VARNING för datorbutiken.com !!!
mitt första inlägg här hos er på sweclockers har tyvärr en negativ vibb, men jag kommer förhoppningsvis trivas hos sweclockers, så ha lite överseende med mig är ni snälla...
jag vill bara passa på att varna er för datorbutiken.com
handla inte från datorbutiken.com !!!
om ni orkar läsa inlägget så förstår ni, men kort sagt:
handla inte från datorbutiken.com !!!
jag har just nu en mycket tråkig och jobbig dispyt med datorbutiken.com, och därav denna tråd...
hoppas ni ursäkta det långa inlägget, men jag känner mig så jävla sur o förbannad just nu...
men vi tar det från början...
jag beställde en AMD CPU med 1024k cache från datorbutiken, det var ett bra pris på just den modellen av CPU hos datorbutiken.
men när jag fick mitt paket på posten och kom hem så var det inte alls den CPU som jag beställt, det var en annan modell som hade 512k cahce.
jag ringde till dom för att korrigera felet med CPUn (otroligt lång telefonkö, någonstans mellan 20-30 minuter).
då frågar dom om jag inte ville behålla denna nya CPUn istället, och jag sa nej, jag vill ha den som jag beställt.
då säger killen att den inte finns i lager för tillfället, men enligt deras websida så fanns det ett flertal modeller med 1024k cache i lager.
det var lite oklart när dom skulle få hem dom CPUerna med 1024k cache, så jag bad att få skicka tillbaka CPUn och få mina pengar tillbaka.
visst, inga problem, det tar 1-3 bankdagar så har du pengarna på ditt konto, sa killen på datorbutiken.
men först så måste jag ha ett returnummer.
här kommer en liten parantes i storyn...
(samma eftermiddag som jag talat med killen så ringer jag runt o kollar med olika butiker här i stan, iom att datorbutiken inte hade den CPU som har 1024k cache i lager.
men det var inga andra butiker som hade det hemma, men en butik hade vänligheten att upplysa mig om att AMD hade dragit tillbaka just den modellen med 1024k cache, eftersom enligt AMD så var den CPUn redan så snabb att det räckte med 512k cache.
visst, fair game.
jag kilar ner till närmaste PCbutik, köper en CPU som har 512k cache för 750 spänn mindre än vad jag betalat hos datorbutiken.com)
så för att återgå till storyn med att få returnumret...
att ens kunna få ett returnummer av datorbutiken är inte så smidigt som man vill tro.
när jag snackade med honom i telefon så kunda han inte ge ett returnummer i telefon, utan jag var tvungen att vänta på ett mail om det.
men han sa att det fixar han på en gång, så det är inga problem.
3 dagar senare så kom det ett mail med returnumret.
inte en dag för sent. riktigt kasst
som tur var läste jag på lite hur returen funkar hos datorbutiken.
det är som så att när man får returnummer av dom, så KAN MAN BEGÄRA att få en returfraktsedel hemskickad.
det är inget som dom upplyser om när man pratar med dom i telefon, utan det står i texten om returer på deras hemsida.
om man inte begär denna returfraktsedel så får man alltså inte pengarna för returfrakten utan får pynta för den själv.
surt som stryk
iallafall, jag begärde en returfraktsedel efter det att jag hade fått ett returnummer, och det tog 5 dagar att få den returlappen hem.
tråkigt att behöva vänta på detta.
i returpakatet så skulle det ligga en lapp med returnummer och mina kontouppgifter m.m.
skrev ner detta på en lapp och la i returpaketet.
inkluderade mitt namn, namn på banken, clearingnummer och kontonummer.
postade iväg returpaketet samma dag som jag fick returlappen.
nu så följer en väntan på att få mina pengar tillbaka från datorbutiken.com, och det går flera dagar utan att jag får en spänn...
