Permalänk

Idag ringde SVT:s Plus och ville ha lite kött på benen angående BLEW-bluffen. En god idé för alla som blivit skinnade är att höra av sig till SVT och berätta sina historier. TEVE har ju genomslagskraft, och när Sverker sätter tänderna i nåt, brukar det ju hända saker

adressen till plus är plus@svt.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunefrack
Idag ringde SVT:s Plus och ville ha lite kött på benen angående BLEW-bluffen. En god idé för alla som blivit skinnade är att höra av sig till SVT och berätta sina historier. TEVE har ju genomslagskraft, och när Sverker sätter tänderna i nåt, brukar det ju hända saker

adressen till plus är plus@svt.se

Hej!
Tack för ditt tips om blew. Här kommer artikeln
som var införd i Sala Allehanda i dag.
Mvh Carina Andersson

Många kunder blåsta på datorer av blew.se
Sala. En man i Sala beställde en dator från
internetföretaget blew.se, men när han hämtade ut
paketet visade det sig innehålla en billig
dvd-spelare. Han är inte den enda som blivit
lurad, polisen har fått in anmälningar mot
företaget från hela landet.
Mannen, som vill vara anonym, såg flera annonser
från blew.se i Svenska Dagbladet i augusti om att
de sålde billiga datorer. Han blev intresserad,
men samtidigt lite misstänksam.
- Till att börja med var ju priset väldigt lågt,
5175 kronor inklusive frakt. En bärbar dator med
de specifikationerna brukar kosta 3-4 000 kronor
mer. Samtidigt går det ju att sälja billiga
grejer om man inte är så intresserad av att göra
stora pengar. Det var också så killen på
företaget förklarade det när jag ringde upp dem.
Han sa att de köpte varorna billigt i Asien och
att de inte hade några mellanhänder.
Mannen ringde också en konsumentvägledare som
kontrollerade att företaget hade
organisationsnummer och att det fanns en
styrelse. När detta var gjort bestämde han sig
för att köpa datorn. Han skulle få en
orderbekräftelse via mail, men det fick han
aldrig.
- De sa att min mailadress inte fungerade att
skicka till, så i stället fick jag en muntlig
bekräftelse med ett ordernummer. Datorn skulle
sedan betalas mot postförskott.
Blew.se har en postadress i Sala och mannen
frågade om han inte kunde komma till lagret och
köpa datorn direkt där. Men det gick inte
eftersom de på grund av stöldrisken inte ville
tala om var lagret ligger.

När datorn inte hade kommit efter två veckor
ringde han företaget och kom då till en
telefonpool, som hela tiden sa att numret till
blew.se var upptaget. Telefonpoolen sköttes av
Tele 24 i Kalix, som inte har något att göra med
blew.se mer än att de sköter deras telefontjänst
och ordermottagning. De har nu avbrutit
samarbetet med blew.se.
I fredags kom så äntligen paketet mannen väntat på.
- Då var jag redan skarpt misstänksam och frågade
personalen på Åkrahallen om jag kunde få öppna
paketet innan jag betalade, men det fick jag inte.
Så mannen löste ut paketet, som visade sig
innehålla en billig dvd-spelare i stället för
datorn han betalat för.
- Jag ringde till telefonpoolen men de sa att
blew.se hade upphört som kunder hos dem. När jag
gick in på nätet var hemsidan också stängd. Då
gjorde jag en polisanmälan, säger han.
- Jag tror att de har väntat i några veckor och
sedan pytsat ut alla paketen på en gång och efter
det har de slagit igen butiken, fortsätter han.

Till polisen i Västerås strömmar det in
bedrägerianmälningar från hela landet mot blew.se.
- Vi har en 12-15 anmälningar, men det kan nog
bli mycket mer, säger kriminalinspektör Hans
Högberg på ekoroteln.
Att ärendet har hamnat i Västerås beror på att
blew.se har uppgett en box-adress i Sala.
- Postboxen är den enda anknytningen till
Västmanland, men företaget har sitt säte i
Stockholm, säger Hans Högberg.
Vilka gärningsmännen är vet man inte ännu.
- Företaget har ett organisationsnummer och vi
kan ju titta vilka personer som ligger bakom det.
Men om det är de som är gärningsmännen vet vi
inte ännu. De kan ju vara målvakter eller
liknande. Det är många namn inblandade.
Utredningen är ännu i inledningsskedet och Hans
Högberg säger att ärendet förmodligen kommer att
flyttas över till Stockholm i dag.
- Den första anmälan som gjordes mot företaget
gjordes i Södertörn och lottades på en åklagare
där.
Det är också dit som Konsumentverket
rekommenderar lurade kunder att rikta sina
ersättningsanspråk.

