala en 800:-.
Värmepaket är nog också ganska stora anslutningar till, tror jag i allafall.
En 40 literstank, kan ju inte vara så svårt att göra själv, fram med svetsen och vinkelkapen.
Plåt kostar inte ett jota. Alternativt knalla ner till någon lokal plåtfirma.

Permalänk

Re: Re: Re: Kylnings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av John Walker

kan ju hjälpa dig lite på Bilavdelningen, då det är det enda jag kan...

Skrotar finns det många av ute i Gladö.
Ligger ute i huddinge. En bensintank vet jag inte om det är så bra ide att ta.
Lär ju lukta ganska mycket.

En bilkylare har ganska stora anslutningar, om jag gissar på frihand skulle jag tro att det är ungefär 2-2,5". Dom är ganska dyra också, du får nog betala en 800:-.
Värmepaket är nog också ganska stora anslutningar till, tror jag i allafall.
En 40 literstank, kan ju inte vara så svårt att göra själv, fram med svetsen och vinkelkapen.
Plåt kostar inte ett jota. Alternativt knalla ner till någon lokal plåtfirma.

Ex. på begagnad bil kylare Nissan Micra 89: pris 300kr, mått ca 45x33x5 cm. Anslutningar invändigt 23mm utvändigt 26mm

Ex på stor tank. jäs tank till hembränt vin pris 70 kr kappacitet 25 liter http://partylandgbg.com

Visa signatur

Faster harder WoXoW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGora
Underbart!!
precis va jag ville ha... suttit här ett tag nu och kollat på olika pumpar o helt till min förvåning kommer en fin guide

men det är en sak som jag undrar
ska man använda destilerat vatten(stavning?) eller vanligt kranvatten?

jag är inte säkert men jag har för att i vanligt vatten så bildas alger mycket fortare?

EDIT: min stavning är på topp här efter nattensgång
EDIT2: vilken stolek ska man ha på slangen? (i mm)

i destillerat vatten finns inga joner det betyder att det vattnet inte leder stöm.....ville bara tillägga det

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kylnings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av John Walker

kan ju hjälpa dig lite på Bilavdelningen, då det är det enda jag kan...

Skrotar finns det många av ute i Gladö.
Ligger ute i huddinge. En bensintank vet jag inte om det är så bra ide att ta.
Lär ju lukta ganska mycket.

En bilkylare har ganska stora anslutningar, om jag gissar på frihand skulle jag tro att det är ungefär 2-2,5". Dom är ganska dyra också, du får nog betala en 800:-.
Värmepaket är nog också ganska stora anslutningar till, tror jag i allafall.
En 40 literstank, kan ju inte vara så svårt att göra själv, fram med svetsen och vinkelkapen.
Plåt kostar inte ett jota. Alternativt knalla ner till någon lokal plåtfirma.

Åfan. Får kolla upp det där. Eventuellt snor jag plåt och sånt från plugget, haha. *är lite tjuv*

Sån därn plastdunk låter rätt skoj också.... hmm... *kan inte bestämma mig*

Visa signatur

It's good for boy to meet girl in park, but better for boy to park meat in girl

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Hmm bara ett liten kommentar , undvik för guds skull taisol, om man inte vill bränna upp processorn den kyler väldigt dåligt, den var ett alternativ till wbk38 i faq:n men eftersom tempen ökar med minst 10grader med en taisol jag har testat, så är det inget alternativ. På en wbk38 fläns får man dit en 80mm fläkt enkelt genom att böja ut orginal clipsen som man sätter fast fläkten med och vipps har man en nästan ljudlös dator som kyler lika bra som en taisol eller bättre, en modifikation som tar 2 min att göra

Tycker inte att jag känner igen mig i det du skrev... Min TB 1,33 ligger på 53 vid full load, 45 med ys-tech 60 mm fläkt på.

De andra datorer som jag byggt ihop funkar lika bra med samma fläns, ingen går över 55 grader vad jag vet.

Att den är enkel att sätta dit är ingen nackdel heller... att sätta dit en GW fläns är ju klippt omöjligt...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ghhaa !! Min XP1800 @ XP1900 ligger på 39 idle, 41-42 full load.

Iofs med WBK38

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HammeR^
Dags att kolla stavningen i FAQ'n.
Ser tex att det står "mästa" där det ska stå "mesta" och "sanorlikhet" där det ska stå "Sannorlikhet".
Fö. så håller det på att bli en riktigt bra FAQ

Vill bara påpeka att det inte ska vara "Sannorlikhet" heller utan "Sannolikhet". Vad är egentligen sannolikheten att två stycken ska skriva fel på samma ord.. Vill också påpeka att "Kylnings FAQ" inte var den enda "sär skrivningen" <-- gjorde det med flit :P...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GÖWD :Þ
Hur låser jag upp min processor?

AMD ThunderBird/ Duron:
http://64bits.se/guider/amd-silver/index.shtml

Athlon XP:
http://www4.tomshardware.com/column/01q4/011124/index.html(obs! på engelska)

**EDIT**
P4 / P3 / P2 / P
Det går inte.

Bra fakta.
Men hur kommer det sig att en AVSTÄNGD kille kan skriva här iaf.?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1