Muskampen 2025: Segraren korad!

Itbutikken vill ha pengar trots fel??? advokater SE HIT!

Permalänk

Itbutikken vill ha pengar trots fel??? advokater SE HIT!

Tjena

nu ere såhär, at jag tog emot min beställning bland andra beställningar för 3 månader sedan och jag märkte att det blev lite billigt, kom hem o märkte att en av ordrarna jag fick var från itbutikken.dk och märkt utan belopp, skulle egentligen vara strax under 1300:-

felet var inte exepeditens och inte postens, utan felet är från itbutikken.dk sänd avdelning, dom hade satt på en lapp utan belopp.

och nu idag fick jag ett mail (3 månader senare) om att jag har inte betalat order bla bla bla...

jag mailade tillbaks att dom har gjort fel och att dom fick stå sitt kast... men som väntat så tyckte dom att det e nonsens och att jag ska betala in pengrna...

visst är det lite moral i det hela, men jag e lite splittrad...ska man verkligen behöva betala dom där pengarna nu när det är ändå deras fel...

nån som e bra på lagar och vet om jag e skyldig trots allt, att betala pengarna???

tacksam för alla snabba svar.

Permalänk

Har du beställt och fått varorna är du skyldig att betala. Även om de fakurerar dig 3 månader senare.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

så även om dom gjorde fel och jag mottog paketet helt korrekt (förutom summan)så kan dom ta ut pengarna i efterskott..... illa...

så det e ingen ide att diskuter vidare med dom...

Permalänk

Nä.
Många tror att leveransdatum är samma sak som faktura datum. Men det är två helt skilda begrepp.
Onekerligen har de gjort fel eftersom fakturan kommer 3 månader efter lev. Så de kanske är lite skakis. Prova att utnyttja tillfället och försök få rabat eller dyl. Men var beredd på att betala hela beloppet.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

ääsch... jag har mailat att dom kan fakturera mig på summan.... dom blrja hota med att gå till rätten med saken o skit... jävligt dåligt men vad ska man säga...

Permalänk
Medlem

Då jag ogillar itbutikken så tycker inte jag dom är värda pengarna, men sen kanske lagen säger nåt annat.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramlosa_citrus
ääsch... jag har mailat att dom kan fakturera mig på summan.... dom blrja hota med att gå till rätten med saken o skit... jävligt dåligt men vad ska man säga...

Jo jävligt dåligt att ta betalt för varor man skickar... Bojkotta IT-butikken nu! *IRONI*

Permalänk

hörru jimmie.p har du läst ovan eller?

om dom har gjort fel kan dom väl iaf sänka summan för det e ju inte mitt fel trots allt... dom har problem med sitt sändsystem det är inget jag som kund ska behöva drabbas av, dessutom så suuuger itbutikken..

har skickat tillbaks ett moderkort och en hårddisk, jag har fått vänta i snart 2 veckor utan att det har hänt ett skit.. dom har testat dom o sen står det avvaltar fär at sända till leverantör...

har fått för mig att dom hade nåt sorts avtal där man kunde få en ny vara diretk om det visade sig at den e felaktig och den fanns hemma i lager.

men men....

jag väntar tills ikväll med att stänga det här forumet... får de vad jag får för svar på det här...

tack för alla svar iaf

Permalänk

I det här fallet har de gjort rätt och du fel. Var glad att du inte har behövt betala på tre månader, det motsvarar säkert några ören i ränta om inte annat.
Om du nu hade så bråttom med att betala (du är nog den första som har det isåfall) så kunde du ju meddelat det till dem, istället för att påstå att de skulle få "stå sitt kast"?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

jag gjorde det, och då fick jag inget svar.. tror du jag sitter o bluffar folk... jag har ju skapat forumet för att få råd o tips... inte för att på bästa möjliga sätt komma undan... så man vet till nästa gång...

Permalänk
Avstängd

Du är skyldig att betala som har framkommit i tråden.

Jag fick själv år 2000 en dator med en 19" monitor, där dom(posten) hade missat att ta betalt för datorn - betalade bara 5200:- för monitorn.

Tyvärr fick jag betala datorn senare trots att jag försökte hålla mig undan, det itbutikken kan göra e att skicka inkasso på dig o då e det nog inte så roligt längre.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk

ok.. nu kom ju ett definitivt beslut en som har haft ungefär samma situation.

nu kan man ju bomma igen här..

tack alla ännu en gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

hörru jimmie.p har du läst ovan eller?

om dom har gjort fel kan dom väl iaf sänka summan för det e ju inte mitt fel trots allt... dom har problem med sitt sändsystem det är inget jag som kund ska behöva drabbas av, dessutom så suuuger itbutikken..

har skickat tillbaks ett moderkort och en hårddisk, jag har fått vänta i snart 2 veckor utan att det har hänt ett skit.. dom har testat dom o sen står det avvaltar fär at sända till leverantör...

har fått för mig att dom hade nåt sorts avtal där man kunde få en ny vara diretk om det visade sig at den e felaktig och den fanns hemma i lager.

men men....

jag väntar tills ikväll med att stänga det här forumet... får de vad jag får för svar på det här...

tack för alla svar iaf

Jo jag har läst ovan. Returtider och liknande är höga på ITbutikken men vara för att de är sega med returer är det ingen ursäkt för att betala... Förstår inte hur du kan säga " det är inget jag som kund ska behöva drabbas av" , på vilket sätt drabbas du i detta fallet? Att du till slut får betala för varor du har fått?