Blew.se:s hemsida öppnades på webbhotellet
loopia.se i början av augusti, men har nu stängts
sedan innehavaren av webbhotellet fått klart för
sig att det rör sig om ett blufföretag.
Hans Högberg säger att den här typen av bedrägeri inte är ovanliga.
- När hemsidan stängs kan de öppna den någon
annanstans och fortsätta lura nya kunder.
carina andersson

Så undgår du bli lurad på nätet
Sala. På konsumentbyrån i Sala känner man till
ärendet med blew.se och säger att förfrågningar
om företaget har kommit in till konsumentbyråer i
hela landet sedan förra veckan.
Hur gör man för att undvika att bli lurad när man handlar på nätet?
- Man kan ta referenser, antingen om man känner
någon som har handlat på företaget eller att man
känner till det själv. Man kan också se om
företaget har ett organisationsnummer och hur
länge det har funnits. Om företaget bara har
boxadress och inget telefonnummer på hemsidan så
att man kan nå dem på något sätt ser det inte
heller riktigt ut. Det går också att ringa oss
och kolla om företaget finns med på svarta
listan. På Konsumentverkets hemsida finns en
checklista med saker man bör tänka på vid
e-handel som kan vara bra att titta på, säger
Christina Lundin Hellström, på konsumentbyrån i
Sala.

carina andersson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truppo
Tur att folk går på en sån lättgenomskådad bluff.
Om folk inte gjort det hade bluffarna blivit tvungna att skapa en mer seriös sida och då vetekatten om jag inte också hade trillat dit.

Är förvånad att folk förhandbetalar från en sida som är så amatörmässig och full med stavfel, faktafel och knapphändig. Varningsklockorna ringde ju redan på förstasidan.

Och ännu lättare är det när man har facit handen att säga att det var bara bluff!

Men jag håller med dig, signalerna fanns där men det kunde ju vara ett seriöst försök att etablera sig. Kolla bara datagruvan som gick ut med låga priser, bra försök men snubblade på startlinjen.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Moderator
Testpilot

De jävlarna ska åka fast och betala tillbaka vart ända lite ruttet öre. Här har folk satsat sina svettiga pengar på vad för dem är ett klipp. Så sitter det några illvilliga jävlar som bara lurar till sig pengar och lever gott på andras bekostnad. Skattesmittare är de också de små rumpnissarna.

Nä, jag säger bara kalsong av, överdimensionerad dildo in och ut tills blod flyter på gatorna i SALA. Skallgång, hör mitt rop, följ mitt led. Till marsch.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Till alla i detta forum!

Jag beundras av ert engagemang och eran kunskap. Jag trodde jag kunde
hitta all information på nätet (Jag har surfat sedan 1995). I detta sällskapet
har jag lärt mig otroligt mycket mer.

Dessutom får jag lära mig kinesiska ordspråk och mycket annat.

Jag har dessutom fått många skratt av all humor som ni bidrar med.

Jag har varit inne i många fora men i detta har jag hittat den
mest initierade informationen om Blew AB.

Jag antar att de flesta av er är ungdomar med datorintresse.

Jag är en gamling (63 år) med bl.a. datorintresse och jag ser en framtid för
Sverige med så engagerade och kunniga ungdomar som ni.

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jersby
Tyvärr har inte polisen (ekoroteln i Västerås) tillgång till nätet.
Polispersonalen har inte ens egna e-postadresser. Enligt
regeringens egen utredning ligger polisen 30 år efter i tiden
vad gäller datatillämpningar.

