Konsumenträtt, hjälp mig.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Konsumenträtt, hjälp mig.

Jag beställde en diskmaskin av ett företag. Installation+frakt kostade 500kr extra. Maskinen installerades av deras tekniker, och de lämnade en faktura som skulle vara betald inom en vecka. Nu har det uppstått ett problem. Maskinen sköljer inte disken ordentligt. Skum finns kvar på tallrikarna, och de är "kladdiga" av diskmedel.

Jag kontaktade företaget, och bad dom komma hit och fixa problemet. Jag berättade även att jag inte har för avsikt att betala fakturan förrän allting fungerade som avtalat.

Gubben i telefonen sade då att de inte tänker komma förrän fakturan är betald. Betalar jag inte så kommer dom gå vidare till kronofogden.

Gör jag rätt i att inte betala? Har företaget någon rätt alls att kräva mig på betalning när deras del av avtalet inte är uppfylld?

Jag ringde konsumentverket här i kommunen, men de har bara öppet på måndagar. Någon som vet vad som egentligen gäller i en sån här situation?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Re: Konsumenträtt, hjälp mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag beställde en diskmaskin av ett företag. Installation+frakt kostade 500kr extra. Maskinen installerades av deras tekniker, och de lämnade en faktura som skulle vara betald inom en vecka. Nu har det uppstått ett problem. Maskinen sköljer inte disken ordentligt. Skum finns kvar på tallrikarna, och de är "kladdiga" av diskmedel.

Jag kontaktade företaget, och bad dom komma hit och fixa problemet. Jag berättade även att jag inte har för avsikt att betala fakturan förrän allting fungerade som avtalat.

Gubben i telefonen sade då att de inte tänker komma förrän fakturan är betald. Betalar jag inte så kommer dom gå vidare till kronofogden.

Gör jag rätt i att inte betala? Har företaget någon rätt alls att kräva mig på betalning när deras del av avtalet inte är uppfylld?

Jag ringde konsumentverket här i kommunen, men de har bara öppet på måndagar. Någon som vet vad som egentligen gäller i en sån här situation?

Rent spontant skulle jag nog säga att du inte har rätt att hålla inne hela köpesumman. Dock ungefär så mycket som det skulle kosta att fixa felet. Men varför krånglar du och håller inne pengarna. Betala skiten å få den fixad istället. Krånglar de för mycket sedan så kan du ju alltid häva köpet.

Permalänk
Hedersmedlem

ja, betala nu så slipper du kronolle. sen skall du givetvis inte ge dig förens allt fungerar

Permalänk
Medlem

Betala inte fakturan förrän du talat med konsumentvägledaren i din kommun. Du säger måndag, det är 1 bankdag så den hinner nog inte förfalla s.a.s.

Varför menar jag att du ska vänta med att betala då, jo för att jag har varit i liknande situtation, ringde och avtalade tid med konsumentvägledaren som sa; betala inte förrän du varit här och förklarat hur saker och ting ligger till. Sen kan det kanske skilja från fall till fall.

Permalänk
Medlem

dom kan inte skicka kronofogden på dig direkt, du måste få ett visst antal (vad är det...två?) påminnelser först.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

betala Aldrig fakturan!

Enligt konsumentlagen har du rätt att hålla inne en viss del (lika stor som åtgärd skulle kosta).

Säljaren kan försöka reparera TVÅ gånger, sen har du rätt till att häva köpet, eller be någon annan reparera.

Vilket jäkla skit företag har denna policy ??

tycker det verka väääldigt lågt..

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag hade nog betalat om gubben i telefon inte var så jävla otrevlig. Samtidigt vill man ju vara på den säkra sidan, för diskmaskinen är i praktiken oanvändbar. Hantverkare har ju inte världens bästa rykte...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

ändå verkar konstigt att han hotar dig.. vem vet om han tänker göra ett enda skit efter att du betalat.. kanske betala hälften då, så att du visar god vilja..
igen.. vilken affär är detta? kan du säga om det är en större eller mindre åtminståne?

Kan inte tänka mig att El giganten tex. skulle uppföra sig så.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är en mindre firma som har vitvaror och byggvaror. Du skriver att man kan hålla inne med den summan det kostar att åtgärda felet. Hur ska man bedöma det? Jag har ju ingen aning om vad som är felet, om det är lätt att fixa eller om hela diskmaskinen är trasig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Du har kollat så du inte har använt för mycket diskpulver eller liknande ?

Permalänk
Medlem

Taget från www.konsumentverket.se

Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
hålla inne betalningen
kräva att felet avhjälps
kräva en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengarna tillbaka
få skadestånd.
Självfallet kan du inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till två år efter köpet.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet på en vara avhjälpas. Antingen ska felet repareras eller varan bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på varans pris och felets art.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du på grund av felet vill ha en helt ny spis. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet på plats.

Inom skälig tid
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade felet. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök.

Utan kostnad
Säljaren ska också göra reparationen eller bytet utan kostnad för dig. Åtgärden att avhjälpa felet eller leverera en ny vara ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig". Säljaren är skyldig att avhjälpa felet, om du begärt det, med undantag för om hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Vänta med betalning
Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara
andra förluster, som exempelvis en bilfärjebiljett som inte kan utnyttjas, och stilleståndsersättning vid fel på bil.
Säljarens skyldighet omfattar också ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj på grund av fel på varan. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs!Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om fakturan berör hela diskmaskinen + installationen, eller om denna endast berör installationen. Men så tror jag att det är:

1) Berör den endast installation så måste denna betalas (den är ju installerad eller hur? även om den inte fungerar)

2) Berör den både diskmaskinen + installationen, så håller du inne betalningen med så stor kostnad det kostar att åtgärda felet, i detta fallet 500:- då det var vad dom själva specificerade att det kostar att åka ut och installera den.

Tacohej.

Visa signatur

DIABoLiQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Betala inte fakturan förrän du talat med konsumentvägledaren i din kommun. Du säger måndag, det är 1 bankdag så den hinner nog inte förfalla s.a.s.

Varför menar jag att du ska vänta med att betala då, jo för att jag har varit i liknande situtation, ringde och avtalade tid med konsumentvägledaren som sa; betala inte förrän du varit här och förklarat hur saker och ting ligger till. Sen kan det kanske skilja från fall till fall.

Låter som det klokaste alternativet. Företaget har inte rätt att ta ut någon förseningsränta förän efter 30 dagars försening. Dock en mindre summa för den kostnad de har för att skicka påminnelse...