Permalänk
Medlem

Hur fixar vi vårt nätverk?

Jag och min sambo har varsin dator. En bärbar och en stationär. Vi är båda uppkopplade genom en router (X-micro) och vi har inga som helst problem med att surfa men vi vill kunna skicka filer till varandra utan att behöva göra det via MSN eller något liknande. Vi kör båda XP.

Gör man inställningar i datorn eller routern? Eller hur gör man? Gärna utförliga svar utan att vara för "Hightech".

Har ingen koll på nätverk (eller att fixa med datorn i almänhet...) så ni får ha överseende med mig om det är en korkad fråga.

Permalänk
Avstängd

prova söka. start -> sök -> datorer eller personer -> en dator på nätverket -> sök efter den andres datorns namn. lägg sedan in valfri fil på lämpligt ställe

Visa signatur

AMD 64 3400+ @ 2500 MHZ, Sapphire X800PRO @ X800XT, ASUS K8N-E deluxe NFORCE3 250 GB, 1 GB DDR corsair XMS PRO leds

Permalänk
Medlem

Re: Hur fixar vi vårt nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ketri
Jag och min sambo har varsin dator. En bärbar och en stationär. Vi är båda uppkopplade genom en router (X-micro) och vi har inga som helst problem med att surfa men vi vill kunna skicka filer till varandra utan att behöva göra det via MSN eller något liknande. Vi kör båda XP.

Gör man inställningar i datorn eller routern? Eller hur gör man? Gärna utförliga svar utan att vara för "Hightech".

Har ingen koll på nätverk (eller att fixa med datorn i almänhet...) så ni får ha överseende med mig om det är en korkad fråga.

Ett enkelt sätt. Steg för steg ;).

1: skapa en mapp på vardera dator som ni lägger på skrivbordet.
2: Högerklicka på den mappen och välj egenskaper.
3: klicka på fliken dela ut
4: Klicka på att du vill dela ut filer utan att läsa säkerhetsriskerna. Alt. kanske det står "jag är införstådd med riskerna men vill ändå dela ut blabla". Länken ligger långt ner i menyn också
5: Du får upp en popupruta som du kan välja 2 alternativ i. Välj "jag vill aktivera fildelning utan att använda guiden".
6: Klicka i rutan "jag vill dela ut den här mappen i nätverket"
7: Klicka i "tillåt att användare på nätverket kan ändra mina filer".
8: När ni nu ska flytta filer från varandra så kopiera först filen du vill flytta.
9: öppna startmenyn, gå till sökmenyn, sen "sök filer eller mappar" sen "datorer eller personer" sen "en dator på nätverket"
10: Där kan du skriva vilken dator du söker efter, alltså måste du veta andra datorns namn.
11: klicka på ikonen för den datorn när den sökt klart, leta reda på mappen du skapat. Öppna den och klistra in filen du ville kopiera över

Permalänk
Medlem

å, tack så mycket!!! ska prova senare idag... hoppas att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Om det går segt att bläddra andra datorn via nätverket, så testa att installera NetBEUI-protokollet, det ligger på WinXp-skivan bland annat.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur fixar vi vårt nätverk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Ett enkelt sätt. Steg för steg ;).

1: skapa en mapp på vardera dator som ni lägger på skrivbordet.
2: Högerklicka på den mappen och välj egenskaper.
3: klicka på fliken dela ut
4: Klicka på att du vill dela ut filer utan att läsa säkerhetsriskerna. Alt. kanske det står "jag är införstådd med riskerna men vill ändå dela ut blabla". Länken ligger långt ner i menyn också
5: Du får upp en popupruta som du kan välja 2 alternativ i. Välj "jag vill aktivera fildelning utan att använda guiden".
6: Klicka i rutan "jag vill dela ut den här mappen i nätverket"
7: Klicka i "tillåt att användare på nätverket kan ändra mina filer".
8: När ni nu ska flytta filer från varandra så kopiera först filen du vill flytta.
9: öppna startmenyn, gå till sökmenyn, sen "sök filer eller mappar" sen "datorer eller personer" sen "en dator på nätverket"
10: Där kan du skriva vilken dator du söker efter, alltså måste du veta andra datorns namn.
11: klicka på ikonen för den datorn när den sökt klart, leta reda på mappen du skapat. Öppna den och klistra in filen du ville kopiera över