Björn, jag tycker du har gjort en bra insats med att försöka få stopp på Blew AB:s verksamhet med bl.a. inlägget i P1 konsument. Dock anser jag att du vrider fokus lite grann från själva grundfrågan - om just bluffen - till vilka resurser polisen har eller inte har vad gäller IT-kompetens, vilket är lite synd. Det budskap som är viktigast att få ut är just hur man identifierar ett "blufföretag", vad man ska tänka på vid köp över nätet och vad man ska göra om man trots detta blir lurad. Det ska bli intressant att se om fallet Blew AB även kommer att tas upp i PLUS.

Permalänk
Avstängd

Bara att inse att han dör väldigt snart, visst han är störd men även jävligt död om någon får tag på honom och jag tycker inte ett dugg synd om honom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Björn, jag tycker du har gjort en bra insats med att försöka få stopp på Blew AB:s verksamhet med bl.a. inlägget i P1 konsument. Dock anser jag att du vrider fokus lite grann från själva grundfrågan - om just bluffen - till vilka resurser polisen har eller inte har vad gäller IT-kompetens, vilket är lite synd. Det budskap som är viktigast att få ut är just hur man identifierar ett "blufföretag", vad man ska tänka på vid köp över nätet och vad man ska göra om man trots detta blir lurad. Det ska bli intressant att se om fallet Blew AB även kommer att tas upp i PLUS.

Tack för dina kommentarer.

Det var just det jag ville framhäva i programmet men jag blev stoppad av Gunnar.
Jag har mejlat Gunnar Eriksson i P1 konsument och sagt att jag är besviken.

Jag citerar mitt melj till P1 konsument:

På regeringens uppdrag har man nyligen undersökt den svenska polisens effektivitet
När det gäller datortillämpningen ligger man 30 år efter i tiden.
Den ene polisen vet därför inte vad den andre gör.
Lördag 28/8
Jag läste i GP en artikeln om Blew AB. Jag mejlar artikeln till Sala Allehanda.

På em. ringer jag polisen i Västerås. Jag får då tala med en kille som heter Patrik. Han kollar då upp företaget. De visar sig att dom sysslar bl.a. med sömnad och hälsoprodukter. Patrik blev intresserad och lovade höra av sig på måndagen. Blew betyder blåste

Jag kollade på nätet via olika sökmotorer bl.a. Google. Då hittade jag flera länkar med diskussionsfora och trådar som gäller Blew AB. (Cint, Sweclockers, Komis m.m.)

Jag mejlade då polisen dom mest intressanta länkarna. Men mejladressen jag fick av Patrik funkade inte! (lkc@vastmanland.polisen.se) Mejlen studsade tillbaka. Jag fick då mejla den oficiella adressen polismyndigheten@vastmanland.police.se

Sen gick ut på nätet och skrev i flera diskussionsfora att jag kunde bidra med GP:s artikel om Blew AB och redan på kvällen får jag flera mejl från personer som blivit lurade.

Måndag 30/8
På måndagförmiddag ser jag stoppskylten på blew.se (blåste). Då ringer jag polisen eftersom jag inte hört någon. Då får jag veta att Patrik är inte i tjänst vare sig på måndag eller tisdag!
Det var ju inte bra eftersom jag lämnat hans namn till många lurade personer
Jag blir kopplad runt hit och dit och hamnar till sist hos ekoroteln. Dom vet inget.

Jag ringer växeln på nytt. Hamnar till sist i Sala och får prata med en polis på fältet. Han berättar att den som är samordnare i ärendet heter Björn (Gjörvell). Jag ringer Björn och lämnar mitt telefonnummer på hans mobil. Jag hör aldrig av honom.

Jag kollar Blews hemsida på måndageftermiddag. Den har då kommit tillbaka! Jag får massor av mejl från personer som blivit lurade och vill ha GP:s artikel. Man kan fråga sig varför polisen inte har en uppdaterad informationssajt som varnar för bedragare? Du kan kolla på t.ex. sajten svenskhandel.se. Där finns Blew AB med på varningslistan.

Jag ringer på nytt ekoroteln. Tjejen ber mig faxa alla mina uppgifter.

Det som frustrerar mig är att det inte går att mejla en svensk polis!!!! Dom har inte ens tillgång till internet.