Permalänk

Tyvärr måste du nog pröjsa. vid felprissättning handelar det om god tro, hade du haft anledning attt misstänka att priset var fel (i ditt fall 0 kr) så måste du betala. Hade det slått på typ något oväsentligt som 100 spänns å är läget annorlunda. Dessutom så är preskriptionstiden för en fordran 3 år tror jag. Så får du en påminnelse inom den tiden så förlängs preskriptionstiden mm.
De har all rätt att fakturera.

Permalänk

Ett väldigt känd IT internet butik skickade prylar till mig med postförskott(som jag hade beställt), jag gick ner och skulle plocka ut prylaran och jag fick grejorna i handen. Frågade ifall jag skulle betala fick som svar nej, detta hände för 3-4 månader och jag har inte hört någon om det. Jag ville betala men jag har inte fått någon räkning, lol fanken och nu vågar jag inte beställa där i från igen.

Permalänk
Medlem

Preskiptionslag (1981:130) skriver i 2 § att preskiptionstid mot konsument är 3 år. Dessutom står det i 5 § att preskiption avbryts om "borgenären väcker talan mot gäldenären...".

Detta ska alltså tolkas som att du måste betala deras fordran. Om du vägrar får du inkasso på dig och kronofogden osv, vilket du absolut vill undvika.

Permalänk
Inaktiv

Dessutom får inte utländska företag skicka inkasso på dig =).

Permalänk
Medlem

Finns en oskriven regel som heter "Check in blanco", med vilket menas att om dom inte skrivit ett fast belopp, så är det upp till mottagaren att skriva valfritt. Så är det i fallet checkar iaf.

Visa signatur

// http://www.bornofsin.se
We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Dessutom får inte utländska företag skicka inkasso på dig =).

Varför skulle de inte få det? Givetvis går de via ett ombud i Sverige, ex. Svea som har filialer i hela norden.

Permalänk
Inaktiv

Ja.. via ombud så går det, men itbutikken i danmark kan inte skicka inkasso på dig om det inte sker via ombud.

Permalänk
Medlem

Enligt svensk lag behöver inte ens företaget fakturera dig, utan det är din skyldighet att ta reda på hur mycket du ska betala. Hur detta fungerar inom EU vet jag inte, men hade de varit ett svenskt företag så hade de kunnat debitera dröjsmålsränta eftersom du inte betalat i tid.

De flesta företag i Sverige har 30 dagars kredittid. Att vägra betala efter dessa 30 dagar, trots att man fått varorna, är detsamma som bedrägligt beteende.

Jag kan inte tänka mig att det är så stor skillnad på de danska lagarna... Däremot stödjer jag dig... det var värt ett försök.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt svensk lag har företag rätt att fakturera dig för varor/tjänster upp till tolv månader i efterskott. Nu är i och för sig itbutikken ett dansk dito, men jag är ganska säker på att det inte ändrar något.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gren
Enligt svensk lag behöver inte ens företaget fakturera dig, utan det är din skyldighet att ta reda på hur mycket du ska betala. Hur detta fungerar inom EU vet jag inte, men hade de varit ett svenskt företag så hade de kunnat debitera dröjsmålsränta eftersom du inte betalat i tid.

De flesta företag i Sverige har 30 dagars kredittid. Att vägra betala efter dessa 30 dagar, trots att man fått varorna, är detsamma som bedrägligt beteende.

Jag kan inte tänka mig att det är så stor skillnad på de danska lagarna... Däremot stödjer jag dig... det var värt ett försök.

På vad grundar du det påståendet att "Enligt svensk lag behöver inte ens företaget fakturera dig, utan det är din skyldighet att ta reda på hur mycket du ska betala" för vad jag vet så måste man ju få en faktura för att kunna hålla reda på till vart pengarna ska skickas eller?

Permalänk
Medlem

Har fått avier utan belopp ifyllt 2ggr, och aldrig behövt betala.
Från Ginza kom det ett brev efter ca 6 månader där det fanns några olika alternativ att kryssa i, kryssade i att jag hämtat ut paketet och betalat. Har aldrig hört av dem igen.
JME Data har inte hört av sig på 3 år.
Kanonfirmor som inte bryr sig om att bråka när de har gjort fel.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Har fått avier utan belopp ifyllt 2ggr, och aldrig behövt betala.
Från Ginza kom det ett brev efter ca 6 månader där det fanns några olika alternativ att kryssa i, kryssade i att jag hämtat ut paketet och betalat. Har aldrig hört av dem igen.
JME Data har inte hört av sig på 3 år.
Kanonfirmor som inte bryr sig om att bråka när de har gjort fel.