Nu har vi försökt med det men det fungerer inte... Punkt 5 händer inte. (Ingen popupruta)

Misstänker att "felet" ligger i routern. Vi kan ju inte hitta varandras datorer... När vi köpte routern skulle man ju gå in och göra en del inställningar för att den skulle fungera och jag misstänker att det är något sådant vi måste göra nu också? Hur löser man det? Snälla hjälp oss!

Permalänk
Medlem

Har ni konfigurerat ett nätverk annars kan ni ju alltid göra det och sedan testa igen.

Permalänk
Medlem

har testat det flera gånger utan att lyckas...

Permalänk
Medlem

Öppna command-prompten och skriv "net share" (utan " ") Då ser du om du redan delar ut något, du kanske redan har delat ut något i nätverket och därför inte får upp rutan i punkt 5.

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

har testat det flera gånger utan att lyckas...

Men valde du att att ansluta genom en gateway?

Permalänk
Medlem

om du loggar in på routern, och letar efter nåt i stil med DHCP eller dynamic Ip´s, så ska du få upp en lista med vilka datorer som är inkopplade i routern. De ska stå i stil med t.ex 192.168.0.55, eller 192.268.1.41 följt av datornamnet, i erat fall kanske "Johan" och "Sandra".. skriv ner nummrena på en lapp och gå till din dator.

välj "kör.." från startmenyn och skriv cmd

skriv ipconfig /all, nu kollar du efter "IP-adress", nummret där är samma som på du skrev ner förrut (låt oss säga 192.168.0.55). Nu testar du att gå till hennes dator, startmenyn, kör.., cmd

skriv ping 192.168.0.55
nu försöker du nå din dator från hennes, förhoppningsvis står det nåt i stil med "svar från 192.168.0.55: byte=32 tid < 1 ms, det betyder att du kan nå din dator från hennes iaf.. det är en bra start, lösningen brukar vara ganska nära då, och att starta om datorerna, starta om routern och modemet kan hjälpa.

För övrigt kör du "konfiguera ett hemnätverk" och väljer "anslut via gateway" på båda datorerna.. om det inte funkar nu är det nåt jobbigt..

om ni inte redan är i samma nätverksgrupp bör ni vara det för enkelhetens skull.

Testa igen att söka efter varandras datorer.. Om det fortfarande inte funkar kan du pröva att försiktigt dra ur alla kablar ur routern och kasta den skithårt i golvet, det kan fungera mot diverse nätverksprotokollproblem (rekommenderas ej)

Permalänk
Medlem

ok, nya tips... ska kolla upp dem.

Permalänk
Medlem

Hur gick det sen? fick du ordning på det?

Citat:

ok, nya tips... ska kolla upp dem.

Permalänk
Medlem

Får du någon fart på Nätverket !! Ra-ketri !!

Permalänk
Medlem

Har samma problem, får inte datorerna att "se" varann. Har försökt med att pinga datorerna, men då händer ingenting, förutom "begäran gjorde timout".
Vet inte vad jag gör för fel.

Visa signatur

Valter

Permalänk
Medlem

Jag har oxo lite probs med ena av mina 3 datorer,
Dator 1#: hittar dator 2# och 3#
Dator 2#: hittar dator 3# och 1# men kan inte connecta till dator 1#
Dator 3#: hittar dator 2# och 1# men kan inte connecta till dator 1#

Har försökt med allt för att få den felaktiga datorn (dator 1#) att låta de andra connecta till den men inget funkar. Tror faktist det är något med att den har XP Home och de andra XP Pro

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Jag löste liknande probs med att installera NWLink NetBios på alla datorerna. Rekommendation fr M-soft.

Permalänk
Medlem

Jag kan hitta min datorer och skicka föra över filer men det går väldigt sakta...sitter Bakom en D-Link 604 router..