Tisdag den 31/8
Igår ringde jag Sala Allehanda. Jag frågade hur det gått med deras artikel om Blew. Journalisten svararade att dom inte har fått tag i den ansvarige polisen.

Igår kväll fick jag ett privat mejl från min gamle klasskompis Lasse på ekoroteln. Han skriver bl.a. att man jobbat hela dagen med fallet och att hemsidan troligen är stängd för gott.
Jag vet dessutom att Postgirot stoppat Blews konto och posten inte delar ut några paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Eniro.se finns det två "David Löwgren".... varav en bor i..... Sala!

Det finns en David Lövgren i Sala. Inte rätt man.

Bedragaren har ju skyddat identitet, och det var väl bra för då vet ju Polisen vart han bor...

Permalänk

Re: Mannen bakom BLEW.SE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DefCom
Bedragaren David Löwgren har lyckats igen, med sina tidigare Internet bedrägerier som bl.a.

BEGAGNATTORGET.COM

BUUYIT.SE

och nu senast BLEW.SE har han lyckats igen.

Det finns en polisanmälan (K32827-04 i Linköping) där det framkommer att Löwgren är huvudpersonen bakom BLEW.SE, nästan lika snyggt utfört som BUUYIT.SE.

Så Ni alla stackars målsägare, se till att göra en ordentlig polisanmälan, skäligen misstänkt är David Löwgren. I Sverige är det nog totalt c:a 1.000 st målsägare som blivit blåsta sedan januari 2004 i olika bedrägerier där det främst har varit frågan om datorer, tv, kameror och mobiltelefoner. BLEW.SE och BEGAGNATTORGET.COM har legat på samma Internethotell Loopia i Västerås och båda sidor är nu stängda för gott !

Här är lite mer bakgrundsinformation om Löwgren som är saxat från dagstidningar:
==========================================================

Hemlig databedragare har dömts flera gånger

Han kunde inte ens låta bli att lura medintagna på behandlingshem.

Den 24-årige man som startade ett dataföretag i Västervik är en notorisk bedragare.
Han har dömts flera gånger till fängelse. 24-åringen har skyddad identitet eftersom han är hotad av en rad fordringsägare. Polisen söker fortfarande efter 24-åringen som lyckats hålla sig undan från alla fordringsägare. Det upplägg han använt sig av i Västervik har han praktiserat på annat håll i landet. Han utger sig för att starta ett dataföretag, skaffar utrustning, möbler, med mera tillbehör. Sedan försvinner han. 24-åringen har tidigare varit på rymmen i nio månader. 2001 dömdes han i Norrköping till ett års fängelse. Han hade lurat 19 olika personer/företag på i runda tal en halv miljon kronor. Nästa dom avkunnades i Skövde och även den gällde grova bedrägerier mot ett tiotal personer/företag. Han beställde varor, åkte dyra taxiresor och en massa annat. Domen gavs i maj 2002 och han fick skyddstillsyn med särskild behandlingsplan.

Han placerades på ett behandlingshem men där blev han inte gammal. - Jag var tvungen att lämna hemmet, har 24-åringen förklarat. Anledningen var att han fortsatte sitt bedrägliga beteende när han kom till behandlingshemmet.

- Jag lurade ett par medintagna på pengar. På grund av detta blev situationen ohållbar.
Eftersom han inte skötte skyddstillsynen och behandlingen omvandlades straffet till åtta månaders fängelse. I nio månader höll han sig undan, frånsett ett gripande, rörande bedrägeri, för att kort därpå släppas.

Den 21 mars förra året började han avtjäna sitt åttamånaders straff och blev fri den 23 juni från Fossieanstalten i Skåne. Han fick räkna av dagar i häktet.

För en månad sedan dök han upp i Västervik och drog på stort.
Flera leverantörer i Västervik känner sig lurade och har gjort polisanmälan.

Andra fordringsägare har vänt sig till kronofogden med sina krav men inte fått någon utdelning. Två gånger har kronofogden gjort utmätningsförsök mot 24-åringen utan att hitta några tillgångar.

================

Databedragare lurar köpare på internet

Försökte sälja samma bärbara dator till flera personer.

