Permalänk
Medlem

450w eller 340w?

Drar ett 450w nätagg med ström än ett 350w?

Kommer det att synas på elräkningen?

/Musa

Ps. jag vet inte om jag skrev det här i rätt forum

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |

Permalänk

Rill samma system? Rimligvis inte någon mätbar skillnad.
Visst det kan finnas olika verkningsgrader på nätagg, beroende på tillv. och modell. Men man kan inte generelt säga att nätagg A drar mer än B för samma system.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

nätagget drar väll så mycket ström som datorn behöver helt enkelt...

tror jag ,lr har jag fel ?

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markus_d
nätagget drar väll så mycket ström som datorn behöver helt enkelt...

tror jag ,lr har jag fel ?

Precis, fast det finns altid lite förluster. Därutav att det blir varmt i nätagget.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.

Permalänk
Antielefant

Två nätagg kommer normalt alltid att leverera inom 5% från varandra.

Ett kraftigare nätagg har normalt mindre förluster än ett svagare eftersom ett agg som belastas mindre procentuellt mot sin maxkapacitet blir mindre varmt. Alltså kommer ett kraftigare agg normalt att dra mindre ström, men marginellt.

350W @ 350W = 100% belastning = varmt
450W @ 350W = 75% belastning = mindre varmt

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Två nätagg kommer normalt alltid att leverera inom 5% från varandra.

Ett kraftigare nätagg har normalt mindre förluster än ett svagare eftersom ett agg som belastas mindre procentuellt mot sin maxkapacitet blir mindre varmt. Alltså kommer ett kraftigare agg normalt att dra mindre ström, men marginellt.

350W @ 350W = 100% belastning = varmt
450W @ 350W = 75% belastning = mindre varmt

Det där stämmer inte. Ett kraftigare nätagg blir inte lika varm eftersom den är bättre kyld och har komponenter som tål mer ström (och är därför bättre kylda ), har inget med effektiviteten att göra.

Tar och flyttar tråden när jag ändå är här.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Men nu handlade frågan om det blir någon skillnad på hans elräkning. inte hur varm lådan blir.

Och då är det just effiktiviteten som kan skilja, eftersom att komponenterna drar lika mycket. Sedan kan det faktiskt vara så att et nätaggs effiktivitet kan variera med nyttjandegranden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

via en elmätare som man kopplar i eljacket så drar iaf min dator under load ca 200w med ett aspire 520wattare så ett starkare nätagg drar inte mera än nödvändigt

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
via en elmätare som man kopplar i eljacket så drar iaf min dator under load ca 200w med ett aspire 520wattare så ett starkare nätagg drar inte mera än nödvändigt

Hmm, drar den verkligen bara 200w som max??? :?