Hur viktig är hårddiskens snabbhet när man spelar spel?

Permalänk
Avstängd

Hur viktig är hårddiskens snabbhet när man spelar spel?

Har en gammal 20 GB hårddisk på 5400 r/m. Cachen har jag inte koll på men den kan inte vara mkt.

Skulle jag få bättre fps i spel om jag köpte en ny HD?

om jag köper nytt. Spelar det nån roll för spelandet om den har 2 eller 8 MB cache???

spec:
ADM 1600 MHz
512 MB DDR (PC2700)

(Jag spelar i princip alltid spel från hårddisken och inte från cd:n)

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

Jag kan säga dig att du kommer märka stor skillnad både när du loadar spel och när du spelar spel om du byter upp dig till en 7200rpm med 8mb cache.
Det är stor skillnad mellan 2mb och 8mb cache, tycker jag personligen.

Permalänk
Medlem

Du märker ännu större skillnad med en raptor 10k rpm.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Jag kan säga dig att du kommer märka stor skillnad både när du loadar spel och när du spelar spel om du byter upp dig till en 7200rpm med 8mb cache.
Det är stor skillnad mellan 2mb och 8mb cache, tycker jag personligen.

vad menas med stor skillnad?

Antag att jag har 40 i fps i ett spel som jag kör från HD:n (med min nuvarande 20 GB, 5 år gamla hårddisk 5400 r/m.)

vad skulle jag ungefär få för fps med en ny 8MB cache 7200 r/m HD?

(för det verkar uppenbart att man ska köpa 8MB cache - litar på dig )

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du märker ännu större skillnad med en raptor 10k rpm.

Jag har testat att ha flertalet hårddiskar som spel-hårddiskar, däribland en Raptor. Jämfört med en 7200 varvshårddisk med 8 megabyte cache märker jag ingen skillnad alls faktiskt. Har inte utfört några mer avancerade tester men det är så jag upplever en Raptor som speldisk.

Citat:

Antag att jag har 40 i fps i ett spel som jag kör från HD:n (med min nuvarande 20 GB, 5 år gamla hårddisk 5400 r/m.)

vad skulle jag ungefär få för fps med en ny 8MB cache 7200 r/m HD?

(för det verkar uppenbart att man ska köpa 8MB cache - litar på dig )

Om spelet laddar från hårddisken hela tiden (vilket 99% av spelen inte gör) kommer du inte märka någon skillnad. Tror snarare att du kommer märka att ditt system blir mycket snabbare i Windows och när du laddar banor i spel till exempel. 5400-varvare är inte rekommenderat som systemhårddiskar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

jag har en seagate 80gm 2mb cach och har testat en med 8mb cash och jag märkte inte en enda skillnad... fast de är lika bra å köpa en 8mb cash eftersom dom ligger på nästan samma pris...någon får gärna förklara vad skilnaden är på cash storleken

Permalänk
Avstängd

verkligen olika bud huruvida HD hastigheten påverkar spelandet (fps)...

om det är som poppen säger köper jag ny hårddisk. Om det är som Krpcman säger lägger jag pengarna på nåt annat.

(Är redan nöjd med mitt systems hastighet i windowsmiljö)

Visa signatur

Permalänk

om det bara är fps som du skall mäta så är det sällan HD som är flaskhalsen, den skall ju bara användas som minnet inte räcker till.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator med en 5400rpm disk på 20gb. Och den datorn var det stor skillnad på förr när den hade en 80gb med 8mb cache. Nu är det knappt spelbart tycker jag, medans förr flöt den hur bra som helst.

Jag säger bara hur jag upplever skillnaden. Och den är stor enligt min mening.

KAO: Har du någon gång suttit vid en dator som har en 7200rpm disk? Och sedan jämnföra den med hastigheten i windows med din dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
verkligen olika bud huruvida HD hastigheten påverkar spelandet (fps)...

om det är som poppen säger köper jag ny hårddisk. Om det är som Krpcman säger lägger jag pengarna på nåt annat.

(Är redan nöjd med mitt systems hastighet i windowsmiljö)

Nja, som jag skriver skulle jag inte ens drömma om att köra mitt OS på en 5400-varvare.

Men du får inte mer FPS via byte av hårddisk, det har mest med grafikkort, processor och minne att göra.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Nja, som jag skriver skulle jag inte ens drömma om att köra mitt OS på en 5400-varvare.

Men du får inte mer FPS via byte av hårddisk, det har mest med grafikkort, processor och minne att göra.

Min flickvän fyller år snart...

så jag får fortsätta leva med min 5400 varvare.

Viktigare att hon får en riktigt fin present än att Windows går några procent snabbare.

tack för alla bra tips.

Visa signatur