Den 24-årige man som misstänks för bedrägerier i samband med att han etablerade en firma i Västervik är även misstänkt för att ha lurat folk på internet.
24-åringen har haft flera annonser på Blocket.se, en handelsplats på nätet.

För en tid sedan utannonserade han en bärbar dator. En student i Umeå nappade på annonsen och fick kontakt med 24-åringen.
En massa strul uppstod. Datorn fanns inte tillgänglig. Den skulle finnas hos en servicetekniker som var på resa mellan Västervik och Stockholm.
Men 24-åringen insisterade hela tiden på att den unge studenten skulle sätta in pengarna på ett konto först. Han lovade dessutom ett års garanti.
Det var ett verkligt fint bud. Studenten kunde inte motstå och gick med på att sätta in pengarna på 24-åringens "sekreterares" konto.
Dagarna gick men ingen dator kom. Misstankar dök ganska snabbt upp om att allt inte stod rätt till.

Då reagerade studentens pappa och ringde på samma annons som sonen och låtsades vara intresserad av samma dator. Annonsens låg kvar på nätet.
- Jovisst, datorn fanns kvar till försäljning, berättar pappan. Han lät mycket trevlig på telefon och ville sälja samma dator till mig.
Till slut kunde pappan inte hålla sig utan berättade vem han var och vilket ärendet var.
- Han fick några timmar på sig att sätta in pengarna på vårt konto. Han lovade att han skulle göra det men vi har ännu inte sett till några pengar och detta var i förra veckan.
Pappan blev oerhört frustrerad över att sonen blivit lurad och försökte leta upp 24-åringen.
- Han har skyddad identitet. Hur kan en sådan person få ha samhällsskydd, som skyddad identitet innebär, och fortsätta sin kriminalitet?
- Han visar sig från min sida inte vara kvalificerad att ha det minsta skydd.
- Bildlikt så klampar han omkring på internet och i media och lämnar elefantspår efter sig. Detta är oacceptabelt.
- Han måste ha känt att vi var honom i hasorna och nu har han påpassligt dragit sig undan, säger pappan som nu slutat leta efter 24-åringen.
- Nu är det polisens sak.
Sedan dess har flera annonser publicerats på internet som kan misstänkas ha anknytning till 24-åringen.

================================
Lurad på en bärbar dator

En Västerviksbo har gjort en anmälan om bedrägeri sedan han blivit lurad på en bärbar dator.

Tack för all info

Han hade hittat ett intressant objekt på "Begagnattorget" på internet. Han gjorde upp affären och betalade in pengarna. Men någon dator har inte synts till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är en gamling (63 år) med bl.a. datorintresse och jag ser en framtid för
Sverige med så engagerade och kunniga ungdomar som ni.

Tack!

Mvh Björn

Hehe, du är nog äldst på Swec!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Eniro.se finns det två "David Löwgren".... varav en bor i..... Sala!

Den David Löwgren vi söker har skyddad identitet, anledningen till detta är att han jagas av så många fordringsägare att han inte kan ha öppna uppgifter.

Visa signatur

DefCom

Permalänk
Medlem

"- Han har skyddad identitet. Hur kan en sådan person få ha samhällsskydd, som skyddad identitet innebär, och fortsätta sin kriminalitet?"

Undrar jag med. Ska rättsväsendet skydda dessa personer för att de ska kunna härska under skyddet? Det handlar tydligen om en sjuk människa som har psykiska problem och är beroende av att lura folk. Lägg in honom på en psykavdelning istället för att skydda honom och säkra hans bedregerier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
"- Han har skyddad identitet. Hur kan en sådan person få ha samhällsskydd, som skyddad identitet innebär, och fortsätta sin kriminalitet?"

Undrar jag med. Ska rättsväsendet skydda dessa personer för att de ska kunna härska under skyddet? Det handlar tydligen om en sjuk människa som har psykiska problem och är beroende av att lura folk. Lägg in honom på en psykavdelning istället för att skydda honom och säkra hans bedregerier.

Jag instämmer fullständigt med dig att det är sjukt att man beviljas skyddad identitet och samtidigt kan systematiskt fortsätta sin kriminalitet.

