Problem med grafikkortet i Win98

Permalänk
Avstängd

Problem med grafikkortet i Win98

Problemet är det att jag inte kan ändra upplösning. Kan endast köra på 640*xxx och 16-färger. Jag har ett Elsa Winner 1000. På chipset står det

S3 Trio 3D/2D
On Board
QCE2H
9913 B1452.01
TAIWAN

Ändrar jag upplösning å startar sedan om datorn så kommer det upp en ruta med texten:

"Det finns ett problem med bildskärminställningarna. Korttypen är felaktig eller också fungerar inte aktuella inställningar med maskinvaran"

Har även kollat på Driverguide.com efter drivrutiner med dom är ju totalt hopplösa att installera då det inte finns någon installationsfil..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft en monitor som kunde visa högst 640x480. Kan det vara nåt sånt?
Annars kan du använda "installera ny hårdvara" i kontrollpanelen. Därifrån frågas efter nya drivisar och du brukar inte behöva nån installationsfil.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Jag har tidigare haft en monitor som kunde visa högst 640x480. Kan det vara nåt sånt?
Annars kan du använda "installera ny hårdvara" i kontrollpanelen. Därifrån frågas efter nya drivisar och du brukar inte behöva nån installationsfil.

Skärmen ska klara över 1024*768 då jag har använt den till min andra dator. Har inte provat "installera ny hårdvara" i kontrollpanelen får testa det men det är dock föga troligt att det kommer funkgera.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Det verkar rätt mycket som om det inte finns några grafik-drivisar alls, då finns det där (640x480x16) som förinställt för att man ska kunna se nåt överhuvudtaget. Om du tittar i device manager och på display adapters (vad det nu heter på svenska, enhetshanteraren och bildskärmrutiner kanske? Jag har bara engelskt WXP på denna datorn på jobbet) och se på properties, där borde finnas en knapp för att uppdatera drivrutiner. Sedan pekar/browsar du till drivisarna du hittar på nätet.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Det verkar rätt mycket som om det inte finns några grafik-drivisar alls, då finns det där (640x480x16) som förinställt för att man ska kunna se nåt överhuvudtaget. Om du tittar i device manager och på display adapters (vad det nu heter på svenska, enhetshanteraren och bildskärmrutiner kanske? Jag har bara engelskt WXP på denna datorn på jobbet) och se på properties, där borde finnas en knapp för att uppdatera drivrutiner. Sedan pekar/browsar du till drivisarna du hittar på nätet.

Jodå men jag tror att kortet inte tar någon annan upplösning än 640*480*16. För den hittade drivrutinen till kortet och efter att man har startat om datorn så gå den inte att ändra.Ska försöka få tag på ett billig 2x agp grafikkort eller ett billigt PCI-grafikkort.

Visa signatur