Permalänk
Medlem

Nordbryggan MSI K8N 54G NEO2 platinum

Hej

Jag äger detta system:

AMD64 3500+
MSI K8N 54G NEO2 Platinum (s939) moderkort
OCZ 3200 1024Mb minnen

Jag kör MSI core center progget som övervakar temperaturer och kör fläktarna efter Cool&Quiet som jag har på nu och vill ha på.

Problemet är att den kör nordbrygge fläkten i full sprutt hela tiden då den inte vet vad NB har för värme (det står N/A på Nordbryggan i Core Center). Fläkten går i över 6000 RPM och låter mer än mitt Gainward GT när jag kör det på 50% fläkt.

Detta är irriterande. Jag kan ju ställa in manuellt NB fläkten och CPU fläkten i MSI Core Center men då går jag ju miste om själva idén med Cool&Quiet att den skall själv ställa ner fläktarna när dom ej behövs.

Vet någon om det finns en Temp sond på Nordbryggan eller?.
Jag har en hyffsat kall dator då Sys tempen är 26C och processorn brukar ligga på 34C (ungefär 45C Full Load).

Fattar inte hur jag skall få NB tempen så NB fläkten kan ställa in sig efter den.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att updatera bios.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB 6400C32 | 2080Ti | EKWB loop
Intel Ultra 7 255HX | 64GB 5600C40 | 5070Ti | 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat genom liveupdate så jag har den nyaste.
Ser du NB tempen på ditt moderkort i MSI Core Center?.

Tycker den är frustrerande denna NB fläkt.

Permalänk
Medlem

Låter som du har en defekt nb fläkt.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strieben
Jag har uppdaterat genom liveupdate så jag har den nyaste.
Ser du NB tempen på ditt moderkort i MSI Core Center?.

Tycker den är frustrerande denna NB fläkt.

Jag kollar i Speedfan och ser 3 temperaturer.
en är cpu, en är hdd och den sista är antingen
NB eller system. Jag vet inte riktigt. Den är
alltid väldigt låg iaf. typ 25c

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min systemtemp är enligt Core Center 26C och temp1 i speedfan är 26C så jag antar att temp1 i speedfan är systemtempen.

Temp2 är CPUn men temp 3 kanske kan vara Nordbryggan isf. 32C står den på.

Men frågan är ju om det finns någon tempsond i Nordbryggan?.
Om det finns så kan ju det vara temp3 i speedfan då för mig.

Detta löser dock inte mitt problem där Core Center inte hittar någon Nordbrygge temp.
N/A står det på nordbryggan i Core Center.

TUREZ: Kan inte du starta din Core Center och se om du har temperatur på NB?
Om du inte heller har det så finns det antagligen ingen tempsond eller så hittar inte Core Center den. Då får man väl vänta på en ny version av CC.

Glömde säga att jag har 2 HD tempar för mina båda hårddiskar också så temp3 är inte HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min systemtemp är enligt Core Center 26C och temp1 i speedfan är 26C så jag antar att temp1 i speedfan är systemtempen.

Temp2 är CPUn men temp 3 kanske kan vara Nordbryggan isf. 32C står den på.

Men frågan är ju om det finns någon tempsond i Nordbryggan?.
Om det finns så kan ju det vara temp3 i speedfan då för mig.

Detta löser dock inte mitt problem där Core Center inte hittar någon Nordbrygge temp.
N/A står det på nordbryggan i Core Center.

TUREZ: Kan inte du starta din Core Center och se om du har temperatur på NB?
Om du inte heller har det så finns det antagligen ingen tempsond eller så hittar inte Core Center den. Då får man väl vänta på en ny version av CC.

Glömde säga att jag har 2 HD tempar för mina båda hårddiskar också så temp3 är inte HD.

Japp jag kollar det snart. Sitter inte vid min dator just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

där är ingen fläkt på nordbryggan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej. jag har heller ingen temp på nb i core center.

Mina tempsensorer är helt buggiga. Jag ligger på cirka 50 idl me cool'n'quiet. Jag tycker inte att de borde ligga så högt. De kvittar om jag kör me min zalman på högsta varv.

edit min sys temp ligger på 14 grader

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Medlem

ZURFER: Har du uppdaterat BIOS i MSI Liveupdate. Tror att den första BIOS versionen kan vara lite dålig på tempmätning. Har för mig att jag läst det här någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

ZURFER: Har du uppdaterat BIOS i MSI Liveupdate. Tror att den första BIOS versionen kan vara lite dålig på tempmätning. Har för mig att jag läst det här någonstans.

Jag har också hört att Version <1.1 har problem med att läsa temperaturer. Sen som version 1.2 är någon underversion tvivlar jag på eftersom vissa tydligen har problem med den med. Någon som vet något annat negativt med 1.2an eller ska man uppgradera?

Vilken klockar bäst?

Förörigt så kör min NB fläkt också max hela tiden och jag kan inte se temperaturen på den. Sys tempen i core temp står på 2-5C vilket jag tvivlar på eftersom att jag kör luftkylning.

Permalänk
Medlem

STREBEN:
Nä jag har inte vågat göra det. Jag vill inte att det ska misslyckas... men hur många % e det att man misslyckas med en falshning?
och jag har bios 1.1
sen som droogie sa: vilken klockar bäst?

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Geeks
SweClockers

Min går också i full sprutt hela tiden, kring 5500rpm. Ska forska vidare i problemet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)