Löwgren har systematiskt hållt på med internet bedrägerier sedan januari 2004, dvs hela 8 månader utan att sammhället eller rättsväsendet gör något, det är en fullständig skandal. Löwgren måste nu stoppas ordentligt och det enda sättet han kan stoppas är att alla som blivit lurade gör en ordentlig polisanmälan och anger Löwgren som skäligen misstänkt för bedrägeriet, att han använder sig av olika bulvaner m.m. för att dölja sig själv håller inte i längden.

Alla som blivit lurade måste göra en polisanmälan så anstormningen blir så stor hos rättsväsendet att det hamnar på riksnivå.. med över 1000st målsägare torde ett mål mot Löwgren bli ett av Sveriges absolut största bedrägerimål.

I sammanhanget är det oehört viktigt att spara all korrespondens, brev, e-post brev m.m. som föregåtts i bedrägeriet som kan användas som tekniskt underlag/bevisning eftersom Löwgren självfallet förnekar allt, han är psykiskt sjuk, det är helt klart och behöver låsas in.

Visa signatur

DefCom

Permalänk

Jersby: Om ni saknar bokningsbekräftelse, så har jag en sådan. Jag kan maila den till dig så kan du få alla mailheaders och ip och dylikt, ifall det kan vara till någon hjälp i bevisväg. Jag har dock inte hämtat ut paketet från posten.

Bokningsbekräftelse

Vi tackar för Er beställning och bekräftar enligt nedan.

Ert kundnummer: 5346-610088
Produkt: C610
Pris: 4995:-
Postförskott: 180:-
Totalt: 5175:-
Vid eventuella frågor kontakta kundtjänst på nr: 0224-120 20 Samtliga våra produkter omfattas av ett års garanti.
Blew AB
Box 36
73321 SALA

Beräknad leveranstid är ca två veckor

Med vänlig hälsning

Sara Engström/Blew.se

Antar att det är en webmail från loopia de använt:

Return-Path: <info@blew.se>
Received: from av4-2-sn4.m-sp.skanova.net (av4-2-sn4.m-sp.skanova.net [81.228.10.174])
by d1o826.telia.com (8.11.1/8.10.1) with ESMTP id i78J0JB12197
for <u85832876@m1.858.telia.com>; Sun, 8 Aug 2004 21:00:19 +0200 (CEST)
Received: by av4-2-sn4.m-sp.skanova.net (Postfix, from userid 502)
id 702CE37E45; Sun, 8 Aug 2004 21:00:14 +0200 (CEST)
Received: from mailh.telia.com (mailh.telia.com [194.22.190.33])
by av4-2-sn4.m-sp.skanova.net (Postfix) with ESMTP id 605DB37E43
for <u85832876@m1.858.telia.com>; Sun, 8 Aug 2004 21:00:14 +0200 (CEST)
Received: by mailh.telia.com (Postfix, from userid 1027)
id 50E2433598; Sun, 8 Aug 2004 21:00:14 +0200 (CEST)
X-Original-Recipient: min_email@telia.com
Received: from s27.loopia.se (unknown [194.9.95.3])
by mailh.telia.com (Postfix) with ESMTP id 1CC4233582
for <min_email@telia.com>; Sun, 8 Aug 2004 21:00:14 +0200 (CEST)
Received: from s27.loopia.se (localhost [127.0.0.1])
by s27.loopia.se (8.12.9p2/8.12.9) with ESMTP id i78Is5vP077069
for <min_email@telia.com>; Sun, 8 Aug 2004 20:54:05 +0200 (CEST)
(envelope-from info@blew.se)
Received: (from www@localhost)
by s27.loopia.se (8.12.9p2/8.12.9/Submit) id i78Is5hx077068
for min_email@telia.com; Sun, 8 Aug 2004 20:54:05 +0200 (CEST)
(envelope-from info@blew.se)
X-Authentication-Warning: s27.loopia.se: www set sender to info@blew.se using -f
Received: from 80.251.207.2 ([80.251.207.2])
by webbmail.blew.se (IMP) with HTTP
for <info@blew.se@imap.blew.se>; Sun, 8 Aug 2004 20:54:05 +0200
Message-ID: <1091991245.411676cd8f263@webbmail.blew.se>
Date: Sun, 8 Aug 2004 20:54:05 +0200
From: info@blew.se
To: Mattias =?iso-8859-1?b?xWJlcmc=?= <min_email@telia.com>
Subject: Re: =?iso-8859-1?b?YmVzdORsbG5pbmc=?=
References: <20040806093640.3995C38004@smtp1-2-sn3.vrr.skanova.net>
In-Reply-To: <20040806093640.3995C38004@smtp1-2-sn3.vrr.skanova.net>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1
Content-Transfer-Encoding: 8bit
User-Agent: Internet Messaging Program (IMP) 3.2.2 / FreeBSD-4.9
X-Originating-IP: 80.251.207.2
Status:

