SweClockers drop!

Tappad hårddisk, stökande CD/DVD

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Tappad hårddisk, stökande CD/DVD

Har massiva problem med IDE-enheterna (två hårddiskar på ena kabeln, en CD-RW och en DVD-RW på andra).

HDD: 80 GB Western Digital som primär, satte i en Seagate 200 GB som sekundär för ett par veckor sen (byglade som primär/sekundär). Seagate-disken funkade fint ett tag, men plötsligt "tappades" den av Windows. Två sorters felmeddelanden i Event Viewer:

"The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D."
"A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort0."

Första gången fick jag tillbaka disken efter omstart, men därpå tvingades jag initialisera och formatera den, samma som om jag hade stoppat i en ny, oformaterad och opartionerad disk.

Letat som en galning på diverse forum och sett liknande problem, men inget fungerande svar. Har testat med olika IDE-drivrutiner (VIA Hyperion, såväl senaste som äldre och avinstallation av dem).

CD/DVD: Lite-On CD-RW 48x??x48, NEC ND-2500a. Haft problem med NEC:en sen installation, både bränning och läsning. På sistone har även CD:n börjat bråka. Exempel: om jag kopierar filer från skiva till hårddisken varvar läsarna ner efter ett tag och hackar varje gång den försöker varva upp. Felläsningar och -bränningar som resultat. Testat båda som master/slave, bytt kontakt på IDE-kabeln mm utan resultat.

Känns som att båda problemen hänger ihop. Fel IDE-drivare? Dåliga kablar? Felbyglat (ska man månne testa Cable Select)? Elda upp moderkortet och köpa nytt?

Irritationsmomentet:
- Windows XP (SP2)
- AMD Athlon XP3000+
- Soltek SL-75FRV (VIA Apollo KT400, senaste BIOS)
- Western Digital 80 GB 8 MB cache
- Seagate Barracuda 200 GB
- Lite-On CD-RW (48x??x48)
- NEC ND2500a DVD-RW

<b>Edit:</b>
Ser ut som att hårddiskproblemen har löst sig (håller fortfarande tummarna). Bytte från master/slave-bygling till cable select.

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"