efter att ha väntat 8-10 dagar från det att jag skickade iväg returpaketet så ringer jag upp dom igen, återigen med en lång telefonkö, denna gången på 15-20 minuter.
nae, dom hade skickat in pengarna på fel konto, så det var därför det hade blivit en miss.
dom bad mig skicka ett mail med alla kontouppgifter till dom.
jag skickade det mailet 3 minuter efter vårat samtal.
det går ytterligare 4 dagar innan mina pengar kommer.
till min förvåning så att dom inte skickat all pengarna tillbaka !!!!!!
det fattas 140 spänn...
jag ringer upp (återigen en telefonkö på 15 minuter) och frågar varför jag inte fått alla mina pengar tillbaka.
nae, frakten få du inte tillbaka eftersom du ångrade dig, säger killen till mig.
jag sa att det inte var mitt fel, dom hade ju skickat fel CPU till mig.
jaha, skicka ett mail till returen o ta upp det med dom, så fixar dom det, sa killen i telefon.
nu blir det en massa mailande fram o tillbaka...
jag drar igenom det viktigaste för er.
jag mailade till returen där jag begär att få frakten tillbaka.
får ett mail där dom sa att dom inte betalar tillbaka frakten vid ångerköp.
han påpekade i samma mail att det var endast genom datorbutikens "goodwil" som jag hade fått mina pengar tillbaka överhuvudtaget, i normala fall gör dom inte så.
jag mailade tillbaka och sa att det var inget ångerköp, det var ju faktiskt datorbutiken som hade klassat det fel, som ångerköp istället för retur.
och eftersom dom hade gjort en fel-leverans från början, och sen dessutom klassat det som ångerköp så tyckte jag att deras "goodwill" inte var något värt att nämnas liksom...
då jag dessutom varit vänlig och påpekat för datorbutiken.com att AMD hade gått ut med info om att dom inte levererade CPUer med 1024k cache, och då datorbutiken hade inte vetat något alls om detta, så var det ju återigen dags för en ny variant av "det är inte vårat fel" från killen...
så i nästa mail så kläcker idioten ur sig att den CPU med 512k cache som datorbutiken skickat till mig skulle vara bättre än den med 1024k cache.
jag har snackat med konsument göteborg om detta, och dom har ca 200 ärenden som rör datorbutiken.com, och dom flesta har samma problem som jag har...
dom flesta har fått fel vara från datorbutiken, och när dom vill ha rätt pryl så får dom frågan om dom inte vill behålla det dom fått.
alltså har datorbutiken satt detta i system.
skicka den vara som finns i lager för tillfället, sen fråga om inte kunden vill behålla den istället.
inte så smidigt alls
jag har i flera mail upprepat min begäran om att jag ska få resterande 140 spänn insatta på mitt konto, men denna killen är så otroligt nonchalant, vissa mail svara han inte på överhuvudtaget.
senast så skickade jag bara att jag vill ha mina pengar insatta omgående, då sår jag svaret
"Detta var inte ett av dina mest välformulerade svar.
Försök igen."
ja ni fattar, killen är inte direkt "service-minded"
eftersom jag finner detta svar så otroligt korkat så begär jag återigen att han sätter in dom resterande 139 kronorna på mitt konto omedelbart.
lägger till att om han är oförmögen att förstå detta enkla besked eller att utföra denna enkla handlingen så får han ge mig direktnummer till hans chef så får jag ta upp det med chefen istället.
idioten skriver då att jag kan ringa till växeln o begära att få prata med en chef.
han har vänligheten nog att inkludera numret till växeln.
just nu så är jag sååååå trött på sånt här, ska ner till konsument göteborg imorgon igen o och höra efter vad dom säger om allt detta...
återigen så hoppas ni ursäktar för att det blev ett långt inlägg...
min varning till er är alltså att inte handla på datorbutiken.com !
bojkotta dom så långt ni bara kan och sprid detta message vidare till alla ni känner...
handla inte från datorbutiken.com !!!