edit: tog bort min mailadress

Permalänk
Medlem

varför skickar dom en DVD-spelare?

Permalänk
Hedersmedlem

Jadde: Troligen för att dom har anlitat någon att packetera och skicka iväg paketen. Det skulle se väldigt konstigt ut om jag anlitar dig för att skicka iväg tegelstenar...

Alt. 2 Dom kan skylla på att dom inte visste något och trodde att det var DVD-spelare dom sålde.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av hattricker
[B]Jersby: Om ni saknar bokningsbekräftelse, så har jag en sådan. Jag kan maila den till dig så kan du få alla mailheaders och ip och dylikt, ifall det kan vara till någon hjälp i bevisväg. Jag har dock inte hämtat ut paketet från posten.

Jag tipsar Stockholmspolisen om detta forat.
Dom kanske hittar någon polis som har tillgång till internet

Permalänk
Medlem

Kan man inte spåra ett pakets väg från avsändare till mottagare med ett kollinummer som står på avin man får från uthämtningsstället? Då borde man få reda på ifall paketen skickats från Sala eller Enskede?

Visa signatur

FlyBook 3G A33iG-tri-b Transmeta Crusoe 1GHz/512MB DDR/40GB HDD/8.9" 1024x600, WLAN, GPRS, 11MBps WLAN, BT, USB 2.0, FireW, PCMCIA, LAN, 56kb modem.

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av hattricker [/i]
Om ni saknar bokningsbekräftelse, så har jag en sådan. Jag kan maila den till dig så kan du få alla mailheaders och ip och dylikt, ifall det kan vara till någon hjälp i bevisväg. Jag har dock inte hämtat ut paketet från posten.

Jag har idag talat med Lasse på ekoroteln i Västerås. Igår hade man fått
in 23 st. anmälningar. Han sa på nytt att det är Stockholm som
ska handlägga ärendet. Jag ringer därför stockholmspolisen
och får så småningom tala med en dam på ekoroteln. Hon vet inget
om Blew AB. Hon hittar inte ens företaget när jag berättar organisationsnumret
556265-9259.

Jag ringer växeln på nytt. Jag får då reda på att jag kan prata
med förundersökningsledare Yngve Edfeldt på nummer 08-401 09 54
Han känner till fallet men hänvisar till Västerås. Han var på väg att
skicka 4 st. anmälningar till Västerås.

Cirkel är sluten eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

text

Hahahaha det är därför så många bedragre kan lura så många i detta land. Bra att du engagerar dig i fallet. Att påpeka polisens förvirrade byråkrati är också bra då många vet inte om hur det egentligen ligger till. När polisen till slut får koll på fallet så kommer det ändå inte resultera i att folk får tillbaks sina pengar.

Tiderna har blivit hårdare de senaste årtionden men folk verkar inte anpassa sig utan tror att man fortfarande kör med 80-tals "love and peace to everyone". Nu för tiden gäller det att kolla upp saker och inte lita blind på att folk är ärliga när man ser priser långt under standardpriset.

Är något för bra för att vara sant så är det inte sant. Håll er till denna regel så kommer ni aldrig bli lurade igen ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jadde
varför skickar dom en DVD-spelare?