Tror knappast att de inte "orkar bry sig" utan har bristande rutiner bara.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Eller saknar underlag för det, du kan ju säga att det är betalt och vad har de att sätta emot, förrutom att det saknas pengar från det totala summan när det räknas, såfort en produkt skeppas utan summa brukar många lagersystem tro att de är betalda redan...

Permalänk
Medlem

Re: Itbutikken vill ha pengar trots fel??? advokater SE HIT!

Varför skulle du inte betala?
dåligt att enns ställa frågan här tycker jag
vet du att du är skyldig betala

Citat:

Tjena

nu ere såhär, at jag tog emot min beställning bland andra beställningar för 3 månader sedan och jag märkte att det blev lite billigt, kom hem o märkte att en av ordrarna jag fick var från itbutikken.dk och märkt utan belopp, skulle egentligen vara strax under 1300:-

felet var inte exepeditens och inte postens, utan felet är från itbutikken.dk sänd avdelning, dom hade satt på en lapp utan belopp.

och nu idag fick jag ett mail (3 månader senare) om att jag har inte betalat order bla bla bla...

jag mailade tillbaks att dom har gjort fel och att dom fick stå sitt kast... men som väntat så tyckte dom att det e nonsens och att jag ska betala in pengrna...

visst är det lite moral i det hela, men jag e lite splittrad...ska man verkligen behöva betala dom där pengarna nu när det är ändå deras fel...

nån som e bra på lagar och vet om jag e skyldig trots allt, att betala pengarna???

tacksam för alla snabba svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
På vad grundar du det påståendet att "Enligt svensk lag behöver inte ens företaget fakturera dig, utan det är din skyldighet att ta reda på hur mycket du ska betala" för vad jag vet så måste man ju få en faktura för att kunna hålla reda på till vart pengarna ska skickas eller?

Jodu.. det grundar jag på svensk lag, som sagt.

Det var någonting jag lärde mig, först på jobbet, när vi läste en grundutbildning i företagsjuridik, men även i böckerna jag hade förra läsåret då jag läste Företagsekonomi B. Företagen behöver som sagt inte skicka ut fakturor, men det anses vara god sed att göra det. Vem fanken vill ha att göra med ett företag som inte skickar ut fakturor?

Permalänk
Medlem

Nja sorry men du kan gärna lotsa mig vidare till vilken lagtext du menar för vad jag vet så är det t.ex vägverket som inte behöver skicka ut när vägskatten ska betalas men annars så har privata företag 3 år på sig idag att få in dom pengar som man eventuellt är skyldig dom annars preskriberas det och då är dom tvungna att påminna kunden om skulden på något sätt först.

Men om du har en länk där jag kan se det svart på vitt att jag som kund själv skall hålla reda på vilket företag jag är skyldig pengar samt på vilket sätt penningtransaktionen skall ske på så lägger jag mig platt och erkänner på stört att jag har fel och du rätt gren

Edit: Kolla här där KO bl.a skriver följande:

Förfallodag
Räkningar ska betalas i så god tid att säljaren har pengarna på förfallodagen som man kommit överens om. Om man inte gjort upp om när betalning ska ske, är konsumenten skyldig att betala när säljaren så kräver.

mer finns att läsa här http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja sorry men du kan gärna lotsa mig vidare till vilken lagtext du menar för vad jag vet så är det t.ex vägverket som inte behöver skicka ut när vägskatten ska betalas men annars så har privata företag 3 år på sig idag att få in dom pengar som man eventuellt är skyldig dom annars preskriberas det och då är dom tvungna att påminna kunden om skulden på något sätt först.

Men om du har en länk där jag kan se det svart på vitt att jag som kund själv skall hålla reda på vilket företag jag är skyldig pengar samt på vilket sätt penningtransaktionen skall ske på så lägger jag mig platt och erkänner på stört att jag har fel och du rätt gren

Edit: Kolla här där KO bl.a skriver följande:

Förfallodag
Räkningar ska betalas i så god tid att säljaren har pengarna på förfallodagen som man kommit överens om. Om man inte gjort upp om när betalning ska ske, är konsumenten skyldig att betala när säljaren så kräver.

mer finns att läsa här http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Din länk motsäger ju på intet sätt påståendet att företagen ej behöver skicka ut en faktura.

Jag har iofs ingen sådan länk som du frågar efter, men det är ju inget nytt att företagen ej behöver skicka ut fakturor. T.ex. så använder sig ett flertal hyresvärdar av detta.