Kommer inte åt vissa webbplatser i USA från Bostream

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt vissa webbplatser i USA från Bostream

Har sedan någon vecka problem att komma åt en del webbplatser i USA från mitt Scream-abonnemang (www.precisionmanuals.com m.fl.). Efter lite detektivarbete har jag kommit fram till att den gemensamma nämnaren är att de ligger på samma webbhotell - C I Host (www.cihost.com), vars webbplats jag för övrigt inte heller kommer åt.

Jag vet åtminstone två andra med Bostream-abonnemang som har samma problem. Däremot fungerar det bra när jag testar från ett Telia-abonnemang.

DNS-problem har jag uteslutit, då det inte fungerar att skriva in IP-adressen direkt heller.

Min teori är att det rör sig om antingen ett routingproblem eller att C I Host av någon anledning blockerar IP-adresser från Bostream.

En traceroute (tar ej med från början) ger följande resultat:

7 68 ms 34 ms 34 ms so1-0-0-2488M.ar1.AMS1.gblx.net [67.17.65.242]
8 34 ms 34 ms 34 ms ge-7-2.core1.Amsterdam1.Level3.net [213.244.165.237]
9 35 ms 34 ms 35 ms ae-0-51.mp1.Amsterdam1.Level3.net [213.244.165.1]
10 48 ms 48 ms 48 ms so-3-0-0.mp1.London2.Level3.net [212.187.128.46]
11 114 ms 115 ms 115 ms as-0-0.bbr2.Washington1.Level3.net [4.68.128.102]
12 147 ms 147 ms 147 ms so-0-0-0.bbr2.Dallas1.Level3.net [64.159.0.137]
13 147 ms 147 ms 147 ms so-6-0.ipcolo2.Dallas1.Level3.net [4.68.112.186]
14 150 ms 150 ms 150 ms ci-cdc01-gige.level3.net [4.78.224.10]
15 * * * Request timed out.

Det bör noteras att man får timeout även från fungerande ISP:er (Telia m.fl.), så servern är säkert konfigurerad att inte svara på traceroute. Det som är intressant är dock att även om telia kör över sin egen atlantlina via New York, är den sista delen av routingen (Dallas1.Level3 etc.) identisk med Bostreams.

Jag tolkar detta som att routingen kanske inte är problemet trots allt.

Kan det vara så att C I Host helt enkelt blockerar Bostreams IP-adresser, eller är det någon som har någon annan teori??

Har pratat med Bostreams support men de trodde sig inte kunna göra något eftersom problemet verkar ligga i USA, utom deras kontroll.

Har även mailat C I Host (defaultadressen från WhoIs), men inte fått något svar.

Är det någon som har något bra förslag på hur man löser problemet (förutom att byta till en annan ISP)? Vore även intressant att veta om det är fler med Bostream (kanske även andra ISP:er) som får samma resultat.

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt med Bostreams x-stream, men det är ju inte samma ip-serie som scream.

Permalänk
Medlem

Antar att det är samma peering för X-stream och Scream, så det borde väl tala för teorin om någon form av blockering av IP-adresser.

Någon expert på området som har någon teori?

Permalänk
Medlem

Xstream och scream är helt olika nät, och Xstream transiteras av Telia.
Så det gav tyvärr ingen ledtråd...

Permalänk
Medlem

Kommer inte heller åt adresserna du skrev ovan. Har screamtjänsten.

Visa signatur

vayenn

Permalänk
Medlem

Samma här. Har scream men kommer inte åt adresserna. Mycket skumt

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt försök med Bostreams felanmälan idag. Tjejen jag pratade med testade och fick samma fel som jag från sin dator. Hon kollade upp saken med teknikerna och ringde strax därefter tillbaka till mig.

Beskedet hon fick från teknikerna var något diffust, men felet orsakades tydligen av att det pågår någon form av "underhållsarbete". De visste inte när detta skulle vara avslutat men det drabbade tydligen "vissa" kunder.

Nåja, tjejen på Bostream var ju trevlig, men det finns ändå en känsla inom mig som inte riktigt accepterar svaret.

Är väl bara att avvakta och hoppas att de inte hittade på något bara för att slippa börja felsöka.

EDIT:
Har återigen pratat med Bostream och fått lite mer information. Felet beror tydligen på att man håller på att samordna peering m.m. med Bredbandsbolaget. Enligt deras planering skall det fungera igen den 15/9. Man får väl förmoda att det är betydligt fler adresser än ovanstående som inte fungerar från Scream för tillfället, men jag har ju som sagt bara testat några.