För att de i en senare rättegång kommer att säga: "Men Olle beställde faktiskt en DVD-spelare för 4995:- och inte en bärbar dator"

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Om Ni vill maila till bedragaren har han följande e-post adress:

QWERTY6150@HOTMAIL.COM

=====================================================

Om det är någon i detta forum som erhållit en bekräftelse från "BLEW.SE"
där X-Originating-IP: kommer från nätet 213.101.160.0 - 213.101.160.0 är jag tacksam om denne postar ett inlägg till mig. Det är oehört intressant för den tekniska bevisningen mot Löwgren där man konkret kan binda honom till ett eller flera bedrägerier.

där inetnum: 213.101.160.0 - 213.101.179.135
netname: SWIPNET-GPRS-UMTS-20001116
descr: Tele2 Internet Provider
descr: Provider Local Registry
descr: GPRS/UMTS Network

X-Originating-IP: [213.101.177.172]
X-Originating-Email: [qwerty6150@hotmail.com]
X-Sender: qwerty6150@hotmail.com
Received: from hotmail.com ([64.4.31.13]) by mc11-f27.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.6824); Wed, 11 Aug 2004 00:55:58 -0700
Received: from mail pickup service by hotmail.com with Microsoft SMTPSVC; Wed, 11 Aug 2004 00:54:53 -0700
Received: from 213.101.177.172 by by13fd.bay13.hotmail.msn.com with HTTP;Wed, 11 Aug 2004 07:54:52 GMT

Visa signatur

DefCom

Permalänk
Medlem

Svaren från info@blew.se (då man fortfarande fick några) kom från:

X-Originating-IP: 217.75.110.112

via loopias webmail och en proxy på port80.se

Visa signatur

FlyBook 3G A33iG-tri-b Transmeta Crusoe 1GHz/512MB DDR/40GB HDD/8.9" 1024x600, WLAN, GPRS, 11MBps WLAN, BT, USB 2.0, FireW, PCMCIA, LAN, 56kb modem.

Permalänk

Några tycker att man inte ska gå på denna bluff.
Man tycker t.ex. att hemsidan är dålig etcetera.
Det finns förvisso stavfel men det finns det på
många hemsidor.

Jag tycker nog att sajten var godkänd. Jag ger er
länken på några skärmdumpar jag tog innan sajten
stängdes. http://w1.322.telia.com/~u32221493/filarkiv2/

Permalänk
Citat:

.doc-format? Nej tack!

Och om du kollar på första sidan så var det inte efterklokhet som råder i det här fallet, utan allmän klokhet. De flesta trodde att det nog var bluff redan innan och fick senare bekräftelse på att så var fallet.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Några tycker att man inte ska gå på denna bluff.
Man tycker t.ex. att hemsidan är dålig etcetera.
Det finns förvisso stavfel men det finns det på
många hemsidor.

Lägg gärna upp dem i bildformat. Tror inte folk uppskattar doc-filer...

Fina bilder för övrigt

Ex. http://w1.322.telia.com/~u32221493/Gustavsson_Inger_liten.jpg

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

X-Org IP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 404
Svaren från info@blew.se (då man fortfarande fick några) kom från:

X-Originating-IP: 217.75.110.112

via loopias webmail och en proxy på port80.se

Inlägget från Hattricker hade en intressant IP
X-Originating-IP: 80.251.207.2
vilket tillhör ett gprs nät, dvs mailet är skickat via loopia men användaren som gjorde mailet var uppkopplad mot loopia via en gprs telefon.

Visa signatur

DefCom

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Frajja
[B]Lägg gärna upp dem i bildformat. Tror inte folk uppskattar doc-filer...
Fina bilder för övrigt [QUOTE]

Tjôtgubbar, är ni nöjda nu då?
Jag upprepar länken till de historiska bilderna:
http://w1.322.telia.com/~u32221493/filarkiv2/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
Lägg gärna upp dem i bildformat. Tror inte folk uppskattar doc-filer...

Fina bilder för övrigt

Ex. http://w1.322.telia.com/~u32221493/Gustavsson_Inger_liten.jpg

Ugl, visa respekt mot de äldre
Otroligt tråkigt för dem som råkat snubbla in på fel sida, riktigt, riktigt fult att annonsera i tidningar om ett blufföretag. lider med er ni som sitter på DVDspelare just nu.