Permalänk
Medlem

spela mp3 utan att starta datorn

Någon som vet hur man gör för att spela upp sin musik (som ligger i en förvald mapp) utan att starta datorn?
Jag vet att det finns färdiga system man kan köpa men det är inte aktuellt. Jag hade tänkt om man partionerade hddn och sen lägger in ett os som bara spelar mp3, wav mfl på den delen och om man sen hade en power knapp för riktiga os och en för mp3 os´et, skulle det funka, och var hittar man ett sånt os?
Sen skulle det vara bra om man kunde se filnamnet eller låt namnet på en liten lcd skärm eller nått, några förslag?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

NickLock är ju en början då du antagligen får köra med två diskar..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

NickLock? Kan du berätta lite om det och var det finns?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

NickLock är typ en strömställare så att du kan välja vilken disk som ska kopplas som master.
Med andra ord väljer du vilken disk du vill boota ifrån.

Hittar ingen länk nu till var det finns.. Men den är inte svår att få tag på..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Nicklock är en hårdiskväljare. Sök på google.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

lägger in "playlist" på autostart... kanske?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Men jag vill inte starta xp. vill starta ett alternativt os som BARA spelar upp min musik, anledningen till detta är för att jag varje morgon måste sätta på den ***** datorn bara för att lyssna på lite musik =P
Det finns ju MSI shuttle chassin som har en sån funktion, någon som har ett och vet hur det funkar möjligen?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Går ju att använda en bootmeny och välja därifrån vad som ska starta.

Permalänk
Medlem

Men han vill ju INTE starta datorn vad jag förstått.
Kan nog bli lite lurigt att fixa.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en mp3spelare bara.. problem solved...

Permalänk
Medlem

om du inte ska starta datorn kommer det bli mycket svårt hur ska du kunna läsa nåt från en hdd som inte ar nån ström=)

sebbe

Permalänk
Medlem

sebbe2: Jag troor han syftade på att spela mp3 utan att starta windows...

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

På mitt gamla Asus K8V Deluxe fanns en funktion som hette "instant music"
Den funkade precis som du vill ha det, fundera på att köpa ett sånt kort, om du ändå ska uppgradera. vill säga.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Jo, men Asus 'instant music' är till för vanliga musik-skivor inte för mp3 på hårddisken..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk

asus p4p800-deluxe har denna funktion i bios, aktivera den så kan du poppa musik, sedan om det var från hdd cd eller både och ska jag låta va osagt.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

tror alla ASUS moderkort har den funktionen... båda mina har det iaf.

men det gäller endast CD-skivor och inte hdd´s... har inte testat cd-skivor med mp3 låtar på dock... men tror knappast att det funkar då manualen säger "audio cd".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utdrag ur manualen för Asus A7V600:

*klipp*
The motherboard is equipeed with a BIOS-based audio playback feature called
Instant Music Lite. This feature is supported by the onboard AC'97
CODEC, and requires an optical drive (CR-ROM, DVD-ROM, or CD-RW)
*/klipp*

Med andra ord, varken stöd för mp3 eller hdd..
Trist men sant

/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

En hårdiskbaserad(Micro drive-tex) och en växlare så man kan växla om hdd ska vara till datorn eller mp3:spelaren.

Kan vara en bra grund... Men jag orkar inte tänka klart.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

någon extremt strippad linuxdist(debian?) kanske. kör sedan med dualboot så att du antingen kan starta din linux-musik eller windows.

Visa signatur

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Som lassegurra säger... eller ännu enklare, linux/dos på boot-cd med mp3spelare för det os:et. Dos:et lär du behöva en extern drivrutin till för att kunna läsa från hårddisken... då det inte har inbyggt stöd för fat32/ntfs.
Då startar du bara med cdn i osså kör du mp3 från os:et du väljer att köra.

Ett annat alternativ är att avsätta säg 20-30 mb till en annan partition och köra något i den här stilen: "http://www.litepc.com/eos.html" därifrån. Om man inte gillar linux/dos...

*Edit: "http://www.damp-mp3.co.uk/" en mp3-spelare för dos. Sök runt lite efter DRFAT32.. det kan läsa fat32 under dos.

*Edit2: DRFAT32 verkar inte vara nåt att satsa på. Testa detta istället: http://www.ntfs.com/boot-disk.htm Tanka boot-cdn och lägg in en mp3-spelare i ison, sen bootar du med cdn och kan spela mp3 från den.

Visa signatur

..!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macher
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

´Kjell & Co har den, rätt billig.

Lånar tråden lite....

den här grejen låter ju bra.... för då kan man väl låsa så att det inte går att komma in i datorn alls va? och en annan grej... farsan håller på rätt mycket o gör musik och så men endel grejer stör ju det o segar ner datorn väldigt mye... sånt som jag kanske vill ha på datorn... kan man göra så då att om ja o mina bröder har en hårdisk och han har en hårdisk så låser man så att vi inte kan komma åt hans och råka spara grejer på hans hårdisk? låter kanske lite konstigt men... eller så att det vi gör inte påverkar det som han ska göra? även prestanda mässigt...

Permalänk
Medlem

ThE_KnOl:
Stoppa i en till hårddisk/partitionera den du har eller ta en av dem som du redan har och installera ytterligare en kopia av operativsystemet. Så dual-bootar du med den du vill köra för tillfället, farsans lr din. Se till att installera programmen på rätt partition bara, så du slipper konflikter.

Visa signatur

..!

Permalänk
Medlem

fan jag hade ett dos program som klarade av att spela cd-skivor förr i alla fall. kanske finns nått liknade för mp3 till dos. bara leta å leta.

Permalänk
Medlem

gOry: jag citerar mej själv... ""http://www.damp-mp3.co.uk/" en mp3-spelare för dos."

Visa signatur

..!

Permalänk
Medlem

ett sånt där nicklock, fungerar det helt enkelt som att på ena läget så sluts ena bygeln och tvärtom??

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

just precis..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

www.geexbox.org
5mb på live skiva.

Visa signatur

Duron 1,9ghz, soltek 75kav-x, geforce 4200titanium 64mb, 511mb ram, 13gb HD.
Pentium3 850mhz@952mhz, abit be6, geforce5200 128mb, 384mb ram, 120gb hd.
Geexboxburk, celeron 433mhz, asus me-99vm, int. grafik, 128mb ram, 1.2gb hd.

Permalänk
Medlem

kanske tar o gör en sån bara för skojs skull elelr så

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

nja jag tror han är ute efter nån elektronik som man kan koppla till hdd parallelt me datorn, som typ en mp3 spelare som använder datorn hdd